روش تمیز کردن دوده شومینه

تمیز کردن شومینه یکی از کارهای سخت خانه‌داری است

تمیز کردن دوده شومینه کار جالبی نیست اما برای داشتن خانه‌ای سالم چاره‌ای جز تمیز کردن دوده‌های آن نیست. وقتی که دود حاصل از سوختن چوب از شومینه خارج می‌شود، ممکن است مقداری از آن به طاقچه بالای شومینه بچسبد، شوینده‌های رایج، معمولا برای پاک کردن این دوده‌ها کافی نیستند، مخصوصا در مورد پیش بخاری‌های رنگ شده و یا پیش بخاری‌هایی که کنده کاری زیادی دارند، پاک کننده‌های قوی تری برای این کار نیاز خواهید داشت.

روش تمیز کردن دوده شومینه:

  1. دستکش پلاستیکی و عینک ایمنی بزنید تا بتوانید از دست‌ها و چشم‌هایتان محافظت کنید.
  2. یک چهارم فنجان پاک کننده تری سدیم فسفات را با هفت و نیم لیتر آب گرم مخلوط کنید. تری سدیم فسفات یک عامل پاک کننده و در واقع نوعی آب قلیایی است که برای پاک کردن گریس و دوده استفاده و موجب می‌شود که دوده به طور طبیعی کف کند و تمیز شود. همچنین برای پاک کردن کپک و گریس از روی سطح رنگ خورده استفاده می‌شود.
  3. یک برس که پرزهای آن تیز و سیخ هستند را در محلول تری سدیم فسفات غوطه ور کنید.
  4. سپس محلول را روی سطح دوده گرفته شده با برس به صورت مالش با حرکات دورانی تمیز کنید.
  5. از برس کوچکتر برای تمیز کردن تمام قسمتهای کنده کاری استفاده کنید.
  6. برس را به طور متوالی درون محلول فرو ببرید و روی سطح بکشید تا دوده کاملا پاک شود.
  7. یک اسفنج را درون آب تمیز خیس کنید.
  8. سپس با استفاده از اسفنج، به خوبی شومینه را تمیز کنید و شستشو دهید تا باقیمانده دوده و محلول تری سدیم فسفات را پاک کنید.
  9. مالش و تمیز کردن را تا جایی که هیچ دوده‌ای نماند ادامه دهید.

دوده شومینه

نکات مهمی که باید رعایت کنید

  • حتما از دستکش استفاده کنید زیرا این پاک کننده خیلی خطرناک و قوی است.
  • اگر تری سدیم را پیدا نکردید می‌توانید از پاک کننده‌های دیگری مثل سدیم کربنات استفاده کنید.
  • بعضی از پاک کننده‌های صنعتی، از همین تری سدیم‌ها تشکیل شده‌اند، برچسب‌های روی آنها را چک کنید، هرکدام که در مواد تشکیل دهنده شان تری سدیم نوشته شده بود می‌تواند برای این کار استفاده شود.
  • تری سدیم یک ماده به شدت خورنده است و می‌تواند چشم‌ها و دست‌ها را به سوزش بیندازد و خطرات غیر قابل جبرانی داشته باشد، همیشه اقدامات احتیاطی را برای استفاده از این محلول در نظر بگیرید.
  • هیچ وقت از تری سدیم به صورت مستقیم و خالص روی سطح مورد نظر نریزید، آن را با آب یا پاک کننده‌های دیگر مخلوط کنید به طوری که حداکثر ۵۰ درصد تری سدیم داشته باشد. اگر به صورت مستقیم از آن استفاده کنید، تری سدیم می‌تواند باعث زنگ زدگی و خورندگی ماده و سطح شود.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.