نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته

با قابلمه سوخته چیکار کنیم؟

همسر من کمی حواس پرت است و فراموش می‌کند زیر قابلمه را خاموش کند! به همین دلیل ما همیشه با قابلمه سوخته و غذای چسبیده روبرو هستیم. سوختن غذا و ظرف برای همه پیش می‌آید و باید روش درست تمیز کردن آن را یاد گرفت تا از آسیب زدن به لایه نچسب تفلون یا دیگر لایه‌های نچسب جلوگیری کرد. برای رفع سوختگی قابلمه چه می‌توان کرد؟

هرگز سعی نکنید با قاشق فلزی غذای سوخته و چسبیده به قابلمه را تمیز کنید؛ چرا که تنها به وسایل خود آسیب می‌زنید. در سوختگی شدید قابلمه که با شستن سیاهی قابلمه بر طرف نمی‌شود و همچنان غذای سوخته کف آن چسبیده است، برای تمیز کردن قابلمه سوخته مقدار زیادی جوش شیرین روی غذای سوخته ریخته و آب را تا حدی اضافه کنید که جوش شیرین خیس شود. چند ساعت صبر کنید و سپس به راحتی قابلمه را بشویید.

۱.استفاده از آب‌جوش و مایع ظرفشویی

ماهی‌تابه را پر از آب گرم کنید و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. تا مقداری بالاتر از جایی که سوخته را آب گرم بریزید. ۳ الی ۴ قطره مایع ظرفشویی داخل ظرف سوخته بریزید و در صورت سوختگی شدید ظرف می‌توانید از مقداری پودر یا قرص ماشین ظرفشویی استفاده نمایید.

همچنین می‌توانید مقداری آب درون قابلمه بریزید تا سطح غذای سوخته را بپوشاند. چند قطره مایع ظرف‌شویی اضافه کنید و یک دستمال روغن گیر را درون آب قرار دهید تا غوطه ور شود. بعد از یک ساعت قابلمه شسته می‌شود.

۲.جوشاندن

ماهی‌تابه را روی گاز قرار داده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشانید. حواستان باشد که مایع ظرفشویی و آب کاملا با هم مخلوط شده باشند (حباب‌های بزرگی ایجاد می‌شود)

۳. سرد شدن و کندن سوختگی

۲۰ دقیقه بگذارید تا ظرف خنک شود و آب داخل ماهی‌تابه را خالی کرده و با ابر یا اسکاچ شروع به کندن سوختگی کنید. استفاده از ابر بهتر است زیرا به کف ظرف آسیب نمی‌رساند.

استفاده از سرکه و جوش‌شیرین

قابلمه سوخته

۱- ظرف سوخته را پر از آب کنید و سرکه به ظرف اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. تا مقداری بالاتر از جایی که سوخته را آب گرم بریزید. ۱ لیوان سرکه داخل ظرف ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه بگذارید بجوشد. سعی کنید ۵۰% سرکه و ۵۰% آب استفاده کنید.

۲- اضافه کردن جوش شیرین. بعد از ۱۰ دقیقه جوشیدن سرکه و آب در ظرف سوخته، ظرف را از روی گاز برداشته و ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین روی آن بریزید. جوش شیرین شروع به کف کردن می‌کند. ترکیب سرکه با جوش شیرین به کنده شدن سوختگی ظرف کمک می‌کند. ۲۰ دقیقه بگذارید تا داخل ظرف بماند.

۳- سرد شدن و کندن سوختگی. ۲۰ دقیقه بگذارید تا خنک شود و محتویات داخل ماهی‌تابه را خالی کرده و با ابر یا اسکاچ شروع به کندن سوختگی کنید. استفاده از ابر بهتر است زیرا به کف ظرف آسیب نمی‌رساند.

استفاده از گاز پاک‌کن

  1. مطمئن باشید که ظرف نچسب نباشد. اگر ظرف سوخته دارای روکش نچسب مانند تفلون است این روش را انجام ندهید زیرا باعث از بین رفتن لایه نچسب ظرف خود خواهید شد.
  2. گاز پاک کن را به کف ظرف سوخته اسپری نمایید. اول از همه پنجره را باز کنید تا هوا تهویه شود. سپس از دستکش استفاده نمایید. سپس گاز پاک‌کن را به کف ظرف سوخته بزنید.
  3. گذاشتن درب ظرف و صبر کردن. برای اینکه گاز پاک‌کن کار خود را به درستی انجام دهد حداقل به نیم ساعت زمان احتیاج دارد و درب ظرف را بگذارید و حداقل نیم ساعت صبر کنید.
  4. پاک‌کردن سوختگی با اسکاچ یا سیم. از اسکاچ، اسفنج یا سیم ظرفشویی برای پاک کردن ظرف استفاده کنید. حتما ظرف را چند بار آبکشی نمایید زیرا مواد موجود در گاز پاک‌کن باید کاملا از روی ظرف پاک شوند.

ظروف با جنس روی

قابلمه و ظروف روی با گذشت زمان سیاه می‌شوند، برای تمیز کردن قابلمه سوخته از جنس فلز روی و سفید کردن ظروف رویی مقداری آب، نمک و آبلیمو را برای ۱۵ دقیقه درون قابلمه از جنس روی بجوشانید و سپس آن را با مایع ظرفشویی بشویید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.