۵ روش ساده برای روشن کردن عکس در فتوشاپ

نور عکس را چگونه در فتوشاپ تنظیم کنیم؟

ما در هر زمانی و ساعتی از  منظره های زیبا عکس برداری می کنیم. اگر در شرایطی کم نور باشید می توانید به وسیله نرم افزار فتوشاپ این مشکل را برطرف کنید و عکس ها را ویرایش کنید. پنج روش ساده را معرفی می کنیم که بسیار سریع می باشند، در این نوع روش ها برای به دست آوردن نتایج درست باید دقت بیشتری داشته باشید.

برای ویرایش عکس ها ما نیاز داریم که نتایج دقیق از موقعیت عکس داشته باشیم، بعضی از عکس ها یا بیش از حد تاریک می باشند یا بیش از حد روشن! برای به دست آوردن نتایج دقیق تر با نمودار هیستوگرام آشنا شوید. این نموداری است که طیف رنگی تصویر شما را از ۱۰۰٪ سیاه و سفید در لبه سمت چپ محور x، به ۱۰۰٪ سفید در لبه سمت راست نشان می دهد.

می توانید از لایه های تنظیم استفاده کنید:

چهار گزینه اول که در ادامه مطلب شرح می دهیم را می توان به طور مستقیم به تصویر اعمال کرد، این روش با لایه های تنظیم کار می کند. این نوع ویرایش، یک ویرایش مخرب به حساب می آید که به شما  امکان ویرایش یا حذف کامل تصویر را می دهد.

در اینجا چگونگی انجام این کار را خواهید آموخت. روی لایه Adjustment Layers در پایین پالت لایه کلیک کنید. سپس ابزار مورد نظر خود مانند Brightness / Contrast یا Curves را انتخاب نمایید.

۱-روشنایی / کنتراست

زمانی که شما می خواهید یک عکس را روشن کنید برای شروع به قسمت تصویر> تنظیمات> روشنایی / کنتراست بروید، و یا برای انتخاب این ابزار می توانید در یک لایه تنظیم کنید که به این ابزار دسترسی داشته باشید.

روشنایی / کنتراست برای روشن کردن عکس گزینه مناسبی می باشد. تنظیم روشنایی در درجه اول قسمت هایی را که به طور متوسط تاریک می باشد را روشن کرده و نقاط تاریک تر را دست نخورده نگه می دارد.

روشنایی/کنتراست در فتوشاپ

اطمینان حاصل کنید که جعبه پیش نمایش چک شده است، سپس نوار لغزنده را به سمت راست حرکت دهید تا تصویر به همان اندازه که می خواهید روشن شود.

تنظیم لایه ها گاهی اوقات می توانند اثر صاف کردن یک تصویر را داشته باشد، با کم کردن Contrast  می توانید این ضعف را جبران کنید.

از آنجا که تنظیم روشنایی تمام تصویر را هدف قرار می دهد، نوردهی یکنواخت تمام تصاویر را یا افزایش یا کاهش می دهد.  این ویژگی به همان اندازه که سایه ها را روشن می کند می تواند جزئیاتی که مهم و جالب نیستند را نیز روشن کند.

به همین ترتیب، نوردهی باید برای خطاهای ساخته شده در دوربین یا برای تنظیمات بسیار جزئی تنظیم شود. در حالت ایده آل از آن برای فایل های RAW استفاده کنید.

۲-سایه یا برجسته کردن عکس

هنگامی که شما در صحنه های بسیار متضاد عکس می گیرید، مناطق تاریک بیشتر از حد خود را نشان می دهند. برای حل این مشکل می توانید از ابزار Shadows / Highlights  استفاده کنید.

به قسمت  Image> Adjustments> Shadows / Highlights بروید یا یک لایه جدید تنظیم کنید. کادر محاوره ای باز می شود و به طور خودکار تنظیمات پیش فرض را اعمال می کند.

تنظیمات سایه روشن در فتوشاپ

در اینجا دو لغزنده وجود دارد. سایه ها تاریک ترین قسمت تصویر را روشن می کند؛ جلوه های ویژه نورانی ترین نقاط را تیره می کند. با استفاده از جعبه پیش نمایش، سایه ها را به سمت راست بکشید تا جزئیات در مناطق تاریک تصویر در سطح مورد نظر شما تنظیم شود.

در صورت لزوم اسلایدر برجسته ها را  نیز حرکت دهید. با این روش جزئیات ناحیه های روشن بیشتر جلوه می دهد.

۳-سطوح

دو تنظیم اول شما را قادر می سازد تا تصویر خود را با چشم تنظیم کنید. تنظیم های بعدی به شما اجازه می دهد تا با استفاده از هیستوگرام به طور دقیق تر این تنظیمات را انجام دهید. اما تنظیم های قبلی به سادگی قابل اجرا هستند.

از ابزارها برای کنترل طیف رنگ استفاده می شود. می توانید با فشردن دکمه Ctrl + L در Windows، Cmd + L در Mac به ابزار مورد نظر دسترسی پیدا کنید و یا آن را در لایه تنظیم کنید. همانطور که در بالا ذکر شد، اعمال کنید.

تنظیمات سطوح در فتوشاپ

بخش اصلی صفحه نمایش Levels است و هیستوگرام با سه نوع  لغزنده در زیر آن قرار دارد. لغزنده چپ و راست، نقاط سیاه و سفید را در تصویر تنظیم می کند.

ما بیشتر با نوار لغزنده میانه رو سر و کار داریم که بر نصف تصویر تاثیر می گذارد. به سادگی روی تصویر کلیک کنید و نشانگر را به سمت چپ بکشید.

سطوح روشنایی در فتوشاپ

اگر می خواهید تصویر را بسیار روشن کنید با کشیدن نشانگر از راست به سمت چپ، آنها را روشن کنید. سعی کنید موقعیت لغزنده را بر حسب خط لبه قسمت راست به اندازه چند پیکسل در هیستوگرام قرار دهید، زیاده روی نکنید. هر چیزی که در سمت راست نوار لغزنده قرار دارد، باید ۱۰۰٪ سفید و بدون جزئیات باشد.

در صفحه نمایش Levels ابزارهای زیادی دارد. می توانید در مورد آن از راهنمای فتوشاپ اطلاعات بیشتری جمع آوری کنید.

۴-منحنی ها(Curves)

منحنی ها شبیه به قسمت تنظیمات مربوط به سطوح می باشد، اما به شما این امکان را می دهد که کنترل دقیق تری بر روی طیف تصویر داشته باشید. این بخش جدایی ناپذیر از پردازش تصویر در فتوشاپ است که بسیار قدرتمند می باشد.

ابزار Curves را با فشار دادن Ctrl + M یا Cmd + M و یا باز کردن آن ها در لایه تنظیمات، می توانید ایجاد کنید.

همانطور که ابزار Levels، Curves بر اساس هیستوگرام است. این بار، به جای لغزنده، از یک خط مورب استفاده می کند که شما باید آنها را دستکاری کنید تا طیف رنگی تصویر را تنظیم کنید. انتهای چپ خط نشان داده شده مربوط به سایه ها است و انتهای سمت راست به برجسته کردن تصویر مربوط می شود.

منحنی سایه در فتوشاپ

برای روشن کردن تصویر، روی خط کلیک کنید و به سمت بالا بکشید. اگر تصویر دارای سطح زیرین نباشد، شما می توانید در وسط خط کلیک کنید.

برای روشن کردن سایه در قسمت سمت چپ اندازه را ۲۵% انتخاب کنید. یک منطقه را انتخاب کنید که مقدار زیادی از داده ها در هیستوگرام وجود دارد.

منحنی روشنایی در فتوشاپ

زیبایی ابزار منحنی این است که به شما اجازه تکرار این روند را می دهد. اگر روشنایی سایه ها باعث روشن شدن بیش از حد تصویر می شود می توانید بر روی اندازه یک چهارم سمت راست کلیک کنید و آن را بکشید تا دوباره تیره شود.

هر کلیک یک نقطه جدید را به خط اضافه می کند که منحنی تشکیل می شود. برای حذف منحنی روی آن کلیک کرده و ضربه بزنید.

۵-حالت های ترکیب

راه نهایی برای فشرده سازی عکس های کم نور، استفاده از لایه ها و حالت های ترکیب می باشد.

لایه تصویر خود را با ضربه زدن به Ctrl + J یا Cmd + J. تکرار کنید. در لایه جدید، حالت ترکیب را روی Screen قرار دهید. تصویر بلافاصله روشن تر خواهد شد.

حالت ترکیبی در فتوشاپ

اگر می خواهید ابزارهای بیشتری را اضافه کنید با پایین آوردن کدورت لایه بالا، اثر را دقیقا تنظیم کنید.

روش حالت ترکیبی سریع، آسان و انعطاف پذیر است. این کار به خوبی در تصاویر پیاده می شود، می توانید قسمت های را که نمی خواهید در آنها تغییری ایجاد کنید را انتخاب کرده و از آنها محافظت کنید و سایر قسمت ها را تغییر دهید.

ترفند نهایی

بعضی اوقات می توان از یک تصویر روشن یا تاریک به طور کلی چشم پوشی کرد.

از ابزارهای روشنایی / کنتراست یا سطوح استفاده کنید تا کنتراست را افزایش دهید و تصویر خود را کمی روشن تر کنید. بعد، از کنترل کردن عکس از  Vibrance یا Hue / Saturation استفاده کنید تا کمی از رنگ گمشده برگردد.

برای فتوشاپ راه حل های متعددی وجود دارد و انتخاب روش ها مهم نیست، فقط روشی را انتخاب کنید که استفاده از آن را بدانید و بتوانید بر تصاویر کنترل داشته باشید.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظر
  1. احسان می گوید

    خوب بود. ممنون

  2. امیر می گوید

    خیلی خیلی کاربردی بود واقعا ممنون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.