مواد شوینده را در منزل درست کنید

شوینده های طبیعی دشمن آلودگی

شوینده های مختلفی که در بازار موجود است هم باعث میشود پوست دستتان از بین برود و هم بوی بسیار نامطبوعی دارند که ممکن است برای ریه های شما مضر باشد. میتوانید با چند ماده ی ساده، خودتان یک شوینده بسازید که هم طبیعی است و هم هیچ ضرری برای شما نخواهد نداشت. به جای استفاده از ‌شوینده‌های آماده، با دستور‌العمل‌های زیر و با استفاده از مواد معمولی، خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید.

خواص انواع مواد طبیعی در از بین بردن آلودگی

لیمو به عنوان یک ماده ساینده

بوراکس و لیمو هر دو به عنوان تمیزکننده و سفیدکننده شناخته شده‌اند ولی هر کدام مجزا عمل می‌کنند. بوراکس به دلیل خاصیت قلیایی، ماده خوبی برای از بین بردن لک و چربی است و لیمو به خاطر خاصیت اسیدی در حذف لکه‌های آب و صابون بسیار موثر است. برای استفاده از هر دو ماده، نصف لیمو را داخل بوراکس ریخته و به عنوان یک ساینده حمام، آشپزخانه، کابینت و وسایل و تمیزکننده هر سطحی که احتمالا دارای جرم‌های اسیدی و قلیایی است، استفاده کنید. برای از بین بردن زنگ زدگی و لکه های غذا از روی کابینت، لیمو را برش زده، مستقیم روی نقطه مورد نظر بمالید و بعد از ریختن آب لیموی تازه روی آن ۳۰ دقیقه صبر کنید.

جوش‌ شیرین

جوش شیرین در تمیز کردن پروتئین، روغن و ظرف غذای حیوانات خوب عمل می‌کند. چون کمی ساینده است می‌توان از آن برای شستشو نیز استفاده کرد. همچنین از بین برنده طبیعی بوی بد است. کافیست مقداری از آن را مستقیم روی قسمت مورد نظر بپاشید و با یک پارچه مرطوب آن را مالش دهید. برای پاک‌کنندگی بیش‌تر، آن را با آب و کره بادام زمینی ترکیب کنید تا به صورت خمیر درآید سپس روی سطح مورد نظر بمالید.

سرکه سفید

این اسید ملایم بر روی مواد قلیایی اثر می‌کند، حلال بوده، کپک را مهار و سفیدک صابون را پاک می‌کند. سرکه برای از بین بردن لکه چای و قهوه و زنگ فوق‌العاده است. سرکه سفید را داخل آب رقیق کنید و از آن برای کثیفی، سفیدک صابون، لکه‌های مواد معدنی آب و قطره‌های سفت شده موم شمع استفاده کنید. برای از بین رفتن بوی سرکه از یک قطره اسانس استفاده کنید. برای از بین بردن لک‌های بزرگ و مانده از قبل بر روی لباس، آن را داخل سرکه فرو ببرید، بگذارید سرکه یک ساعت روی آن باقی بماند، سپس آن را مالش دهید.

صابون ساده

تمیز کردن را با صابون‌های زیتون یا صابون‌های گیاهی مشابه امتحان کنید. این صابون‌ها در سطح مولکولی خاک را جذب کرده، به‌راحتی با آب می‌توانید چیزهای کثیف را بشویید.

روش از بین بردن آلودگی نقاط مختلف منزل

آشپزخانه و وسایل آن

برای داشتن آشپزخانه‌ای براق ، یک قاشق چای‌خوری بوراکس (بوره) ، نصف قاشق چای‌خوری سود رختشویی (قلیاب) ، دو قاشق غذاخوری سرکه یا آبلیمو ، نصف قاشق‌چای‌خوری روغن مایع گیاهی مورد استفاده در صابون و دو پیمانه آب داغ را داخل قوطی اسپری ریخته، قبل از استفاده خوب هم بزنید.

دوده

بدون استفاده از پودرهای ساینده شیمیایی با استفاده از یک قاشق چای‌خوری بوراکس و چهار قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین ، آلودگی‌ها و دوده را برطرف کنید.

گرفتگی آب راه

راه‌های آب را بدون ریختن مواد خطرناک، با ترکیب ۲۲۵ گرم نمک و ۱۱۵ گرم جوش‌شیرین و به دنبال آن با یک کتری آب‌جوش باز کنید. اگر راه‌آب خیلی گرفته باشد، بهتر است از دو قاشق غذاخوری نمک سود سوز‌آور استفاده کنید، آن را در یک لیتر آب داغ حل نمایید و در جای مورد نظر بریزید، بعد از ۱۰ دقیقه با آب داغ بشویید.

گاز

تمیز کردن گاز همیشه جزو سخت‌ترین کارهاست. کافیست یک ظرف کوچک از جوش شیرین را با ۴/۱ پیمانه سود رختشویی (قلیاب) ترکیب و سپس خوب آبکشی نمایید.

حمام

برای حمام ، از همان دستور آشپزخانه استفاده کنید. در مورد سطوح پلاستیکی یا فایبرگلاس، سرکه سفید را داخل یک تابه حرارت دهید نه در حدی که بجوشد بعد به دقت داخل اسپری بریزید و آرام روی سطح مورد نظر بپاشید. یک‌ربع صبر کنید سپس مجددا با سرکه تمیز و آبکشی کنید. در مورد سطوح چینی، زاج سفید را با آب مخلوط کنید.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.