به نیاز عاطفی همسرتان توجه کنید

به زندگی مشترک‌تان توجه ویژه‌ای داشته باشید

زنان و مردان از لحاظ اندیشه و احساس و سلیقه به اندازه ی قطب شمال و جنوب با یکدیگر فاصله دارند. اما این بدان معنا نیست که نتوانند بر روی این دو قطب پل بزنند؛ این پل همان عشق و محبتی است که باید برپایه های تفاهم بنا شود. معمولا زنان و شوهران احساس می کنند در مقابل آن چه به طرف مقابل می دهند، چیزی دریافت نمی کنند و طرف مقابل قدر عشق و محبت را نمی داند و به آن اهمیت نمی دهند. کارشناسان روانشناسی معتقدند مشکلی که در این زمینه وجود دارد آن است که اظهار عشق و محبت از راه درستش انجام نمی شود‌. برای رفع این مشکل قبل از همه باید به نیاز عاطفی طرف مقابل توجه کرد و دید که او به راستی چه انتظاری دارد.

حال به ۶نیاز عاطفی زن و شوهر اشاره می‌کنیم:

الف – نیاز عاطفی زن:

  • زن نیاز به آن دارد که ببیند شوهرش به او اهمیت می دهد و به او توجه دارد.
  • زن مایل است مشاهده کند که شوهرش او را درک می کند.
  • زن می خواهد مورد احترام مرد خود قرار گیرد.
  • زن نیازمند آن است که شوهرش برایش ارزش و احترام قائل شود چه در حضورش چه در غیاب.
  • زن مایل است که شوهرش خود را وقف او کند و به کسی دیگر توجه نداشته باشد.
  • زن نیاز به آن دارد که مکررا اطمینان یابد شوهرش او را عاشقانه و از صمیم قلب دوست دارد و به کسی دیگر توجه ای ندارد.

ب- نیاز عاطفی مرد

  • مرد نیاز به آن دارد که ببیند زنش به او اعتماد دارد.
  • مرد مایل است که زنش او را به همان تربیتی که هست بپذیرد و قبولش کند.
  • مرد دوست دارد که همسرش قدر او را بداند و در برابر خدماتش از او تشکر کند.
  • مرد نیاز دارد که مورد تشویق و تحسین همسرش قرار گیرد.
  • مرد دوست دارد که زنش او را با دیگران بخصوص همکارانش مقایسه نکند.
  • مرد مایل است که زنش او را فردی توانمند و با عرضه بداند و همیشه مشوق او باشد.

نیاز عاطفی و عشق

کانون خانه را محل آرامش قرار دهید.

از موارد دیگر ایجاد عشق و محبت نسبت به یکدیگر و ارضا نیاز عاطفی این است که کانون خانه و خانواده همیشه صمیمی و آرام و گرم باشد.اصل فلسفه ازدواج را قرآن ایجاد آرامش و سکینه می داند. در سایه محبت و صفا و صمیمیت و آرامش است که زن و مرد می توانند همدیگر را عاشق خود کنند، ایجاد آرامش وظیفه هم زن است و هم مرد و در سایه آرامش فرزندان شما به رشد فکری، عقلی و علمی می رسند و استعداد های نهفته ی آنها شکوفا می شود. اگر در خانه ای همیشه درگیری و نزاع حاکم باشد، فرزندان در این خانه نه تنها به پیشرفت علمی و اخلاقی نخواهند رسید بلکه افسردگی و عقده حقارت به سراغ آنها خواهد آمد، مشکلات زندگی برای همه است و همه در زندگی به یک نحوی دارای مشکل هستند اصلا انسان با مشکل آفریده شده است. بخصوص زن و مرد مومن، چون در روایت آمده است که دنیا زندان مومن است حالا این زن و شوهر هنرمند هستند که این زندان را برای خود و فرزندانشان تبدیل به بهشت نمایند یا به جهنمی دیگر تبدیل نمایند، اگر محیط خانه امن و آرام باشد می شود با هم فکری یکدیگر بر مشکلات فائق آمد وگرنه باید تسلیم مشکلات شد.

خلاصه اینکه یکی از خطراتی که کانون گرم و صمیمی خانواده را تهدید می کند، عدم وجود آرامش در خانه و خانواده برای خود و فرزندان است. زیرا در سایه ی آرامش است که انسان به کمالات می رسد، انسان ها همیشه به دنبال آرامش می گردند تا بتوانند دل نگرانی های خود را خنثی کنند. اگر زن و شوهری بخواهند دیگری را عاشق خود بکنند و تمام محبت او را تحت سلطه خود در آورند باید به دنبال آرامش باشند، آفت بزرگ عشق و محبت در خانه عدم آرمش می باشد که متاسفانه ره آورد زندگی ماشینی است. امروزبسیاری از خانه ها خانه پشت توپخانه است.

با همسرتان مودب باشید.

مطلب دیگر اینکه زنان و مردان بدانند آرامش دائمی وجود ندارد و باید آرامش های کوتاه مدت به تعداد زیاد را در خود ایجاد کنیم که این امر امکان پذیر است. ما قادر نخواهیم بود آرامش را یکباره برای همیشه بدست آورده و آن را ذخیره کنیم همانند کسانی که تصور می کنند اگر ثروتمند باشند برای همیشه راحت خواهند بود ولی زن و شوهر باید تمام تلاش خود را برای بدست آوردن آرامش خانوادگی بنمایند. پس زن و شوهر بدانند اگر روزی آرامش در خانه از بین رفت ناامید نشوند که دیگر به دست آوردن آن ناممکن است بلکه نیاز به تلاش، دلسوزی و هماهنگی و همکاری زن و شوهر دارد. حال به ابزار هایی می پردازیم که می توانیم به کمک آن ها به آرامش برسیم:

  • ذکر خدا: قرآن می فرماید: با یاد خدا دلها آرام می گیرد.

این مهم می تواند از طریق خواندن نماز، دعا‌های مختلف و خواندن قرآن صورت گیرد.

زن و شوهر‌ها باید به این امر توجه زیاد نمایند. نماز را به جماعت در خانه خواندن، در کنار هم قرآن خواندن اگر چه در شبانه‌روز یک آیه ولی همیشه و مدام، باهم و بخصوص با فرزندان دعاهای کوتاه را دسته جمعی خواندن بسیار موثر خواهد بود.

  • نظم: عنصر نظم در کارها و داشتن برنامه علاوه بر تسریع کارها و پیشگیری از اضطراب ها به ما تمرکز می دهد و ما برای هر کار مهمی نیاز به تمرکز داریم. درهم و برهم بودن و به هرجهت زندگی کردن اضطراب را در پیش دارد که ضد آرامش است.

این امر بیشتر به زن در خانه برمی گردد که خانه را مرتب و منظم کند، بخصوص زمانی که شوهرش به خانه می آید، این نظم و نظام و مرتب بودن خانه حتی سر و وضع بچه‌ها و اسباب بازی‌هایشان به مرد یک آرامش خواهد داد.

در این صورت باید مرد از این نظم در خانه از همسر خود تشکر و قدر دانی کند و بر استمرار آرامش با همسر خود همکاری داشته باشد.

  • دوست: یک دوست صمیمی و بی غرض می تواند در لحظات حساس ما را به آرامش برساند و از مسیر کج‌روی درونی و بیرونی دور سازد. برعکس یک دوست مغرض و متظاهر می تواند آرامش را از ما بگیرد. زن و شوهر باید در انتخاب دوست که معمولا مورد مشورت و مشاوره قرار می‌گیرند، دقت کنند که در رفت وآمد‌ها دوستان ناباب بر اخلاق و رفتار خود و فرزندانشان موثر خواهد بود.
  • طبیعت: وسیله ی دیگری برای رسیدن به آرامش، رفتن به دامان طبیعت و داشتن نگاه دقیق به آثار پدیده‌های طبیعی مانند کوه و دریا و… که هر کدام رمز و رازهایی در خود پنهان دارند، چنانچه خود را به آنها بسپاریم به آرامش عمیقی خواهیم رسید به خصوص اوج دید و بازدید از طبیعت باید به اتفاق همسر و خانواده باشد. در روایت آمده است نگاه به پنج چیز عبادت است یکی از آنها طبیعت و فضای سبز است. بعضی از خانم ها در مشاوره‌ها گلایه دارند که همسرشان اهل رفت و آمد نیست، نه مسافرت می رود نه ما را به مسافرت می برد. این اشتباه بزرگی است.
  • کتاب و مطالعه: این گفته حکیمانه که کتاب بهترین دوست است یک واقعیت انکار ناپذیر به شمار می آید. کتاب دنیای جدیدی را برای انسان می گشاید، خلوت مارا پر می‌کند و به ما معلومات می‌دهد و در نهایت با کتاب می‌توان هم راهنمایی شد و هم به آرامش رسید.لازم به ذکر است که کتاب مثل دارو است و کتابخانه مثل داروخانه است، ما حق نداریم هرموقع احساس نیاز کردیم، برویم از داروخانه از هرقفسه یک قرص و شربت برداریم و مصرف کنیم، بلکه باید با نظر و تجویز پزشک معالج باشد. زن و شوهر سعی کنند در انتخاب کتاب برای خود و فرزندان دقت لازم را بکنند. ضمن اینکه فرزندان خود را به کتابخوانی تشویق نمایند با توجه به سن و تحصیلات بچه‌ها و بانظر کارشناسان وگرنه اثر یک کتاب بد کمتر از یک دوست بد نیست.
  • ورزش: ورزش مناسب می‌تواند انرژی های ذخیره شده در درون را تخله کند و علاوه بر جایگزینی انرژی مثبت، شادمانی و در نهایت آرامش را برای ما به ارمغان آورد. نوع ورزش، زمان ورزش و مقدار آن بستگی به نظر و توافق زن و شوهر دارد. بهترین ورزش برای خانواده پناه بردن به طبیعت و پیاده روی خانوادگی است.
  • کاهش خواسته ها: انسان نیازهای اساسی محض دارد اما خواسته‌هایش فراوان است، چنانچه ما به نیازهای اساسی توجه کنیم و خواسته‌ها و دلبستگی‌های ظاهری را کاهش دهیم به آرامش خواهیم رسید، وقتی خواسته‌ها زیاد شد، قطعا درجایی جلوی آنها گرفته خواهد شد، درآن موقع دچار حالتی می‌شویم که به آن محرومیت می‌گویند. نتیجه محرومیت از عادت‌ها، پرخاشگری، افسردگی و سپس بی‌تفاوتی استکه هرکدام از این احساسات ضدآرامش است پس خواسته کم مساوی آرامش بیشتر است. حال اگر زن و شوهر خواهان آرامش در زندگی بخصوص در کانوان گرم خانواده هستند، باید از خواسته‌های زیاد و غیر توان یکدیگر، نامعقول و غیر منطقی پرهیز کنند و تکلیف مالایطاق بر دیگری نکنند. زن نباید از مرد خواسته‌ای داشته باشد که فعلا به هر دلیل در توان انجام آن نیست و مرد هم نباید از همسر خود خواسته هایی داشته باشد،به هر دلیل زن در انجام آن ناتوان است. این موارد آرامش را در خانه بهم خواهد زد.

منبع: برگرفته از کتاب (چهل کلیدطلایی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.