توصیه‌هایی برای نگهداری از انواع لباس‌ها

در شستشو و نگهداری از لباس‌ها دقت کنید

اگر لباس گران قیمت و با کیفیت خوب خریداری کرده‌اید، پس باید در پوشیدن، شستن و نگهداری از آن مسئولانه عمل کنید تا برای چند فصل بتوانید آن را نگه دارید. در این مطلب نظرات کارشناسان را در خصوص چگونگی نگهداری از انواع لباس‌ها ارائه می‌دهیم:

کت‌های زمستانی

نگهداری از انواع لباس‌ها و کت

اگر بخواهیم کت‌های زمستانی گرما، حالت و شکل خود را چندین سال حفظ کنند، باید برای مراقبت و نگهداری از آن اهمیت قائل شویم. کت‌های زمستانی را می‌توانید خودتان بشویید فقط باید مراقب باشید که همه جیب‌های آن را خالی کرده و زیپ‌های آن را بسته باشید. کت‌های زمستانی را می‌توانید به شیوه خشکشویی نیز شستشو دهید فقط حتما باید برچسب راهنمای روی آن را مطالعه کنید. قسمت خزدار آن باید قبل از خشکشویی جدا شود بدین صورت خزهای آن از بین نمی‌رود و خراب نمی‌شود.

یک یا دو توپ تنیس در خشک کن بگذارید. این کار کمک می‌کند لایی قسمت‌های تودوزی شده و توپر کت، شکل و حالت خود را از دست ندهد و تا حد ممکن در فرم اولیه خود باقی بماند.

وقتی هوا گرم می‌شود و شما قصد دارید لباس‌های زمستانی را برای سال آینده در جایی نگه دارید، قسمت بیرونی کت را تمیز کنید، زیپ‌ها و دکمه‌های آن را ببندید تا شکل کت حفظ شود. سپس آن را در جایی تاریک و خشک با تکه‌های سدر نگه دارید تا از آسیب توسط حشرات مصون بماند.

پارچه‌های صد در صد پنبه‌ای

نگهداری از انواع لباس‌ها و جوراب

شستن، خشک کردن و پوشیدن لباس‌های پنبه‌ای مانند جوراب و لباس زیر، به نظر ساده می‌رسد اما مطمئن شوید که آنها را همراه با پارچه‌هایی از الیاف ترکیبی دیگر در آب داغ یا خشک کن قرار نمی‌دهید. پارچه‌های طبیعی یا الیاف گیاهی پر از منفذ هستند بنابراین گرما به نفوذ مواد شوینده در الیاف پارچه کمک می‌کند و بو، آلودگی و باکتری را از آن می‌زداید. پارچه‌های الیاف مصنوعی بسیار شبیه پارچه‌های پلاستیکی هستند و در معرض گرما به راحتی خراب شده و از بین می‌روند.

پارچه‌های صد در صد پنبه را می‌توانید در ماشین لباسشویی با آب گرم با لباس‌های همرنگ قرار دهید، خشک کن با دور آرام بگذارید و در صورت لزوم آن را اتو کنید (سه توصیه کوتاه درباره شستشوی لباس را مطالعه کنید). نکته مهم این است که از آنجا که تمام مواد شوینده‌هایی که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد برای لباس‌های پنبه‌ای مناسبند، دیگر به نرم کننده لباس نیازی نیست زیرا بسیاری از پارچه‌های امروز به دلیل نرم کننده‌های صنعتی از بین می‌روند. ماندگاری لباس‌های پنبه‌ای بیشتر خواهد بود اگر با ملایمت تا شده و در کشو یا قفسه نگهداری شود به جای آنکه آویزان شوند.

لباس‌های کودک و نوزاد

نگهداری از انواع لباس‌ها و لباس نوزاد

ابتدا باید بدانید باید این لباس‌های کوچک را تا کنید به جای آویز کردن. بیشتر لباس‌های کودکان از مواد نرم و قابل انعطاف چون پنبه، پشم گوسفند و مواد ترکیبی ساخته شده که به راحتی توسط رخت‌آویزها از حالت و فرم میفتد. احتمالا نمی‌خواهید شانه‌های لباس نوزاد شما زشت و بدحالت باشد؟ (بایدها و نبایدهای لباس نوزاد را مطالعه کنید).

لباس نوزاد هر روز لکه‌دار و کثیف می‌شود. این لکه‌ها باید قبل از انداختن لباس در ماشین لباسشویی تمیز شوند. تمام لباس‌های کودک را با مواد شوینده مخصوص لباس کودک بشویید تا آلودگی‌های آن را از بین ببرد، رنگ پارچه را حفظ کند و قبل از آنکه مواد شیمیایی موجود در پارچه پوست کودک را آزار دهد، آنها را پاک کند.

لباس‌های زیر زنانه

نگهداری از انواع لباس‌ها و لباس زیر زنانه

هیچوقت لباس‌های زیر را مستقیم داخل ماشین لباسشویی نیندازید. ابتدا این لباس‌ها را با دست بشویید زیرا بافت ظریف آنها مستلزم شستشوی ملایم است. منظور از لباس زیر سوتین یا لباس‌هایی است که نخ ابریشم، توری یا دیگر جزئیات ظریف در خود دارند. برای شستشوی سوتین‌ها، آنها را با دست بشویید یا داخل کیف پارچه‌ای مخصوص قرار داده و سپس در ماشین لباسشویی بگذارید. آنها را در خشک کن نگذارید زیرا فرم کاپ سوتین را خراب می‌کند (در انتخاب لباس زیر دقت کنید).

پس از شستشوی لباس‌های زیر آنها را خوب تا کنید و در کشوهای مخصوص لباس‌های زیر خود نگه دارید. لباس‌های زیر را مانند مغازه‌های فروش لباس زیر آویز نکنید زیرا حالت این لباس‌ها را خراب می‌کند.

ژاکت

نگهداری از انواع لباس‌ها و ژاکت

نیازی نیست این لباس‌ها را زیاد بشویید اما اگر شما زیاد از اینگونه لباس‌ها استفاده می‌کنید و می‌خواهید تنها قسمت زیربغل آن را بشویید، باید این کار را به درستی انجام دهید. لباس‌های پشمی به نسبت لباس‌هایی که پشمی نیستند نیاز چندانی به شستشو با ماشین لباسشویی ندارند. پیش از تا کردن و قرار دادن این لباس‌ها در کمد آنها را بتکانید. اگر روی ژاکت چین و چروکی دیدید که به نظر می‌رسید محو نمی‌شود، آن را با اتو که روی قسمت لباس‌های پشمی تنظیم شده همراه با بخار و اندکی فشار اتو بزنید (نکاتی درباره نحوه اتوکشی را مطالعه کنید). نگهداری از ژاکت‌ها در مکان‌های خشک و سرد بهتر است. حواستان باشد از ورود حشرات به داخل کمد جلوگیری کنید (نحوه آویز کردن سوئیشرت بافتنی).

پیراهن، کت و شلوارهای پشمی

نگهداری از انواع لباس‌ها و کت پشمی

اگر نگران مراقبت از شلوارها و لباس‌های پشمی هستید، پاسخ این است که این لباس‌ها را سرد نگه دارید. پیشنهاد نمی‌کنیم که از خشک کن ماشینی برای لباس‌های پشمی استفاده کنید. لباس‌های پشمی در معرض گرما و حرکت زیاد ماشین لباسشویی جمع و کوچک می‌شود (ترفندهای صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی). در عوض آنها را به شکل طبیعی خود در معرض هوای آزاد پهن کنید. لباس‌های پشمی را نچلانید و نتکانید زیرا با این فشارها از شکل و فرم می‌افتد. ژاکت‌ها و پیراهن‌های پشمی که ساختار محکمی ندارند بهتر است تا شوند در حالی که کت و شلوارها و انواع دیگر لباس‌ها بهتر است پس از آنکه کاملا خشک شدند، آویز شوند.

پارچه کشمیر

نگهداری از انواع لباس‌ها و پارچه کشمیر

نیازی نیست به روش خشکشویی پارچه‌های کشمیر را شستشو دهید. روی بسیاری از ژاکت‌های کشمیر نوشته شده تنها خشکشویی به این خاطر که از جمع و کوچک شدن پارچه جلوگیری شود. اما اگر این لباس‌ها را با مواد شوینده ملایم و با دست شستشو دهید، این لباس‌ها برای مدت طولانی عمر خواهند کرد (اشتباهات رایج در شستشوی دستی لباس‌‎ها). پس از آنکه لباس کشمیر را با دست شستشو دادید، آن را کمی بفشارید تا آب آن گرفته شود اما نیازی نیست با فشار زیاد بچلانید. سپس آن را روی حوله‌ای پهن کنید تا کامل خشک شود. این لباس‌ها را آویز نکنید زیرا قسمت شانه آن خراب می‌شود.

لباس ورزشی

نگهداری از انواع لباس‌ها و لباس ورزشی

مواد شستشوی قدیمی برای لباس‌هایی که با جنس ترکیبی که امروزه استفاده می‌شوند، مناسب نیستند. لباس‌های ورزشی از نوع همین ترکیبات مصنوعی هستند. این ترکیبات مصنوعی اساسا پلاستیک است. مواد شوینده قدیمی بیشتر برای شستشوی الیاف طبیعی همچون پنبه ساخته شده است. پنبه به راحتی شسته می‌شود زیرا دارای منافذ بسیاری است. الیاف مصنوعی لباس‌های ورزشی نوع جدیدتری هستند از این رو به مواد شوینده جدیدی نیاز دارند تا لکه، عرق, چربی بدن و بو را از روی پارچه آن از بین ببرد.

پارچه لباس‌های ورزشی در مقابل شوینده‌های قدیمی خوب واکنش نشان نمی‌دهند.

پیراهن مردانه

نگهداری از انواع لباس‌ها و پیراهن مردانه

پیراهن مردانه نیاز به خشکشویی ندارد. خشکشویی و آهار زدن به مرور الیاف پنبه طبیعی پیراهن را از بین می‌برد. از یک نگهدارنده یقه برای حفظ شکل و فرم یقه لباس استفاده کنید. لباس را با یک رخت‌آویز در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود  و در حالی که کمی مرطوب است آن را اتو بزنید.

بهتر است پیراهن مردانه را با آویزهایی که بالشتک دارند و ضخیم هستند آویز کنید تا حالت پارچه حفظ شود و شانه‌های آن چروک و بدحالت نشود.

دستکش و کلاه‌های بافتنی

نگهداری از انواع لباس‌ها و دستکش بافتنی

خشک‌کن‌ها دشمن بافتنی‌ها هستند. خشک‌کن‌ها از هوای داغ برای خشک کردن پارچه‌ها استفاده می‌کنند که این برای پارچه‌هایی که تحمل دمای بالا دارند مناسب است اما برای بافتنی‌هایی که با دمای بالا آسیب می‌بینند، مناسب نیستند. اگر لباس‌های پشمی را در خشک‌کن قرار دهید، بافت آن از هم باز شده و خراب می‌شود. در عوض آنها را در آب سرد شسته و روی حوله پهن کنید تا خشک شود (آموزش بافت کلاه، ژاکت و جوراب بافتنی ۳ تا ۶ ماهگی کودکان).

منبع rd.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.