طرز تهیه تیرامیسو

تیرامیسو از دسرهای خوشمزه ایتالیا می‌باشد

به جرات می‌توان گفت که تیرامیسو یکی از محبوب‌ترین و یا شاید هم پرطرفدارترین دسر جهان است خاستگاه این دسر محبوب ایتالیا است و از شهرجنوا در سال ۱۹۶۰به همه‌ی دنیا پراکنده شد، اما سال‌ها به طول انجامید تا درسال ۱۹۸۰دستور تهیه تیرامیسو به عنوان دسر وارد کتاب‌های آشپزی ایتالیایی گردید. تیرامیسو (به ایتالیایی: tiramisù، به معنی «بٍکٍش من‌رو بالا») یکی از محبوب‌ترین کیک‌ها و دسرهای ایتالیایی است که برای تهیهٔ آن، بیسکوئیت را که معمولاً بیسکوئیت ساوویاردی (به ایتالیایی: savoiardi) است (بیسکوئیت یا کیک‌های کوچک اسفنجی به‌اندازهٔ انگشت دست که در آمریکا بهشان لیدی فینگر گفته می‌شود.) آغشته به قهوه نموده، سپس آنها را همراه با مخلوط همزده‌ای از پنیر ماسکارپونه، شکر و زردهٔ تخم‌مرغ به صورت لایه لایه در ظرف گذاشته و آن را با کاکائو طعم‌دارش می‌کنند. از این دستورالعمل برای تهیهٔ انواع گوناگونی از پودینگ‌ها، کیک‌ها و دسرهای دیگر نیز استفاده می‌شود.در کتاب های آشپزی ایتالیایی آمده است که تیرامیسو از دسرهای لایه‌ای دیگری ایده گرفته شده است. تیرامیسو شیرینی سنتی است که شباهت زیادی به شارلوت، که متشکل از رولت‌های کیکی و کرم باواریا است دارد.

تیرامیسو
آشپزها از انواع مختلفی از کیک‌ها یا شیرینی‌ها برای تهیه ترامیسو بهره می‌گیرند
  • مواد لازم: 

بیسکویت‌های کوچک، زرده تخم‌مرغ، شکر، قهوه، پنیر ماسکارپونه و پودر کاکائو است. در دستورالعمل تهیه ترامیسو هیچ سفیده تخم مرغی وجود ندارد. شکل اصلی این دسر گرد است، اگر چه به خاطر شکل  بیسکویت‌ها ظرف‌های مربعی یا مستطیلی بهتر است. اگر از دور به ترامیسو نگاه کنید حتما لایه‌های بیسکویتی و کرم دار آن را خواهید دید، این دسر معمولا سرد خورده می‌شود. بعد از مدتی مواد تشکیل دهنده تیرامیسو را کمی تغییر دادند، یعنی گاهی به آن تخم مرغ اضافه می‌کنند و یا برای تنوع گاهی به آن شکلات  یا انواع توت ها، لیمو، توت فرنگی، آناناس، ماست، موز، تمشک، نارگیل، هم اضافه میکنند.طعم های زیادی  از تیرامیسو وجود دارد، برخی از آشپزها از انواع مختلفی از کیک‌ها یا شیرینی‌ها برای تهیه ترامیسو بهره می‌گیرند. دسر تیرامیسو بسیار انرژی زا و شاداب کننده می‌باشد و همچنین به دلیل عدم وجود مواد نگهدارنده و مضر در دسر تیرامیسوی سیجانی میتوان از آن به عنوان میان وعده فرزندان دلبندتان در مدرسه و باشگاه‌های ورزشی استفاده نمایید.

  • طرز تهیه تیرامیسو: 

ابتدا زرده‌های تخم‌مرغ را با پودر قند و وانیل مخلوط کنید و به کمک همزن برقی با روش بن‌ماری (حرارت غیرمستقیم) ۱۵ دقیقه بزنید تا کاملاً لیمویی و کشدار شود. یک فنجان و یا کمی بیش‌تر اسپرسو تهیه کنید.خامه شیرین شده را نیز با همزن جداگانه بزنید تا کاملاً فرم بگیرد و سفت شود. پنیر خامه‌ای را با همزن بزنید تا یکدست و صاف شود. سپس مخلوط زرده تخم مرغ، پودر قند و وانیل را بیفزایید و در نهایت، خامه فرم گرفته را نیز بریزید. یک ظرف مناسب بلوری انتخاب کنید و کف ظرف را با نان‌های لطیفه که آغشته به محلول قهوه است بپوشانید. نان‌های لطیفه را به این ترتیب آماده کنید که آنها را از یک طرف با محلول قهوه مرطوب نمایید.

دور تا دور ظرف را هم مقداری شکلات رنده شده بریزید و سپس از مایه فوق که آماده کرده‌اید مقداری روی نان‌ها بریزید و دوباره روی مایه پنیر را با نان لطیفه آغشته به محلول قهوه بچینید و مقداری شکلات رنده شده دور تا دور ظرف بریزید. این عمل را دوباره تکرار کنید تا مواد پنیری تمام شود. در آخر، روی تیرامیسو مقداری شکلات رنده شده و بادام پرک و تست شده بریزید. لازم است این دسر، حتماً یک شب در یخچال بماند تا کاملاً سفت شود. دسر تیرامیسو منبع بسیار غنی از کلسیم، ویتامین‌ها خصوصا ویتامین‌های گروه (B) و… می‌باشد و به دلیل وجود بافت بیسکویتی دارای فیبر و نشاسته و … می‌باشد. از این رو تیرامیسو را میتوان به عنوان یه وعده‌ی غذایی کامل در وعده صبحانه یا عصرانه میل نمایید همچنین دسر تیرامیسو به سیستم گوارشی در هضم غذا کمک شایانی می‌نماید و پیشنهاد مناسبی برای پس از غذا در مهمانی‌ها می‌باشد.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.