استفاده از جزیره آشپزخانه در دکوراسیون

جزیره آشپزخانه یک پیشخوان مستقل است که جدا از کابینت معمولا در وسط آشپزخانه قرار می‌گیرد و یا جدا کننده آشپزخانه از نشیمن خانه می‌باشد. امروزه در طراحی دکوراسیون آشپزخانه از شیوه‌ی جدیدی برای چیدمان کابینت‌ها استفاده می‌شود. در این روش یک کابینت یا چند کابینت به صورت ردیفی در مرکز آشپزخانه قرار می‌گیرند. این نوع چیدمان جزیره آشپزخانه نامیده می‌شود. جزیره آشپزخانه کاربردهای متفاوتی دارد و میتوان از آن صرفا برای نگهداری وسایل آشپزخانه استفاده کرد یا با چیدن صندلی در اطراف آن به عنوان میز نهارخوری از این چیدمان بهره برد.

جزیره آشپزخانه یک پیشخوان مستقل است که جدا از دیگر کابینت‌ها و پیشخوان‌ها، درست در وسط فضای آشپزخانه قرار می‌گیرد. این قطعه چند کاره به کارایی آشپزخانه افزوده و ظاهر آشپزخانه را زیبا می‌کند. در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های امروزی، جزیره به یک عنصر ضروری بدل شده است. یک جزیره آشپزخانه، به کارایی آشپزخانه می‌افزاید و نحوه کار در آشپزخانه را به کل تغییر داده است. حداقل کاری که یک جزیره انجام می‌دهد، این است که یک پیشخوان اضافی و جای بیشتر برای وسیله‌ها به آشپزخانه اضافه می‌کند. با اضافه کردن گاز، سینک ظرف‌شویی و صندلی به یک جزیره آشپزخانه، این پیشخوان به تنهایی مرکز فعالیت‌های زیادی در آشپزخانه می‌شود. به همین خاطر است که وقتی می‌خواهید آشپزخانه‌تان را توسعه دهید، بیشتر طراحان و کابینت سازها استفاده از جزیره آشپزخانه در دکوراسیون خانه را توصیه می‌کنند.

اندازه مناسب جزیره آشپزخانه چیست؟

جزیره آشپزخانه

یک جزیره آشپزخانه باید فضای کافی برای پیشخوان داشته باشد تا بتوانید فعالیت‌های مورد نیازتان را بر روی آن انجام دهید. به علاوه نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را به کل اشغال کند و اجازه حرکت آزادانه در فضا را از شما بگیرد. در بیشتر آشپزخانه‌ها به جای جزیره‌های ثابت و غیر متحرکت، از میزهای متحرک استفاده می‌شود.

جزیره را کجا بگذاریم؟ 

جزیره بیشتر در وسط آشپزخانه‌های بزرگ قرار می‌گیرد. و اگر آشپزخانه کوچک باشد، جزیره در مرز بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می‌گیرد. به هر ترتیب، جزیره را در هر کجای آشپزخانه یا خانه که قرار می‌دهید، مطمئن شوید به اندازه کافی با دیوارها و کابینت‌ها و دیگر وسایل فاصله دارد و جلوی رفت و آمد را سد نمی‌کند.

ارتفاع مناسب برای جزیره آشپزخانه چقدر است؟

معمولا ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه، ۹۰ سانتی‌متر است. ولی اگر قصد دارید از آن به عنوان سطح کار استفاده کنید، ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر مناسب است. اگر می‌خواهید از جزیره به عنوان میز صبحانه استفاده کنید، به یاد داشته باشید که فاصله سطح نشیمن صندلی با سطح پیشخوان جزیره، همیشه ۳۰ سانتی متر است. جزیره هر ارتفاعی که داشته باشد، باید این فاصله حفظ شود.

کاربردهای مختلف جزیره آشپزخانه کدامند؟ 

جزیره آشپزخانه

مخصوص کار

این نوع جزیره‌ها که از سبک‌های روستایی الهام گرفته شده‌اند، از قفسه‌های باز و جای زیاد بهره می‌برند. البته در این نوع جزیره، مرتب نگه‌داشتن فضا کمی دشوار می‌شود.

مخصوص انبار وسایل مختلف

این نوع جزیره، یک کابینت ثابت با پیشخوانی معمولی است. سینک ظرف‌شویی یا گاز ندارد و شبیه به یک کمد در وسط آشپزخانه است.

مخصوص آماده سازی مواد غذایی و شستشو

در این نوع از جزیره آشپزخانه از سینک ظرفشویی استفاده شده است. به علاوه فضایی بر روی پیشخوان این جزیره‌ها فراهم شده که بر روی آن می‌توانید مواد غذایی را آماده کنید و حتی برای مهمانی‌های سلف سرویس از آن استفاده کنید.

مخصوص میز غذاخوری

یک جزیره آشپزخانه که برای غذاخوری طراحی شده است، باید فضای کافی برای قرارگیری زانوها در زیر آن را داشته باشد. به همین خاطر، لبه‌های پیشخوان در سمت صندلی‌ها باید به اندازه ۶۰ سانتی‌متر، از جزیره بیرون زده باشد.

مخصوص آشپزی

وقتی اجاق‌ گاز روی جزیره آشپزخانه کار شده باشد، آشپز به وسط آشپزخانه هدایت می‌شود و به این ترتیب تسلط کامل به فضای اطراف پیدا می‌کند. ولی مشکل این نوع جزیره این است که ریخت و پاش زیادی دارد و آشپزخانه را کمی شلخته نشان می‌دهد.

مخصوص آشپزی و غذاخوری

برای این منظور، توجه داشته باشید که بهتر است سطح غذاخوری از سطح آشپزی پیشخوان بالاتر باشد تا امنیت بیشتری برقرار شود.

انواع مختلف جزیره آشپزخانه کدامند؟

جزیره آشپزخانه

میز متحرک چرخ‌دار

این نوع جزیره برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است تا هر زمان آن را نیاز نداشتید به یک گوشه حرکت دهید. ابعاد این نوع جزیره آشپزخانه معمولا ۶۰ سانتی‌متر در ۹۰ سانتی‌متر است.

جزیره‌های L-شکل

چیدمان ال، تنها به مبل‌های ال شکل محدود نمی‌شود. این شکل از جزیره آشپزخانه، امکان انجام فعالیت‌های زیادی را به شما می‌دهد. می‌توانید از یک طرف آن برای آشپزی و از طرف دیگرش به عنوان میز غذاخوری یا سینک ظرفشویی یا هر چیز دیگری استفاده کنید.

جزیره‌های T-شکل

می‌توانید میز غذاخوری را به وسط جزیره آشپزخانه بچسبانید و فضای آشپزخانه را یکپارچه کنید.

تاثیر جزیره در فضای آشپزخانه

سبک دکوراسیون آشپزخانه طرح جزیره در آشپزخانه هایی که با کمبود بودجه و فضا مواجه هستند، سبک فوق العاده و کارکردی است. در آشپزخانه های بزرگ نیز چنین سبکی به محیط و فضای داخلی آشپزخانه نظم می بخشد و آشپزخانه ای مدرن و لاکچری در منزل ایجاد خواهد کرد.

انواع متریال برای ساخت جزیره

امروزه وجود مواد و متریال‎های مختلف باعث طراحی‎های جالبی از جزیره ها شده است. شما در انتخاب و طراحی نوع متریال جزیره هیچ محدودیتی ندارید و می‎توانید. متناسب با سلیقه و دکوراسیون خود از انواع متریال ها مانند کورین, کوارتز, سنگ طبیعی, چوب طبیعی, ام دی اف و… استفاده نمود.

مزایا استفاده از جزیره

جزیره آشپزخانه

از دیگر کاربردهای کابینت جزیره ای نصب سینک ظرفشویی و یا اجاق گاز بر روی آن می باشد. این مزیت باعث می شود در هنگام پخت غذا و یا شستن ظرف ها به قسمت های دیگر خانه تسلط داشته باشید مثلا تماشای تلویزیون.

جزیره هلالی

استفاده از آن به عنوان محلی برای صرف غذا چندان معمول نیست، اما اگر به عنوان فضایی برای نگهداری وسایل از آن استفاده کنید به خاطر طراحی خاصش تسلط بیشتری بر تمام قسمت‌های جزیره دارید.

جزیره متحرک

این پیشخوان مناسب آشپزخانه‌های کوچک است. این جزیره‌ها چرخ دارند و می‌توانید هر زمان بخواهید جابه‌جایشان کنید.

میز جزیره کشودار

ایگون والسک، طراح و ایده پرداز دکوراسیون این آشپزخانه از تعداد زیادی کشو و قفسه برای نگهداری وسایل و ملزومات در میز جزیره استفاده کرده است. این ایده، علاوه بر‌ زیباتر کردن نمای داخلی، باعث ایجاد نظم و ترتیب نیز می شود و از به هم ریخته شدن آشپزخانه جلوگیری می کند. در شانزده کشویی که در این میز جزیره چوبی تعبیه شده است، وسایلی مثل دستمال ها، دستکش ها و غیره قرار می گیرد. همچنین روی این میز جزیره سطح شیشه ای قرار دارد که وسایل روی آن قرار می گیرد.

میز قدیمی و تاریخی چند منظوره

طراح دکوراسیون این خانه لس آنجلسی هنگامی که آن را بازسازی کرد، این ‌‌میز جزیره را در آن قرار داد. این میز جزیره از ظاهری چوبی قدیمی برخوردار است و دارای کشوهایی است که وسایل درون آن قرار می گیرد و علاوه بر آن، به عنوان میز ناهارخوری نیز قابلیت استفاده دارد. در نگاه اول، به نظر می‌رسد این میز‌ محصولی شرکتی است اما در واقع از چوب درختی و به صورت دست ساز ساخته شده است. این میز برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند ایده آل است. چرا که رد مداد رنگی روی آن نمی ماند و ریختن غذا روی آن نگران کننده نیست. به علاوه، نکته دیگری که این میز را منحصر به فرد کرده است، وجود بخش هایی است که حوله را نگهداری می کند. همچنین درب باز کنی به آن متصل شده است که نه تنها عالی است، بلکه بسیار کاربردی می باشد.

میز‌ جزیره کاربردی و گاز رو میزی

اگر شما در حال برنامه ریزی برای نصب یک میز جزیره در آشپزخانه هستید، بایستی طوری طرح ریزی کنید که از سانتی متر به سانتی متر آن استفاده مفید کنید. طراح این دکوراسیون می گوید: “ما در این میز یک کشو و کابینت قرار داده ایم تا ملزوماتی که نیاز است، در هر زمان در دسترس باشد. همچنین روی این میز یک گاز رومیزی مدرن و زیبا نیز نصب شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.