چگونه رژیم غذایی یویو را کنار بگذاریم؟

جلوی بالا و پایین رفتن وزن را بگیرید

جلوی زیاد و کم شدن وزن را بگیرید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که بعد از موفقیت در کم کردن وزن متوجه شوید دوباره وزنتان به همان اندازه چند هفته قبل که شروع به کاهش وزن کرده بودید، بازگشته. این یعنی همان رژیم غذایی یویو.

باید شیوه رژیم غذایی خود را تغییر دهید. به جای آنکه بعد از کم کردن وزن رژیم را دور بریزید، باید سعی کنید آن را حفظ کنید و وزن را ثابت نگه دارید. در این مطلب سعی داریم نکاتی که به شما در این راه کمک می‌کند را ارائه دهیم:

زیاد ننشینید

نشستن و رژیم غذایی یویو

ماهیچه‌ها روی صندلی ساخته نمی‌شوند بلکه در باشگاه و با ورزش تقویت می‌شوند. اما اگر شغل شما به گونه‌ای است که مجبورید ساعت‌ها روی صندلی بنشینید یا دوست دارید جلوی برنامه موردعلاقه خود روی کاناپه بنشینید، چه باید کرد؟ باید بر عادت همیشگی خود تجدیدنظر کنید و تحرک خود را بیشتر کنید. بر اساس مطالعه سالانه طب داخلی، کسانی که تنها یک تمرین ورزشی انجام می‌دهند و بقیه روز را استراحت می‌کنند، به همان اندازه کسانی که به هیچ وجه ورزش نمی‌کنند، در معرض بیماری‌ها هستند. این یعنی مهم نیست چقدر زمان برای بلند کردن وزنه یا ورزش کردن صرف کرده‌اید، با نشستن تمام وزنی که از دست داده‌اید دوباره برمی‌گردد.

هدف ۱۵ درصد لاغری برای خود بگذارید

مطالعه دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد تنها ۵ درصد از مردم می‌توانند وزنی که کم کرده‌اند را نگه دارند، این یعنی ۹۵ درصد از افراد دوباره به وزن قبلی خود برمی‌گردند. اما روش‌هایی وجود دارد تا از این موضوع جلوگیری شود. محققان یک شرکت داروسازی بر روی افراد چاقی که در حال کاهش وزن بودند و قرار بود ۱۵ درصد یا بیشتر از وزن خود را کم کنند، مطالعه‌ای انجام دادند و مشاهده کردند این افراد بهتر می‌توانند در طولانی مدت به کاهش وزن خود ادامه دهند. نتایج نشان داد کمتر از ۱۹ درصد این افراد بعد از دو سال به وزن قبل برگشتند. این یعنی سعی کنید برای لاغر شدن هدف ۲۵ درصد لاغری را برای خود بگذارید تا نتایج بهتری حاصل شود.

از خانواده توت‌ها بیشتر استفاده کنید

خانواده توتها و رژیم غذایی یویو

سعی کنید تمشک، توت فرنگی، بلوبری یا بلک بری بیشتر استفاده کنید، زیرا سرشار از پلی فنل است. مطالعات نشان داده است این ماده شیمیایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. شکل سلول‌های چربی در موش‌هایی که در روز سه وعده از خانواده توت‌ها استفاده می‌کردند، بیش از ۷۳ درصد کاهش یافت.

تداوم داشته باشید

سیب و کیک و رژیم غذایی یویو

هر کس می‌تواند در طولانی مدت یک بار خودش را مهمان یک غذای غیررژیمی بکند اما این بدان معنا نیست که هر جمعه شب چیزکیک بخورید یا هر روز شنبه صبحانه چرب بخورید. بر اساس مطالعه یک مجله آمریکایی، بیشتر کسانی که موفق می شوند وزن کم کنند و وزن خود را ثابت نگه دارند، کسانی هستند که یک رژیم ثابت را به طور مداوم پی می‌گیرند چه آخر هفته باشد چه اول هفته یا وسط هفته. این یعنی وقتی با دوستان خود به رستوران می‌روید به دنبال غذاهایی باشید که پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارند.

ماست یونانی بخورید

ماست یونانی و رژیم غذایی یویو

اگر تا حالا خیلی اهل خوردن ماست یونانی نبوده‌اید، حال بهتر است به آن روی بیاورید. این ماست دارای کالری پایین و میزان پروتئین بیشتری نسبت به چربی است. گرچه ممکن است هر کسی طعم ترشی آن را دوست نداشته باشد. می‌توانید ماست خود را با توت فرنگی یا گردو و یا هر دوی آنها مخلوط کنید، بدین صورت طعم آن بهتر خواهد شد. صبح‌ها با خوردن ماست یونانی می‌توانید وزن زیادی کم کنید.

مصرف دارچین را بیشتر کنید

دارچین و رژیم غذایی یویو

پلی فنل موجود در خانواده توت‌ها در دارچین نیز موجود است. می‌توانید روی بلغور جو دو سر که برای صبحانه می‌خورید یا روی ماست یونانی کمی دارچین بزنید. نه تنها مطالعات در زمینه بیوفیزیک و بیوشیمی نشان داده است که دارچین موجب کاهش چربی شکمی در حیوانات شده است، بلکه مطالعات تغذیه بالینی آمریکا نشان داده است که یک قاشق چایخوری دارچین روی غذاهایی با کربوهیدرات بالا می‌تواند قند خون را تثبیت کند.

صبحانه بخورید

۸۰ درصد از کسانی که می‌توانند وزن کم کنند، کسانی هستند که صبحانه می‌خورند. باید سعی کنید خوردن این وعده غذایی مهم را به صورت عادت درآورید. برای صبحانه می‌توانید تخم مرغ، ماست یونانی یا جو دو سر بخورید.

یک ظرف جدید انتخاب کنید

ظرف مناسب برای جلوگیری از رژیم غذایی یویو

یکی از چیزهایی که برای رژیم لاغری نیاز دارید ظروف غذای جدید است! مطالعات نشان داده است افرادی که ظرف غذا و فنجانشان قرمز است، نوشابه و تنقلات کمتری می‌خورند زیرا این رنگ فرمان غذا نخوردن به مغز می‌دهد. اگر استفاده از ظرف قرمز برایتان مقدور نیست، روش‌های دیگر را امتحان کنید. مثلا سالاد خود را در ظرفی بریزید که اشتهابرانگیز باشد.

به اندازه کافی پروتئین بخورید

پروتئین و رژیم غذایی یویو

همه پروتئین‌ها ویژگی مشابه هم ندارند. ماهی، مرغ و گوشت قرمز استفاده کنید به خصوص ماهی‌هایی که پروتئین بیشتری دارند.

با همسر خود ورزش کنید

مطالعات نشان داده است زوج‌هایی که با هم رژیم می‌گیرند و ورزش می‌کنند، در کاهش وزن و تثبیت آن موفق‌ترند. با این کار علاوه بر اینکه می‌توانید به یکدیگر انرژی مثبت بدهید، دیگر هیچ یک از زوجین نمی‌تواند با خوردن بستنی مقابل دیگری که مجبور است سالاد بخورد، او را اذیت کند.

منبع eatthis.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.