سر میز غذا از گفتن این جملات به کودک بپرهیزید!

در گفتن جملات خود دقت کنید

آنچه بر سر میز غذا به کودک خود می‌گویید به همان اندازه غذایی که برای او سرو می‌کنید، حائز اهمیت است. پیام‌هایی که درباره غذا و زمان خوردن غذا به کودک خود منتقل می‌کنید، بسیار تاثیرگذار است. بنابراین در گفتن جملات خود دقت کنید. در این مطلب به ۵ جمله که باید از گفتن آنها بپرهیزید اشاره می‌کنیم:

“اگر این سبزی را بخوری به تو دسر میدم”

نباید از دسر و غذا به عنوان روشی برای تنبیه یا پاداش استفاده کنید. این کار نه تنها سبب می‌شود دسر به عنوان یک غذای ویژه در ذهن کودک جایگاه بزرگی پیدا کند بلکه این پیام را منتقل می‌کند که باید یک غذای بدمزه بخوری تا یک غذای خوشمزه به تو بدهم. اگر می‌خواهید دسر سرو کنید، باید به همه اعضای خانواده تعلق بگیرد، صرف نظر از اینکه چقدر از غذای اصلی را خورده باشند. اگر کودک شما به جای خوردن غذای اصلی، دسر می‌خورد باید سعی کنید دسر را به صورت محدود و هر از گاهی درست کنید. در مورد برخی کودکان نیز بهتر است دسر را همراه با غذا سرو کنید.

“تو خیلی بدغذایی”

حتی اگر فرزند شما عادت‌هایی دارد که به سبب آن می‌توان او را در این دسته‌بندی قرار داد، اما هیچگاه برچسب زدن به کودکان فایده‌ای ندارد و کار درستی نیست. بدغذا خواندن کودک سبب می‌شود این ویژگی در او درونی شود. با خود می‌گوید :” من بچه‌ای هستم که هر غذایی را دوست ندارد و از امتحان کردن غذاهای جدید می‌ترسد”.

“۵ تکه مرغ و سه تا نخودفرنگی دیگر هم بخور”

شما فکر می‌کنید فرزندتان به اندازه کافی غذاهای خوب و سالم نمی‌خورد یا به جای خوردن غذای اصلی بیشتر نان و سیب زمینی می‌خورد و این از نظر شما متعادل نیست. اما دیکته کردن میزان غذایی که باید بچه بخورد نیز کمک کننده نیست (خود شما دوست دارید کسی چنین کاری با شما بکند؟).

“این غذا را دوست نداری”

حتی اگر ۹۹ درصد مطمئن هستید که کودک شما غذایی را دوست ندارد، اما جلوی او را برای امتحان کردن آن نگیرید. مشوق او باشید.

“باید این را امتحان کنی”

این قانون “یه ذره از این را امتحان کن” برای برخی بچه‌ها مفید است و آنها را تشویق به خوردن چیزهایی می‌کند که در حالت عادی نمی‌خورند. اما برای برخی دیگر از کودکان می‌تواند صحنه جنگ سر میز شام درست کند.

منبع parents.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.