چطور به یک رابطه دوستی خاتمه دهیم؟

اگر نمی‌دانید چطور رابطه خود را با دوستتان قطع کنید، این مطلب را بخوانید

وقتی با کسی دوست می‌شوید، شاید به انتهای رابطه و اینکه ممکن است رابطه زمانی به پایان برسد، فکر نکنید. این موضوع اجتناب‌ناپذیر است که برخی دوستانتان ممکن است تا آخر عمر در زندگی شما نباشند. رابطه دوستی به دلایل مختلف از هم می‌پاشد و افراد از هم جدا می‌شوند.

در عین حال بسیاری از افراد درباره قواعد پایان دادن به رابطه چندان اطلاعی ندارند. بر خلاف رابطه عاشقانه که اتمام رابطه و تمام شدن آن مشخص و واضح است و کاملا روشن است که شما در رابطه هستید یا خیر، اما در رابطه دوستی این موضوع چندان روشن نیست. ممکن است دوستتان شما را در برزخی قرار دهد و دقیقا ندانید رابطه دوستی وجود دارد یا خیر.

دلایل

پیش از آنکه تصمیم بگیرید رابطه دوستی را خاتمه دهید، ابتدا باید بدانید دلیل شما برای اینکه نمی‌خواهید دیگر با شخص خاصی در ارتباط باشید، چیست. دانستن علت شما را در پایان دادن به رابطه بهتر کمک خواهد کرد.

ابتدا باید احساسات خود را بشناسید. این کمک می‌کند بدون آنکه با دیگران بحث کنید، جای امنی برای افکار خود بیابید. تا زمانی که احساسات شما برای خودتان مشخص و واضح نشده است، آن را با دوستی که قرار است رابطه خود را قطع کنید، مطرح نکنید.

در ادامه به دلایل رایج اتمام رابطه دوستی اشاره می‌کنیم:

  • منافع یا تعدات شما در تناقض با هم قرار گرفته است
  • گاهی ارزش‌های شما مخالف یکدیگر است
  • دوست شما فردی مسموم در زندگی شماست
  • دوست شما دشمن یا حتی رقیب شماست
  • دوستی تنها از سر عادت است و لذتی از با هم بودن نمی‌برید
  • دوست شما بیش از آنکه شما را تقویت کرده و اعتماد به نفس بدهد، شما را تخریب می‌کند
  • دوست شما مکار و حیله‌گر است
  • زندگی شما تغییر کرده است (دیگر در محل کار و زندگی و تحصیل پیشین نیستید).

از آنجا که افراد معمولا نمی‌دانند برای چه به رابطه خاتمه می‌دهند یا درباره آن با یکدیگر صحبت نمی‌کنند، نمی‌دانند چطور رابطه را خاتمه دهند و شاید نادانسته تنها کار خود را توجیه می‌کنند.

باید بدانید دوست شما هیچگاه نباید هویت شما را زیر سوال ببرد، در مقابل ارزش‌ها و تعهدات شما قرار بگیرد، دروغ بگوید یا با بیان یا رفتار به شما آسیب بزند. گرچه ممکن است از دست دادن دوست ناراحت‌کننده باشد اما بهتر است جای آن را به شخص بهتری که ارزشمند است بدهید.

روش‌های ناکارآمد

پیش از آنکه به روش‌های صحیح خاتمه دادن به رابطه دوستی بپردازیم، ابتدا بهتر است بدترین روش‌ها را بررسی کنیم. گرچه ممکن است برخی از این تاکتیک‌ها برای شرایط خاص مناسب باشد، اما راه‌حل‌های مفیدی نیستند و باید از آنها پرهیز کرد.

  • قطع کردن همه راه‌های ارتباطی
  • دشمنی یا تهاجم
  • درخواست کمک از دیگر دوستان برای رنجاندن او
  • پایان دادن به دوستی پس از یک پیام یا اس‌ام‌اس
رابطه دوستی دو دختر
باید بدانید دوست شما هیچگاه نباید هویت شما را زیر سوال ببرد، در مقابل ارزش‌ها و تعهدات شما قرار بگیرد، دروغ بگوید یا با بیان یا رفتار به شما آسیب بزند

راهکارهای صحیح:

در این مطلب ۴ روش مناسب برای خاتمه دادن به رابطه دوستی معرفی می‌کنیم که شما می‌توانید بر اساس شرایط از یک یا هر چهار روش استفاده کنید:

جدا شدن تدریجی

بهتر است رابطه دوستی را به صورت نرمال پیش ببرید اما تعاملات اجتماعی خود را به تدریج کاهش دهید. بدین شکل به ناگهان رابطه را از بین نمی‌برید. اگر از مواجهه و برخورد می‌ترسید یا فرد مقابل حرف‌های شما را نمی‌شنود و قبول نمی‌کند و یا در شرایط مسمومی قرار دارید، دور شدن تدریجی می‌تواند بهترین راه‌حل باشد.

این محو شدن تدریجی احساسات را نیز جریحه‌دار نمی‌کند. به جای آنکه رابطه دوستی را بر همان خطی که قبلا بود پیش ببرید، خود را سرگرم و مشغول کنید طوری که زمانی برای با هم بودن نداشته باشید. ممکن است بخواهید به جای تماس تلفنی پیامک بزنید، یا در شبکه‌های اجتماعی کمتر فعال باشید، کمتر با هم در تماس باشید و پاسخ‌های کوتاه بدهید.

شاید در گذشته شنونده خوبی برای دوستتان بوده‌اید اما حالا صبر شما کمتر شده است یا در صورتی که با او مخالف باشید، نمی‌توانید صبور باشید و اعتراضی نکنید. قطع رابطه در شبکه‌های اجتماعی به شما و انتخاب خودتان بستگی دارد. شاید فکر کنید بهتر است این کار را انجام ندهید تا توجه‌ها به اینکه شما می‌خواهید رابطه دوستی را خاتمه دهید، جلب نشود.

اگر رابطه دوستی شما در مرحله آشنایی می‌باشد، محو شدن تدریجی راه‌حل خوبی است. شاید صرف‌نظر از دلایلی که در بالا اشاره شد، بی‌هیچ دلیلی شما نخواهید با کسی رابطه دوستی را ادامه دهید.

با این وجود ممکن است دوست شما متوجه این محو شدن نشود و بر ادامه رابطه اصرار ورزد، در این صورت شاید لازم باشد او را در شرایطی قرار دهید تا متوجه موضوع شده و بفهمد چرا به ناگهان محو شده‌اید.

در نهایت این شکل از قطع ارتباط برای دوستی‌های مسموم و مواقعی که نمی‌خواهید به طرف مقابل توضیحی بدهید، مناسب است.

صحبت کردن

اگر فکر می‌کنید محو شدن تدریجی مناسب نیست یا نتیجه‌بخش نیست، شاید بهتر است صحبت کردن را امتحان کنید. این مانند زمانی است که در یک رابطه عاشقانه با طرف مقابل خود صحبت می‌کنید تا بفهمید دقیقا کجا قرار گرفته‌اید و می‌خواهید چه کار بکنید. شاید صحبت کردن آخرین قدم برای اتمام رابطه باشد اما گاهی نیز ممکن است اختلافات را حل کند و رابطه دوستی بهبود یابد.

  • مرحله اول: دوستتان را به نوشیدن قهوه یا نوشیدنی برای صحبت کردن دعوت کنید. حتما باید ملاقات حضوری داشته باشید، هیچگاه این کار را از پشت تلفن، چت یا با ایمیل انجام ندهید.
  • مرحله دوم: برای صحبت خود هدفی تعیین کنید. آیا می‌خواهید سوءتفاهم‌ها را روشن سازید، خشم و رنجش خود را توضیح دهید، بحث‌های قدیمی را پیش بکشید یا مرز و محدوده تعیین کنید؟ هدف شما هر چه که هست باید پیش از گفتگو آن را در ذهن خود واضح و روشن سازید.
  • با جمله‌ای آغاز کنید که راه را برای ادامه گفتگو باز کند. برای مثال : در چند ماه گذشته بعضی از الگوهای دوستی بین ما برای من ناراحت‌کننده بوده است. من فکر می‌کنم می‌توانیم درباره آنها صحبت کنیم.
  • مرحله سوم: درباره احساسات خودتان صحبت کنید نه اینکه دیگران چه اشتباهاتی کرده‌اند. هدف مکالمه را در ذهن خود داشته باشید. یادتان باشد همانطور که صحبت می‌کنید، باید گوش دهید.

استراحت دادن

ممکن است متوجه شوید اختلافات شما با صحبت کردن حل نمی‌شوند. حال چه باید کرد؟ باید به سرعت به دوستی خاتمه دهید یا می‌توانید کمی استراحت بدهید. کاری که برخی افراد در روابط عاشقانه نیز انجام می‌دهند.

استراحت دادن به رابطه چند فایده دارد:

  • دیدگاه تازه‌ای نسبت به دوستی به شما می‌بخشد
  • در صورتی که ناراحت هستید، کمک می‌کند آرام باشید
  • اگر مدت زمان زیادی را با دوست خود می‌گذرانید، کمک می‌کند تا دلتنگ او شوید
  • کمک می‌کند تا رابطه دوستی را بار دیگر ارزیابی کنید.

می‌توانید برای استراحت دادن خود دلایل متفاوتی ارائه دهید. می‌توانید دو هفته اضافه کاری داشته باشید و خود را مشغول کار کنید. یا اگر می‌خواهید با دوستتان صحبت کنید، به او بگویید برای هضم و فهم مطالب به زمان نیاز دارید.

زمانی را برای پایان این استراحت در نظر بگیرید یا هر زمان که آماده بودید، می‌توانید دوباره به رابطه برگردید.

به طور ناگهانی پایان دادن

شاید آشفتگی پس از خاتمه دادن ناگهانی به دوستی، اجتناب‌ناپذیر باشد. اما در مورد روابط دوستی مسموم یا کسی که به خطوط قرمز شما احترام نمی‌گذارد، راه‌حل مناسبی است.

در چنین شرایطی باید دقیقا بیان کنید که نیازهای شما در رابطه دوستی برآورده نمی‌شود. این روش قطع ارتباط واضح و روشن است و فرصتی است تا هر چه سبب ناراحتی شما شده است را بیان کنید. از سوی دیگر ممکن است با طرف مقابل دچار درگیری شوید.

اگر با کسی مدت زیادی دوست هستید و فکر می‌کنید لایق خداحافظی آخر است یا اگر کسی کار ناشایستی انجام داده است که غیرقابل فراموش کردن است، این روش می‌تواند مناسب باشد. به سادگی می‌توانید بگویید: من می‌روم، خداحافظ. یا می‌توانید متن کوچکی بنویسید و احساس خود را در آن بیان کنید.

دوست شما چه خواهد کرد؟

اگر رابطه خود را با دوستتان قطع کنید، چه خواهد کرد؟ در زیر چند احتمال را بیان می‌کنیم:

  • ممکن است تلاش کند دوباره به رابطه دوستی برگردید
  • ممکن است متوجه نشود چرا به رابطه دوستی خاتمه داده‌اید
  • ممکن است ناراحت شده و حالت تدافعی بگیرد
  • ممکن است از شما بخواهد شکل دوستی را تغییر دهید

بهتر است برای هر یک از این احتمالات آماده باشید، اما باید بدانید نمی‌توانید تا زمانی که در موقعیت قرار نگرفته‌اید بفهمید چه احساسی خواهید داشت. شاید متعجب شوید از اینکه بفهمید می‌توانید رابطه دوستی را نجات دهید یا آن را به گونه دیگری درآورید.

سخن آخر

پایان دادن به رابطه دوستی می‌تواند همانند پایان دادن به رابطه عاطفی ناراحت‌کننده و پر از استرس باشد. با خودتان مهریان باشید. طبیعی است که ناراحت، ناامید یا خشمگین شوید. سلامت روان خود را حفظ کنید و مطمئن باشید پایان رابطه دوستی مقاومت و سلامت فیزیکی و روانی شما پایین نمی‌آورد. پایان دوستی نیز مانند طلاق با گذشت زمان آسانتر خواهد شد.

منبع verywellmind.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.