۴ دلیل عمده خارش چشم و نحوه درمان آن

چطور خارش چشم را برطرف کنیم؟

آیا از خارش چشم رنج می برید؟ در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که علل خارش چشم را بشناسید و آن را برطرف نمایید. خارش چشم شدت و ضعف دارد، می تواند خفیف باشد یا شدید و دیوانه کننده. تا جایی که خارش چشم یکی از موارد ناراحتی بیمارانی است که به چشم پزشکی مراجعه می کنند. دلایل خارش چشم عبارتند از:

آلرژی

دلیل اصلی خارش چشم می تواند حساسیت باشد. اگر دچار خارش چشم شده اید در حالی که اخیرا از کرم، لوازم آرایشی یا صابون جدید استفاده کرده اید ، احتمالا به این مواد حساسیت دارید. علاوه بر این معمولا چشم نسبت به گرده افشانی، گرد و غبار و موی حیوانات نیز حساسیت نشان می دهد. در صورت امکان از چنین محرک هایی دوری کنید و برای بیرون آمدن ذرات از چشم، از قطره چشمی استفاده کنید. برای از بین بردن علائم آلرژی نیز می توانید از آنتی هیستامین به صورت قرص یا قطره استفاده کنید. تا زمانی که علائم حساسیت در چشم شما باقیست، از لنز استفاده نکنید. آیا می دانستید بیش از نیمی از افرادی که در دنیا از لنز استفاده می کنند، خشکی، خارش و دیگر ناراحتی ها را تجربه کرده اند.

لنز

خارش چشم و لنز
لنز نامتناسب این حس را ایجاد می کند که گویی شی ء خارجی درون چشم شما قرار دارد

در صورتی که لنز شما صدمه دیده باشد، درست در جای خود قرار نگرفته باشد، خوب تمیز نشده باشد و اندازه آن متناسب نباشد، منجر به خارش چشم می شود ( لنز نامتناسب این حس را ایجاد می کند که گویی شی ء خارجی درون چشم شما قرار دارد یا زمانی که لنز می زنید احساس کنید تصاویر تکان می خورند) . طبق تجویز پزشک از لنز مناسب تری استفاده کنید و طبق دستورالعمل آن، لنز را شستشو و ضدعفونی کنید.

سندرم خشکی چشم

خارش چشم و قطره چشمی
سندرم خشکی چشم به خاطر قطره های نامناسب مرطوب کننده چشم به وجود می آید

علت دیگر خارش چشم می تواند سندرم خشکی چشم باشد که به خاطر قطره های نامناسب مرطوب کننده چشم به وجود می آید ( به دلیل پیری، جراحی لیزر چشم یا داروهای ضداحتقان و ضد افسردگی) یا مرطوب کننده های چشمی که سریعا تبخیر می شوند ( به خاطر دود سیگار، هوای خشک یا کمتر پلک زدن). استفاده از قطره های چشمی که به عنوان اشک مصنوعی شناخته شده، می تواند خشکی چشم را از بین برده و درد و ناراحتی را کاهش دهد.

عفونت چشم

اگر علائم بیشتری چون ترشح چشم یا گلو درد دارید، اگر درد زیادی دارید یا بینایی شما کم شده، احتمالا عفونت یا مشکل دیگری دارید که نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. بسیاری از بیماران از قرمزی، خارش و آبریزش چشم ها شکایت دارند. چنین افرادی که با مشکلات خاص چشمی دست به گریبانند، بینایی آنها در معرض خطر قرار دارد بنابراین بایستی به پزشک مراجعه کنند.


برای تسکین سریع خارش چشم می توانید از درمان خانگی استفاده کنید. این درمان های خانگی که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره خواهد شد، به راحتی در آشپزخانه قابل دسترسی هستند.

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد در اطراف چشم به تسکین سریع خارش کمک می کند. ساده ترین راه این است که پارچه ای را با آب یخ خیس کنید و آن را دور چشم قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. علاوه بر این از چای کیسه ای بابونه هم به عنوان کمپرس سرد می توانید استفاده کنید. به این صورت که : چای کیسه ای بابونه را نیم ساعت در یخچال قرار دهید، کیسه های چای سرد را حداقل ده دقیقه روی چشم قرار دهید، برای حصول نتیجه ۳ یا ۴ بار در روز این کار را انجام دهید.

خیار

خیار برای درمان خارش چشم
خیار خاصیت ضدالتهابی دارد که به کاهش التهاب، پف، تورم و سوزش چشم کمک می کند

خیار خاصیت ضدالتهابی دارد که به کاهش التهاب، پف، تورم و سوزش چشم کمک می کند. ابتدا خیار را بشویید و به قطعات نازکی برش دهید، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در یخچال بگذارید و  حداقل ۱۰ دقیقه روی چشم ها قرار دهید. این کار را ۴ تا ۵ بار در روز انجام دهید.

شیر سرد

شیر هم یکی از درمان های رایج خانگی برای خارش چشم است. یک توپ پارچه ای را در شیر سرد بزنید و اطراف چشم بمالید. همچنین می توانید توپ پارچه ای را در شیر خیس کنید و به عنوان کمپرس از آن استفاده کنید. دو بار در روز، یکبار صبح و یکبار عصر این کار را انجام دهید.

گلاب

گلاب برای درمان خارش چشم
گلاب علاوه بر اینکه چشم را تسکین می دهد، آن را شستشو می دهد.

گلاب خالص هم یکی دیگر از درمان های خانگی برای خارش چشم است. گلاب علاوه بر اینکه چشم را تسکین می دهد، آن را شستشو می دهد. به دو روش می توان از گلاب استفاده کرد: چشم ها را حداقل دو بار در روز با گلاب شستشو دهید. همچنین می توانید از گلاب به عنوان قطره چشمی استفاده کنید. سه قطره گلاب داخل چشم ملتهب بچکانید.

آب و نمک

آب نمک درمان موثر و در دسترسی برای خارش و درد چشم است. شستشوی چشم با آب نمک هم برای درمان تحریک و التهاب چشم موثر است و هم ذراتی که در چشم جمع شده اند را بیرون می آورد. علاوه بر این نمک خاصیت ضدباکتری دارد که باکتری ها را از بین می برد. یک فنجان آب مقطر را با یک قاشق چایخوری نمک ترکیب کنید و بگذارید بجوشد تا نمک کاملا حل شود. بگذارید سرد شود سپس چشم را با آن شستشو دهید. این کار را چند بار در روز به مدت ۲ تا ۳ روز تکرار کنید.

چای سبز

چای سبز فواید بسیاری دارد از جمله اینکه سبب تسکین خارش چشم می شود. چشم را آرام می کند و ضدالتهاب است. دو چای کیسه ای سبز را در یک فنجان آب مقطر بجوشانید. بگذارید سرد شود سپس چشم را با آن بشویید. دو بار در روز از این روش درمانی استفاده کنید تا خارش و التهاب چشم از بین برود.

منبع readersdigest.ca top10homeremedies.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فرخ می گوید

    یک بیماری مهم هست که سبب سوزش و ضعف شدید چشم میشه و حتی پزشک های متخصص هم علت بوجود آمدنش رو یکی از این سه مورد میدونن : افزایش سن ، آلرژی ، خشکی چشمها، که در مورد اون بیماری هیچ کدوم از اینها ربطی نداره .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.