بدون اشک ریختن پیاز خرد کنید

سولفکسید باعث اشک ریختن می شود

پیاز حاوی آمینو اسیدی به نام سولفکسید است و زمانی که آن را خرد می کنید این آمینواسیدها آسیب می بینند. در نتیجه سولفکسیدها تبدیل به گازهای تحریک کننده چشم می شوند. گاز از داخل پیاز به چشم نفوذ می کند و چشم ها هم برای شستن و از بین بردن گاز تولید اشک می کند. “خرد کردن پیاز زیر آب مانع از رسیدن عناصر سولفوریک به چشم ها و در نتیجه اشک آلود شدن چشم ها می شود”

روش هایی برای خرد کردن پیاز

پیاز
از اشک ریختن هنگام خرد کردن پیاز خسته شده اید؟
  • ابتدا پیازها را فریز کنید. سرما سرعت تبدیل سولفکسیدها به گازهای اشک اور را کاهش می دهد. قبل از خرد کردن ابتدا آن را به مدت ۱۵ دقیقه در یخچال قرار دهید سپس به آرامی خرد کنید. شاید خرد کردن کمی سخت شود اما ارزشش را دارد.
  • پیاز را از ریشه خرد نکنید. ریشه را سالم نگه دارید تا اشک های کمتری هنگام خرد کردن آن بریزید.
  • یک تکه نان در دهان نگه دارید. شاید این کار کمی احمقانه به نظر برسد اما تحریک چشم ها را کمتر می کند. نان مقداری از گازها را قبل از این که وارد بینی و چشم ها شود به خود جذب می کند.
  • این روش هم در ظاهر احمقانه اما موثر است. هنگام خرد کردن یک عدد کبریت بین دندان های جلویی قرار دهید تا مانع از اشک آلود شدن چشم ها شود.
  • خرد کردن پیاز یعنی آسیب رساندن به سلول های آن. پس هر چه چاقو تیزتر باشد سلول های پیاز کمتر آسیب می بیند و گاز کمتری از دیواره های سلولی آن رها می شود. پس قبل از خرد کردن مطمئن شوید که چاقو به اندازه کافی تیز باشد.
  • خرد کردن را کنار هود قوی، هواکش و یا کنار پنجره انجام دهید. دلیل این کار دور کردن گاز پیاز از چشمان شماست. خرد کردن را بروی اجاق گاز و زیر هود یا هواکش قوی، کنار پنجره و یا در بیرون از فضای بسته انجام دهید. از هوای آزاد هم لذت خواهید برد.
  •  از روش شمع استفاده کنید. قبل از خرد کردن، شمعی را نزدیک تخته خردکن روشن کنید. گازهای آزاد شده هنگام خرد کردن به سمت شعله شمع کشیده می‌شوند. اگرچه این راه نیز بهترین گزینه نیست و بسیاری می‌گویند این کار تنها باعث ایجاد رایحه (اگر شمع معطر دارید) می‌شود اما حداقل آشپزخانه‌‌تان خوش بو می‌شود.
  • هنگام خرد کردن سوت بزنید! سوت زدن باعث ایجاد جریان هوا در مقابل صورت شما می‌شود. با این‌کار باز هم از رسیدن گاز پیاز به چشم خود جلوگیری کرده و هر تعداد که می‌خواهید پیاز خرد کنید.
  • پیاز را نزدیک بخار خرد کنید. خرد کردن کنار بخار آب کتری یا قابلمه نیز ترفند جالبی است. بخار آب، گاز خارج شده را جذب می‌کند.

در مورد اشک پیاز زیاد صحبت کردیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اشک تولید شده از گاز پیاز از لحاظ ساختاری با اشکی که در هنگام ناراحتی و یا خوشحالی می‌ریزید متفاوت است.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.