خواص آبلیمو و عسل و درمان افسانه ای

هزاران سال است که خواص آبلیمو و عسل مورد توجه است و از آن به عنوان غذا و دارو استفاده می شود. عسل، اغلب به عنوان یک جایگزین طبیعی برای شکر فرآوری شده در پخت، آشپزی و نوشیدنی ها استفاده می شود و همچنین مصارف دارویی نیز دارد.

خواص آبلیمو و عسل، این دو ماده طبیعی و شگفت انگیز با هم یک ترکیب افسانه ای است و پر از خاصیت است. از خواص آبلیمو و عسل می توان، استفاده از شربت آبلیمو و عسل برای اسهال، سرما خوردگی، گلودرد، سرفه، کلیه درد و بهبود گوارش حتی کاهش وزن و شفافیت پوست نام ببریم.

پس این یک باور عمومی است و جای تعجبی ندارد که ترکیب آن ها در یک نوشیدنی سلامت شما را بهبود می بخشد.

خواص عسل

عسل هزاران سال است که به عنوان یک شیرین کننده و دارو استفاده می شود. عسل، به دلیل آنزیمی که دارد می تواند پراکسید هیدروژن تولید کند و یک عامل ضد میکروبی شود. از عسل برای درمان بریدگی های خارجی جزئی، ساییدگی ها، جوش ها و آکنه استفاده می شود.

خوردن عسل نه تنها برای بدن مفید است، بلکه می تواند باعث تسکین گاستریت (به حالتی گفته می شود که در آن معده دچار التهاب یا عفونت خفیف در لایه مخاطی می شود) شود.

انواع عسل از نظر قدرت ضد میکروبی بسیار متفاوت است. بوته مانوکا به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریایی، ضد میکروبی، ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی، ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی و ضد قارچی که دارد و در نیوزلند می روید، قوی ترین نوع آن است. این عسل به قدری ایمن است، که به هیچ یک از بافت های انسان آسیب نمی زند و  Medical Herbalism ( داروهایی که  به طور مستقیم از گیاهان، نباتات و یا ترکیبات آن ها گرفته شده و تولید می شود و مواد شیمیایی در این داروها نقشی ندارند) را تولید می کنند.

همان طور که می دانید، عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می تواند رادیکال های آزاد را که با زوال بافت و سرطان مرتبط هستند، از بین ببرد. آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد، باعث کاهش التهاب و از بین بردن سموم شده و به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کنند.

یک مطالعه بر روی ۳۰۰ کودک مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی نشان داده است که کسانی که عسل استفاده کرده اند، در مقایسه با کسانی که دارو استفاده کرده اند، سریع تر خوب شده اند.

عسل طبیعی

خواص آنتی باکتریال عسل

همه عسل ها سرشار از قند، کم آب و اسیدی هستند، همه این خواص مانع رشد باکتری ها می شوند. بسیاری از انواع عسل نیز هنگام رقیق شدن، پر اکسید هیدروژن تولید می کنند که به فعالیت ضد میکروبی عسل کمک می کند.

عسل، دارای مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئیدها و اسید های فنولیک است؛ که ایمنی بدن را از طریق فعالیت خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عسل تقویت می کند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی

عسل دارای خواص ضد التهابی است، که این مواد می توانند تورم و درد را تسکین دهند. آنتی اکسیدان های موجود در عسل نیز از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، رادیکال های آزاد مواد مضر هستند، و عسل با خواص خود به بیماری های قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر کمک می کنند.

بخوانید: انواع خواص عسل برای سلامتی

مضرات عسل

خطر ابتلا به بوتولیسم نوزاد

عسل خام و حرارت دیده ممکن است دارای اسپورهای باکتری باشد که باعث بوتولیسم می شود، یک بیماری نادر اما جدی که به اعصاب حمله می کند و باعث فلج، مشکل در تنفس و حتی مرگ می شود.

عسل می تواند منبعی از هاگ های کلستریدیوم بوتولینوم (که این باکتری در وضعیت کم اکسیژن رشد می کند و این باکتری متحرک است)  و چند باکتری عامل دیگر باشد زیرا این ها معمولاً در محیط وجود دارند. این هاگ ها اگر توسط اکثر کودکان و بزرگسالان خورده شوند بی ضرر هستند، اما سیستم گوارشی نوزادان نمی تواند از تشکیل سموم این باکتری جلوگیری کند. به دلیل خطر ابتلا به بوتولیسم نوزادان، هیچ نوع عسلی نباید به نوزادان زیر ۱۲ ماه داده شود.

هشدار: توجه داشته باشید که به کودکان زیر یک سال، به  دلیل خطر یک نوع جدی مسمومیت غذایی به نام بوتولیسیم، عسل ندهید.

خطر عفونت

مصرف عسل برای افراد بالای ۱۲ ماه ضرری ندارد، اما اگر پیوند عضو انجام داده اید، ممکن است پزشک رژیم غذایی ضد میکروبی را به منظور کاهش خطر ابتلا به بیماری های ناشی از غذا به شما توصیه کند. یکی از این مواد غذایی عسل خام است.

خواص آبلیمو

آبلیمو، به دلیل وجود اسید سیتریک درونش بسیار اسیدی است. اسیدیته لیمو، به توانایی اسید معده برای هضم غذا کمک می کند و باعث می شود روده ها مواد مغذی را جذب کند و علائم سوء هاضمه، نفخ و سوزش سر دل را نیز کاهش می دهد.

آب لیمو همچنین دارای خواص ضد میکروبی است و سرشار از ویتامین C است که ترکیب آن ها باعث کم شدن عفونت در دستگاه گوارش شما می شود.

آب لیمو دارای کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. علاوه بر این، آب لیمو یک اثر قلیایی بر روی خون و سایر بافت ها دارد، که ایمنی را تحریک می کند و از زیاد شدن بسیاری از انواع میکروب ها در بدن جلوگیری می کند.

نوشیدن آب دو عدد لیمو در روز، باعث افزایش سیترات در ادرار می شود و می تواند به کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه کمک کند.

لیمو و عسل در طبیعت

خواص آبلیمو و عسل

درست است که هیچ تحقیق علمی بر روی خواص آبلیمو و عسل باهم انجام نشده است، اما شواهد نشان می دهد که ترکیب این دو با هم، برای بدن مفید است. آب لیمو، اسید سیتریک دارد که دارای خواص ضدباکتری و ضدعفونی است و در تهیه‌ی غذاها و نوشیدنی‎ها از آن بسیار استفاده می شود.

عسل، ویتامین‌های ضروری بدن را تامین می‌کند و خواص ضدباکتری دارد. بنابراین اگر از خواص لیمو و عسل باخبر باشید، آن را در برنامه غذایی خود قرار می دهید و از آن به‌طور مرتب استفاده می کنید، تا به حفظ سلامتی‌ خودتان کمک ‌کنید. در ادامه به خواص نوشیدن ترکیب عسل و آبلیمو اشاره می‎‌کنیم.

شربت آبلیمو و عسل برای اسهال

اسهال ممکن است به دلایل هضم ضعیف، آلرژی های غذایی، رژیم های غذایی با قند بالا، عدم تحمل لاکتوز، آنفولانزا، گاستریت، انگل ها و عفونت های روده و غیره ایجاد می شود. نوشیدن شربت آبلیمو و عسل، یکی از بهترین درمان‌های خانگی اسهال است که به دلیل خواص ضد میکروبی که دارند، برای درمان اسهال مفید هستند.

آبلیمو و عسل برای سرما خوردگی

با توجه به خواص تسکین دهنده عسل و مقدار بالای ویتامین c موجود در لیمو، نوشیدن لیمو و عسل مفید است. ویتامین c در حفظ سلامت سیستم ایمنی شما نقش دارد.

ویتامین c ، به تحریک تولید گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند، که بدن شما در مبارزه با عفونت کمک ‌قوی باشد. هم چنین به دلیل وجود عسل در این ترکیب و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی، به سرما خوردگی کمک می کنند.

اگر در زمان سرماخوردگی به دنبال یک راه درمان خانگی هستید، نوشیدن آب لیمو و عسل را به شما پیشنهاد می دهیم.

آبلیمو و عسل برای گلو درد

نوشیدن آبلیمو و عسل با آب گرم، یک روش قدیمی برای تسکین گلودرد است. اما عسل به تنهایی خودش یک داروی خانگی مناسب برای سرفه است.

آبلیمو و عسل برای سرفه

در بعضی مطالعات نشان داده شده که آبلیمو و عسل برای تسکین گلو درد مفید است و  به اندازه یک داروی سرفه، دکسترومتورفان موثر است.

آبلیمو و عسل برای کلیه

سنگ‌های کلیه، توده‌های سختی هستند که در یک یا هر دو کلیه زمانی که سطوح بالایی از مواد معدنی خاص در ادرار جمع می شوند، تشکیل می‌شوند.

ترکیب گیاهی در لیمو به نام اسید سیتریک وجود دارد که وارد ادرار می شود و به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند. در بیماران کلیوی، عسل بهترین ضدعفونی کننده مجاری ادراری به شمار می رود. برای درمان کلیه درد، نوشیدن آبلیمو و عسل باعث زیاد شدن ادرار، رفع تشنگی و خرد شدن سنگ کلیه و مثانه می شود.

عصاره لیمو و عسل

آبلیمو و عسل برای از بین بردن چربی

زمانی ‌که رسوب ‌های چربی، بیش از حد درون بافت ‌ها جمع شوند، منجر به چاقی می شوند و فشار زیادی بر روی قلب، کلیه، کبد و مفاصل ایجاد می کنند و بهترین راه برای بهبودی آن، کاهش وزن است.

آب و فیبر موجود در لیمو باعث کم‌ شدن اشتهایتان  می شود و شما تا مدت زمان طولانی احساس گرسنگی نمی کنید، در حالی‌که انرژی کافی برای انجام کارهای خود دارید. برای کاهش وزن و از بین بردن چربی، از نوشیدنی آبلیمو و عسل استفاده کنید.

سلامت قلب با نوشیدنی آبلیمو و عسل

مرکبات سرشار از مواد مغذی مفید برای قلب هستند و لیمو نیز از این قاعده مستثنی نیست. مقدار زیاد ویتامین c و ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ممکن است بعضی از عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. یک ترکیب گیاهی در لیمو نیز وجود دارد به نام لیمونین، که تری گلیسیرید و کسترول بد را کاهش می دهد.

هم چنین، آبلیمو و عسل پتاسیم بسیاری دارند و پتاسیم به کنترل فشارخون کمک بسیاری می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از عوامل حمله های قلبی است. به علاوه خواص آنتی‌اکسیدان‌ و ضدالتهابی که آبلیمو و عسل دارند، التهابات عضلانی را نیز کاهش می‎دهند.

بهبود سیستم گوارشی بدن

برای سالم نگه داشتن سیستم گوارشی شما، هیدراته بودن مناسب ضروری است. کم آبی بدن می تواند باعث یبوست شود،که یک مشکل رایج در کودکان، زنان باردار و سالمندان است. مصرف مایعات کافی برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از یبوست ضروری است.

نوشیدن لیمو  و عسل، با آبرسانی به بدن ممکن است به کاهش یبوست کمک کنند. عسل ممکن است تأثیر مفیدی بر باکتری های روده داشته باشد که به حفظ سلامت و تعادل سیستم گوارش شما کمک می کند.

اگر سیستم گوارشی ضعیفی دارید، نوشیدنی های سرد را نخورید. شما می‌توانید با ترکیب آبلیمو و عسل به سلامت دستگاه گوارشتان کمک کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

لیمو سرشار از ویتامین ث است، که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و می‎تواند با میکروب‎ها و ویروس‎ها مبارزه کند. عسل نیز به خاطر خواصی که دارد، باعث آرامش می شود.

هم چنین سیستم ایمنی بدن، در برابر آلودگی و سمومی که وارد بدن ما می شوند مبارزه می کنند. پس از خواص آبلیمو و عسل، این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، انرژی از دست رفته‌ی بدن را جبران می‎کند و از آسیب رسیدن به بدن جلوگیری می کنند.

کاهش عفونت های ادراری

عفونت ادراری ، یکی از عفونت‌های خطرناک است. یکی از راه‌های خانگی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت‌ ادراری، مصرف آبلیمو و عسل است. در واقع از خواص آبلیمو و عسل، جلوگیری از رشد باکتری‌ها است و مانع عفونت‌های ادراری می شود.

لیموی تازه و عسل

ضررهای آبلیمو وعسل:

  • بیشترین ضرر آبلیمو و عسل ناشی از نوشیدن مقدار زیادی از این شربت است، که ممکن است اسید معده تان را تحریک کند و سبب تشدید درد و زخم معده شود. بهترین راه این است که، ساعتی بعد از خوردن غذا، شربت را میل کنید تا باعث تحریک معده خالی نشوید.
  • در ترکیب آبلیمو و عسل، از لیمو های تازه استفاده کنید. آبلیموی مانده حاوی اسیدهای مضر است و خواص خود را از دست می دهد.
  • استفاده زیاد از لیمو قدرت جذب ویتامین A رو در بدن کاهش می‌دهد.
  • استفاده زیاد از لیمو، به مینای دندان آسیب می زند و سبب پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها می شود.

ترکیب کردن عسل و آبلیمو

عسل و لیمو هر دو دارای خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی هستند و سرشار از مواد مغذی هستند. خیلی از افراد خوردن عسل را به تنهایی، خیلی شیرین می دانند و نمی خورند؛ یا خیلی از افراد لیمو را به خاطر ترش بودن آن دوست ندارند.

یک راه حل ساده برای کم شدن شیرینی عسل یا ترشی لیمو، مخلوط کردن آن ها با آب است. البته توجه کنید که عسل را نباید با آب جوش مخلوط کنید، چون باعث کاهش عطر، طعم و ارزش غذایی عسل می شود. روش بهتر استفاده از آب گرم برای حل کردن عسل قبل از اضافه کردن آب لیمو است. درست کردن شربت لیمو و عسل ساده است.

فقط آب نصف یک لیموترش و یک قاشق چایخوری عسل خام و باکیفیت را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. این نوشیدنی بهتر است به صورت گرم مصرف می شود، اما اگر دوست دارید می توانید آن را سرد کنید و با چند تکه یخ نیز میل کنید.

  • مقدار آب لیمو یا عسل را می توانید مطابق با ذائقه خودتان درست کنید.
  • آب لیمو و عسل را می توان در هر زمانی از روز، بنوشید. این نوشیدنی قبل از خواب، آرامش بخش است.
  • خیلی از افراد عسل و لیمو را به چای اضافه می کنند، اما باید بدانید که تانن وکافئین موجود در برگ های چای سیاه ممکن است منجر به ناراحتی های گوارشی شود.

سخن آخر

شربت لیمو و عسل یک نوشیدنی خوشمزه و تسکین دهنده است که نوشیدن آن برای سلامتی مفید است. این شربت یک گزینه مناسب و جایگزین برای کسانی است که به دنبال یک نوشیدنی کم کالری هستند.

درست است که خواص آبلیمو و عسل زیاد است، اما به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد آن هم درست نیست، پس مراقب سلامتی خودتان باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. شهرزاد می گوید

    ?عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.