راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

تعداد و کیفیت اسپرم در باروری اهمیت فراوانی دارد

راه های افزایش تعداد اسپرم

نقش مرد در یک بارداری خوب و بی‌نقص و به دنیا آمدن نوزاد اگر از نقش زن بیشتر نباشد، کمتر نیست. اگرچه زن ۹ ماه بارداری را تحمل کرده و در نهایت نوزاد را به دنیا می‌آورد اما مرد هم نقش خاص و غیرقابل انکار خود در این فرآیند را دارد. وقتی زوجین دو سال پس از آغاز پروسه بچه دار شدن به نتیجه نمی‌رسند نابارور نام می‌گیرند. کاهش کیفیت اسپرم ها و مشکلات دستگاه تناسلی زنان عامل ناباروری یک سوم و یک چهارم زوجین هستند. از میان هر ۲۵ مرد یک نفر اختلال کم بودن تعداد اسپرم‌ها را دارد. فاکتورهای سبک زندگی نظیر استرس، چاقی، و رژیم غذایی نامناسب می‌تواند بر تعداد و فعالیت اسپرم‌ها تأثیرگذار باشد.

بهبود کیفیت اسپرم 

به زوجین توصیه می‌شود پیش از آغاز پروسه بچه دار شدن، تندرستی‌شان، حفظ وزن در حد ایده آل، پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، توقف نوشیدن الکل و دود کردن سیگار و ورزش کردن را حفظ کنند.

اشتباه بزرگ 

یک ایراد اساسی که می‌توان به بسیاری از زنان و مردانی گرفت که به فکر بچه‌دار شدن هستند این است که فکر می‌کنند فرآیند لقاح را باید تا زمان مناسب متوقف سازند. درحقیقت بسیاری از زوج‌های جوان با این خیال اشتباه و برای به حداکثر رساندن شانس بارداری و انجام بهتر عملیات لقاح است، تا زمان مورد نظرشان رابطه جنسی با یکدیگر برقرار نمی‌کنند. این اشتباه از زمانی آغاز می‌شود که زوج رابطه جنسی خود را صرفا متمرکز و مرتبط با باردار شدن تصور می‌کنند. از این رو است که یکی از عوامل ناباروری در مردان و زنان عدم برقراری رابطه جنسی مرتب و پیوسته عنوان می‌شود.

توصیه جدی به مردان 

به خاطر داشته باشید اضافه وزن و چاقی تنها زندگی شخصی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد بلکه برای این دسته از مردان، پدر شدن در بسیاری از موارد به یک آرزوی سخت و حتی دست نیافتنی تبدیل می‌شود. تحقیقات نشان داده تجمع زیاد چربی‌ها در بخش‌های مختلف بدن مردان چاق با ایجاد تغییرات نامشخص در تستوسترون و سایر هورمون‌های مرتبط با باروری مردان در ارتباط است.

تأثیرات محیطی بر باروری مردان 

حتی محیطی که مرد در آن کار می‌کند نیز بر تعداد، کیفیت و قدرت اسپرم او تأثیرگذار است. مردانی که در محیط کار همواره در معرض مواد شیمیایی و سمی نظیر مواد مورد استفاده در تمیزسازی و چاپ، سموم کشاورزی و فلزات سنگین قرار دارند به طور غیرمستقیم اما قطعی از نظر علم پزشکی به اسپرم‌ها و عملکرد آنها آسیب می‌رسانند.

راه‌های حفظ سلامتی و کیفیت اسپرم 

مصرف فولات (ویتامین ب ۹ یا اسید فولیک) 

اسپرم و اسیدفولیک

یافته‌های پژوهشگران مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می‌دهند، مصرف اندک اسید فولیک توسط مردان، احتمال وجود کروموزوم‌های غیر طبیعی در اسپرم‌هایشان را افزایش می‌دهد. نتیجه باروری تخمک توسط اسپرم‌هایی که حاوی کروموزوم‌های غیر طبیعی هستند سقط یا بروز ناهنجاری در جنین است. بهترین راه تامین اسید فولیک مورد نیاز بدن مردان، مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین یا افزودن مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی به رژیم غذایی است. به طور کلی توصیه می‌شود مردان و به ویژه آنهایی که در نظر دارند تا به زودی پدر خطاب شوند از مولتی ویتامین‌ها استفاده کنند.

ترک سیگار 

اسپرم و ترک سیگار

اگر درخصوص ارتباط دوچرخه‌سواری و انجام حرکات ورزشی و حتی نوع تغذیه با باروری در مردان شک و تردیدهایی وجود داشته باشد اما حداقل درخصوص سیگار کشیدن خبری از تردید نیست. سیگار، قلیان، ماری جوآنا و… یکی از عوامل اصلی کاهش تعداد و سرعت حرکت اسپرم‌هاست. بهترین روش برای افزایش تعداد و سرعت حرکت اسپرم‌ها ترک سیگار و سایر محصولات دخانی است. مردان باید در اسرع وقت، دود کردن محصولات دخانی را متوقف کنند و تلاش برای بچه دار شدن را دست کم سه ماه پس از ترک سیگار شروع کنند.

کاهش استرس 

اسپرم و کاهش استرس

استرس می‌تواند تعداد اسپرم‌های غیر طبیعی را زیاد و غلظت‌شان را کم کند. پیروی کردن از الگوی خواب مناسب و رژیم غذایی سالم، ورزش کردن همراه دوستان، مشارکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی و … در کاهش میزان استرس نقش مهمی ایفاء می کنند.

آموزش ساخت توپ ضد استرس 

مواد غذایی که به کیفیت اسپرم کمک می کند 

سیر 

اسپرم و سیر
راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

سیر یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی برای افزایش تولید اسپرم‌ها و تقویت اسپرم‌های تولیدی است. سیر که امروزه به عنوان یک ماده غذایی موثر در روابط جنسی شناخته‌ شده، حاوی سلنیوم است؛ آنتی‌اکسیدانی که برای جنبندگی و تحرک اسپرم‌ها ضروری است و آلیسین، ترکیبی که از اسپرم‌ها محافظت کرده و چرخه‌ی هورمون‌های جنسی در اندام‌های جنسی مردان را تقویت می‌کند. برای رسیدن به تأثیرات کمکی سیر در این زمینه شروع مصرف با ۱ تا ۲ حبه سیر در روز می‌تواند مناسب باشد.

گردو 

اسپرم و گردو
راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

تحقیقات اخیر در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‎دهد مصرف روزانه ۷۵ گرم گردو، بقا، حرکت و ویژگی‎های ظاهری اسپرم را در مردان ۲۱ تا ۳۵ ساله بهبود می‎بخشد. گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد. گردو حاوی سلنیوم بالا است و از طرفی جریان خون به اندام‌های جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

مارچوبه 

اسپرم و مارچوبه
راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

این سبزی سبزرنگ و کوچک که خیلی از افراد به دلیل داشتن بوی بد، آن را منفور می‌دانند، امروزه به عنوان یک ماده غذایی جادویی در افزایش قدرت اسپرم‌ها شناخته شده است. مقادیر بالای ویتامین C در این ماده غذایی آن را به یک محافظ قوی برای جلوگیری از اکسیداسیون اسپرم‌ها و نیز محافظت از سلامت غشاء سلول‌های بیضه تبدیل کرده است. از طرف دیگر ویتامین C در بدن به دلیل کاهش سطح رادیکال‌های آزاد قادر خواهد بود قدرت تولید و جنبندگی اسپرم‌های تولیدی را نیز افزایش دهد.

موز 

اسپرم و موز
راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

ممکن است شما هم اخباری در خصوص تأثیر مصرف این میوه در افزایش باروری مردان شنیده باشید، اما در اینجا می‌خواهیم اطلاعات جدید و البته جالبی در خصوص تأثیر مصرف موز بر افزایش تعداد اسپرم‌ها در اختیار شما قرار دهیم. موز سرشار از آنزیمی به نام “بروملین” است. آنزیمی که نقش مهمی در تنظیم هورمون‌های مردانه دارد. موز همچنین میوه‌ای سرشار از ویتامین B1، ویتامین A، و ویتامین C است که با افزایش استقامت و پایداری اسپرم‌ها قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

انار 

اسپرم و انار
راهکارهایی برای داشتن اسپرم قوی و سالم

این میوه بهترین گزینه در مواد غذایی برای تامین سلامت اسپرم است. طب سنتی اعتقاد دارد انار می‌تواند تمام بیماری‌ها، از یک سرماخوردگی ساده گرفته تا اختلالات شمار اسپرم‌ها را درمان کند. آب انار یکی از بهترین مواد غذایی برای افزایش باروری در مردان است. انار با وجود آنتی اکسیدان مانع از آسیب سلولی می‌شود. آب انار هم با مقدار بسیار زیاد آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند باعث افزایش تعداد و کیفیت اسپرم شده و شانس باروری را بالاتر ببرد.

جمع آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.