هرآنچه باید درباره عمل لیزیک چشم بدانید

استفاده همیشگی از عینک و لنز خسته‌کننده است

استفاده همیشگی از عینک و لنز خسته‌کننده است. هر کسی دوست دارد از صبح که از خواب بیدار می‌شود تا شب که به خواب می‌رود همه چیز را واضح و روشن ببیند. بنابراین اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به عمل لیزیک فکر می‌کنند، احتمالا سوالاتی همچون “آیا چند روز بعد از عمل باید استراحت کنم؟” ،”آیا درد خواهد داشت؟” ،”چند درصد احتمال درمان کامل وجود دارد؟” در ذهن خود دارید. قبل از آنکه تحت عمل قرار بگیرید، باید برخی اطلاعات را داشته باشید.

عمل لیزیک چگونه است؟

پس از آنکه جراح چند قطره بی‌حس‌کننده در چشم شما چکاند، چند شکاف در قرنیه ایجاد می‌کند و بافت نازک به نام flap را از روی آن برمی‌دارد. سپس توسط لیزر بافت زیرین قرنیه را تغییر داده و flap را بر روی آن قرار می‌دهد. پس از عمل به سرعت بیماران می‌توانند ببینند.

چه کسانی می‌توانند تحت عمل لیزیک قرار بگیرند؟

عمل لیزیک برای درمان بیماری‌های رایج بینایی همچون نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم استفاده می‌شود. برای آنکه بفهمید شرایط انجام این عمل را دارید، نزد یک چشم‌پزشک بروید و تست بینایی انجام دهید. باید مطمئن شوید قرنیه چشم شما یکدست است، نباید خشکی چشم یا بیماری‌های دیگر مربوط به چشم داشته باشید و درجه بینایی شما ثابت باشد.

لیزیک می‌تواند برای رفع پیرچشمی نیز به کار رود. پیرچشمی یکی از عوارض پیری است که فوکوس چشم را دچار مشکل می‌کند اما باید یکی از چشمان شما دید نزدیک و دیگری دید دور داشته باشد (درباره پیرچشمی بیشتر بدانید). این تکنیک که به آن Monovision Lasik می‌گویند، بر عمق وضوح و مشاهده اثر می‌گذارد. بنابراین ممکن است باز هم برای فعالیت‌هایی چون رانندگی در شب و خواندن متن‌های چاپی برای مدتی طولانی به عینک نیاز داشته باشید (سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند ابتدا به طور آزمایشی از لنزهای monovision استفاده کنید).

همانطور که می‌دانید با بالا رفتن سن بینایی نیز بدتر می‌شود، بنابراین ممکن است به عینک دیگر یا یک عمل لیزیک دیگر نیاز پیدا کنید.

نرخ موفقیت این عمل چقدر است؟

بر طبق گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا، ۹۰ درصد بیماران لیزیک، بینایی آنها بین ۲۰/۲۰ و ۲۰/۴۰ خواهد شد. طبق مطالعات بیش از ۵۰ درصد کسانی که عمل لیزیک یا دیگر جراحی‌های چشم انجام می‌دهند، گاهی اوقات نیاز به استفاده از لنز یا عینک پیدا می‌کنند. اما ۸۰ درصد از کسانی که تحت این عمل قرار گرفته اند “به طور کامل راضی” یا “بسیار راضی” بوده‌اند.

طبق گفته سازمان غذا و دارو نتایج برای کسانی که مشکلات شدید انکسار یا شکست نور دارند، چندان خوب نیست. در خصوص انتظاراتی که از عمل جراحی خود دارید با چشم پزشک خود صحبت کنید.

خطرات چیست؟

گرچه تصور لیزر بر روی چشم‌ها ممکن است ترسناک باشد اما این عمل کاملا ایمن است. با توجه به اینکه ریسک مشکلات آن نیز حدود ۱ درصد است.

مهم است که ریسک‌ها در مقابل فواید عمل جراحی اندازه‌گیری شوند و باید بدانید عوارض بالقوه آن ضعیف است. ریسک‌هایی که سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌است عبارتند از سندرم خشکی چشم شدید و از دست دادن بینایی که با عینک یا جراحی درمان نمی‌شود. برخی بیماران علائمی چون تشعشعات، هاله نور و دوبینی را دارند که به خصوص در شب یا در مه شدیدتر می‌شود.

برخی اثرات موقت نیز قابل مشاهده است. طبق نظرسنجی‌های انجام شده، بسیاری از پاسخگویان عوارض جانبی چون خشکی چشم، هاله نور و تاری دید را تجربه می کنند که ۶ ماه یا بیشتر به طول می‌انجامد.

چیزی که نباید در طول عمل جراحی نگرانش باشید، لرزش یا سوسو زدن چشم است. ابزاری پلک شما را باز نگه می‌دارد و حلقه ساکشن از تکان خوردن چشم شما جلوگیری می‌کند.

نقاهت آن چه مدت است؟

پس از عمل جراحی برای بازگشت به خانه لازم است کسی شما را برساند اما می‌توانید روز بعد سر کارتان برگردید.

آیا عمل لیزیک تنها راه حل است؟

Epi-LASIK یک عمل لیزر مشابه است اما بدون برش جراحی انجام می‌شود. خطر عوارض آن کمتر از عمل لیزیک قدیمی است، به همین خاطر است که بیشتر افراد به سراغ عمل Epi-LASIK می‌روند. اما زمان ریکاوری آن اندکی طولانی است. باید از ۴ روز قبل رانندگی نکنید اما بعد از ۱۱ روز متوجه خواهید شد که بینایی شما واقعا خوب خواهد شد.

منبع health.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.