درباره مولتی ویتامین بیشتر بدانید

به جای مصرف مولتی ویتامین، رژیم غذایی سالم داشته باشید

بسیاری از افراد خوردن روزانه ویتامین‌ها را در کنار مسواک زدن و خوردن سبزیجات، عامل مهمی در سلامت ماندن خود می‌دانند. چندین دهه است که پزشکان مصرف مولتی ویتامین‌ را به عنوان راهی برای جبران کمبودهای غذایی پیشنهاد می‌کنند. اما تحقیقات اخیر می‌گوید در فواید مولتی ویتامین‌ اغراق شده است. در این مطلب سعی داریم هرآنچه باید درباره مولتی ویتامین‌ بدانید را بیان کنیم.

مولتی ویتامین جایگزین غذای سالم نیست

اگر رژیم غذایی شما حاوی غذاهای فراوری شده و قند است، مولتی ویتامین‌ها نمی‌تواند مضرات آنها را جبران کند. مولتی ویتامین‌ها نمی‌توانند جایگزین غذای سالم باشند. بهترین روش برای دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین است.

مصرف زیاده از حد ویتامین

ویتامین A، ویتامین E و آهن به مقدار زیاد موجب مشکلاتی برای سلامتی می‌شوند. بنابراین اگر رژیم غذایی شما حاوی مواد مغذی باشد، مصرف مولتی ویتامین می‌تواند موجب مشکلات ناشی از مقدار زیاد ویتامین و مواد معدنی در بدن شود.

مکمل‌های انفرادی مطمئن‌ترند

مولتی ویتامین برای زنان باردار
زنان باردار برای پیشگیری از مشکلات زایمان باید فولیک اسید استفاده کنند

برخی افراد میزان بیشتری از برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها را نسبت به آنچه در غذایشان مصرف می‌کنند، نیاز دارند. برای مثال سالمندان به کلسیم بیشتری نیاز دارند تا استخوان‌هایشان سالم بماند یا گفته می‌شود زنان باردار برای پیشگیری از مشکلات زایمان باید فولیک اسید استفاده کنند، در حالی که سبزیجات ویتامین B12 کم دارند اما گوشت و لبنیات منبع این ویتامین هستند (هرآنچه باید درباره ویتامین B12 بدانید). حتی اگر در هر یک از این گروه‌ها قرار دارید، باید مقداری از دیگر ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز دریافت کنید. به همین خاطر گفته می‌شود مکملی را مصرف کنید که در آن کمبود دارید به جای آنکه مولتی ویتامین‌هایی استفاده کنید که به میزان اضافه از همه ویتامین‌ها را دریافت خواهید کرد.

احتمالا به ویتامین D بیشتری نیاز دارید

گرچه بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی را می‌توان از رژیم غذایی سالم دریافت کرد، اما ویتامین D اینگونه نیست. غیر از شیر غنی شده، روغن جگر ماهی و برخی انواع ماهی منابع غذایی چندانی برای ویتامین D وجود ندارد. خبر خوب این است که بدن ما در مجاورت با نور خورشید، ویتامین D می‌سازد اما این ریسک‌های خودش را دارد. از آنجا که نور خورشید می‌تواند سرطان پوست، پیری زودرس و دیگر آسیب‌های پوستی ایجاد کند، بنابراین اگر ویتامین D را از قرص دریافت کنید کم‌خطرتر از نور خورشید است. اما باز هم مکمل ویتامین D  بهتر از مولتی ویتامین است (چه میزان ویتامین D باید دریافت کرد؟).

مولتی ویتامین نمی‌تواند از بیماری‌های جدی جلوگیری کند

مولتی ویتامین‌ها قرص‌های جادویی نیستند. هنوز اثبات نشده که مکمل‌های ویتامین می‌توانند از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری کنند. همچنین هیچ شواهدی دال بر اینکه مولتی ویتامین‌ها بر زوال عقل، بیماری قلبی، سرطان یا به طور کلی مرگ و میر اثرگذار است، موجود نیست.

بنابراین گرچه مولتی ویتامین‌ها می‌توانند برخی کمبودهای رژیم غذایی را جبران کنند، اما نمی‌توانند تاثیر شگرفی بر سلامتی شما داشته باشند. پس به جای تکیه بر مولتی ویتامین‌ها سعی کنید عادت‌های غذایی سالم را در پیش بگیرید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.