التهاب روده را به کمک غذا می توان درمان کرد

نقش رژیم غذایی در درمان التهاب روده

به اختلالات مزمن التهابی روده نظیر بیماری کرن و کولیت اولسراتیو بیماری التهاب روده (IBD) می‌گویند.

علائم التهاب روده:

بیماری کرن باعث اسهال، سفتی شکم، کاهش وزن، نفخ، تب و آنمی می‌شود. کولیت اولسراتیو باعث اسهال خونی، انقباض قسمت پایینی شکم، کاهش وزن و گاه تب می‌شود.

درمان‌های رایج التهاب روده:

غالبا مسکن و داروهای ضد التهاب تجویز می‌شوند. رعایت توصیه‌های غذایی بسیار کمک کننده است. در موارد شدید ممکن است نیاز به انجام جراحی باشد.

مواد غذایی مفید برای التهاب روده:

پروتئین و التهاب روده:

گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی و فرآورده‌های لبنی تامین کننده پروتئین با ارزش بیولوژیکی و هضم راحت هستند و برای مبتلایانی که در حملات بیماری دچار کاهش وزن شده‌اند مفید است.

التهاب روده
پروتئین

فولات:

نان‌های سبوسدار، سبزیجات برگی سبز رنگ و غلات صبحانه غنی شده با اسید فولیک به رفع کمبود فولات که معمولا در مبتلایان به این بیماری دیده می‌شود کمک می‌کند. مکمل اسید فولیک نیز در مورد برخی بیماران لازم است.

ویتامین D:

تخم‌مرغ و ماهی روغنی حاوی ویتامین D هستند که سطح آن در مبتلایان به بیماری التهابی روده به علت کمبود نمک‌های صفراوی پایین است. ماهی‌های روغنی همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری‌اند که اثرات ضد التهابی دارد.

کلسیم و التهاب روده:

مغز دانه‌ها، دانه‌ها و محصولات لبنی و فرآورده‌های سویای غنی شده حاوی کلسیم هستند که جذب آن به علت اسهال‌های مکرر ضعیف می‌شود.

مواد غذایی که باید در التهاب روده پرهیز شوند:

  • مواد غذایی نظیر فرآورده‌های لبنی، غلات کامل، مغز دانه‌ها و میوه‌ها که می‌تواند برای برخی مبتلایان به این بیماری‌ مفید باشد، ممکن است باعث تشدید علائم در برخی دیگر از افراد شود.
  • غالبا عدم تحمل غذایی در این بیماران موقتی است.
  • مواد غذایی سبوسدار غنی از فیبر نامحلول هستند و باعث شروع اسهال در برخی افراد می‌شوند.
  • سایر اقدامات: استفاده از مکمل روغن ماهی به کاهش علائم کمک می‌کند.
منبع زندگی آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.