همین حالا از شوره سر خلاص شوید

اگر به دنبال راه حلی برای خلاص شدن از شوره مو می گردید، تا انتهای این مطلب را بخوانید

تقریبا هر روز با موهای خود درگیریم! یا خیلی چربه، یا خیلی خشکه، خیلی صافه، خیلی مجعده، خیلی نازکه و ….

برخی نیز همیشه با مشکل شوره سر دست به گریبان اند و خلاص شدن از این ذرات کوچک سفید روی موی سر دشوار است. با وجود اینکه این یک مشکل رایج است اما درمانش کمی دشوار است.

اگر به دنبال راه حلی برای خلاص شدن از شوره مو می گردید، تا انتهای این مطلب را بخوانید چرا که قرار است شیوه درمان شوره سر را از قول متخصصان با شما در میان بگذاریم.

شوره سر چیست؟

شوره مشکل شایعی است که پوست سر را تحت تاثیر قرار می دهد. این باعث ایجاد خارش در پوست سر می شود و به دنبال آن تکه هایی از پوست مرده سر جدا می شود. متخصصان درماتولوژی معتقدند که این مشکل از دوران بلوغ شروع می شود و حدود ۵۰ سالگی فروکش می کند.

پوست شما به طور مداوم خود را بازسازی می کند و سلول های قدیمی پوست وقتی می میرند و پوسته می شوند، از سر جدا می شوند. معمولا این تکه ها کوچک هستند و دیده نمی شوند. در کسانی که مشکل شوره سر دارند، سلول های پوستی سریعتر از حال نرمال شروع به جایگزینی و بازسازی می کند. بنابراین پوسته های جدا شده به صورت توده های بزرگ و چرب درمی آیند که قابل مشاهده هستند.

شدت شوره سر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در برخی شدت آن کم است و راحتتر درمان می شود، اما برخی دیگر ممکن است به درمان از طریق متخصص پوست و مو نیاز داشته باشند.

آقا مبتلا به شوره سر

علت شوره سر چیست؟

رایج ترین دلیل شوره سر، مشکل درماتیت سبوره ای است که در پوست های چرب و حساس اتفاق می افتد.

خشکی پوست، حساسیت به برخی شامپوها و محصولات مراقبت از پوست و برخی مشکلات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس می تواند شما را بیشتر مستعد شوره مو کند. همچنین گفته می شود قارچ رایج مالاسزیا نیز می تواند عامل شوره سر باشد.

مالاسزیا رشد سلول های پوستی را افزایش می دهد و این سلول های اضافی می میرند و به صورت پوسته از سر جدا می شوند.

شوره سر به خصوص در شرایط استرس یا بیماری می تواند تشدید شود. سردی و خشکی هوا در زمستان می تواند شوره سر را تحریک کند یا شدت آن را بیشتر کند. برخی رژیم های غذایی نیز که کمبود ویتامین B یا زینک ایجاد می کنند، می توانند عامل شوره سر باشند.

درباره تاثیر استرس بر پوست بیشتر بدانید.

شاید عجیب باشد ولی رعایت بهداشت هم می تواند بر ایجاد شوره سر تاثیر داشته باشد!

هر چه فاصله بین شامپو زدن موها بیشتر باشد، بیشتر احتمال دارد شوره ایجاد شود. اگر هم تصمیم گرفته اید کمتر به موها شامپو بزنید، باید بگوییم که دیر به دیر شستن موها می تواند باعث تجمع چربی و سلول های پوستی روی پوست سر شود که همین باعث دیده شدن شوره سر می شود.

شستن زیاد مو هم می تواند پوست سر را خشک کند و شوره ایجاد کند. پس باید یک تعادلی این بین پیدا کنید که هم مو و پوست سر رطوبت خود را حفظ کند و هم شوره سر ایجاد نشود.

علائم شوره سر چیست؟

یکی از اصلی ترین علائم شوره سر، خارش پوست سر است. ممکن است لکه های قرمز و چرب نیز ظاهر شوند که احساس سوزن سوزن روی پوست سر ایجاد کنند. همچنین ممکن است احساس خشکی، سفتی یا سوزش روی پوست سر داشته باشید.

شوره سر در فصل گرما کمتر می شود. شوره ممکن است پوست سر را متورم کند. حتی ممکن است روی ابروها، موی سینه، ناحیه کشاله ران و زیربغل نیز شوره داشته باشید.

خارش موی سر

بهترین درمان خانگی شوره سر

اگر شامپوهای مخصوص شوره سر نتوانست کاری انجام دهد، یکسری درمان های خانگی هست که می توانید خودتان انجام دهید. اما اگر درمان خانگی را به مدت دو هفته یا بیشتر انجام دادید و اثر نداشت، باید به دنبال متخصص برای درمان پزشکی باشید.

بیشتر موها را شامپو کنید

این کار به کاهش چربی روی پوست سر کمک می کند.

از چای سبز استفاده کنید

چای سبز، روغن عصاره نعنا و سرکه سفید را با هم ترکیب کرده و به مدت ۵ دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید. سپس با یک شامپو و نرم کننده فاقد سولفات آن را بشویید. چای سبز و روغن عصاره نعنا خاصیت آنتی اکسیدان و ضدمیکروبی دارند که به سلامت پوست سر و حالت دهی به موها کمک می کند، بنابراین موها خشک و بدحالت نمی شوند.

سرکه سیب برای درمان شوره سر

از سرکه سیب استفاده کنید

سرکه را با مقدار مساوی آب ترکیب کنید و از آن به عنوان شامپو استفاده کنید. سرکه سیب قارچ هایی که ممکن است عامل شوره سر باشند را از بین می برد. احساس خارش را کم می کند و به از بین رفتن شوره سر کمک می کند.

با روغن نارگیل ماساژ دهید

۵ تا ۱۰ قطره روغن درخت چای را با ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این مخلوط را شب ها روی پوست سر بزنید و صبح آن را بشویید یا اگر زمان زیادی ندارید، فقط ۳۰ دقیقه آن را روی پوست سر بگذارید و سپس بشویید. روغن نارگیل نیز از بین برنده قارچ هایی است که می تواند عامل شوره باشد. روغن درخت چای نیز درخشندگی را به موهای شما بازمی گرداند.

از آب لیمو استفاده کنید

دو قاشق غذاخوری آب لیمو را روی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید یک دقیقه بماند. سپس، یک قاشق چایخوری آب لیمو و یک فنجان آب را ترکیب کنید و موها را با آن بشویید. برای حصول نتیجه بهتر، این کار را هر روز قبل از دوش گرفتن انجام دهید. آب لیموی تازه حاوی اسیدهایی است که می تواند قارچ های ایجادکننده شوره سر را از بین ببرد. همچنین فاقد هرگونه مواد شیمیایی مضر است که به پوست سر آسیب می زنند.

از جوش شیرین استفاده کنید

موها را خیس کنید و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را روی پوست سر بپاشید. بگذارید یک دقیقه بماند و سپس آن را بشویید. می توانید بعد از آن شامپو بزنید تا کاملا شسته شود. جوش شیرین با قارچ های فعال می جنگد و می تواند به لایه برداری پوست سر بدون هیچ اذیتی کمک کند. همچنین جوش شیرین روغن اضافی را به خود جذب می کند.

آلوئه ورا استفاده کنید

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادها، لوازم آرایشی و لوسیون های پوستی اضافه می شود. گفته می شود به درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می کند. همچنین می تواند برای درمان شوره سر مفید باشد زیرا خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد. همچنین التهاب و علائم شوره سر را نیز کم می کند.

آلوئه ورا برای درمان شوره سر

سطح استرس خود را پایین بیاورید

به طور کلی استرس بر وضعیت سلامت و تندرستی بدن بسیار تاثیرگذار است. از بیماری های مزمن گرفته تا سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد. گرچه استرس به خودی خود موجب شوره سر نمی شود، اما می تواند علائم آن را شامل خشکی و خارش را تشدید کند.

استرس بالا در طولانی مدت، فعالیت سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند. سیستم ایمنی ضعیف نیز توانایی بدن برای جنگ با عفونت های قارچی و بیماری های پوستی را کاهش می دهد و شرایط برای شوره سر مهیا می شود.

برای کاهش سطح استرس، تکنیک هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تنفس عمیق را انجام دهید.

از آسپیرین استفاده کنید

اسید سالیسیلیک از ترکیبات اولیه موجود در آسپرین است که به آن خاصیت ضدالتهابی می دهد. اسید سالیسیلیک در بسیاری از شامپوهای ضدشوره سر نیز یافت می شود. اسید سالیسیلیک از شل شدن و پوسته شدن پوست سر جلوگیری می کند.

برای درمان شوره سر با استفاده از آسپرین، دو عدد قرص آسپیرین را خرد کنید و پودر آن را به شامپوی خود اضافه کنید و سر را با مخلوط شامپو و آسپرین که درست کرده اید، بشویید.

مصرف امگا۳ را بالا ببرید

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در بدن دارند. نه تنها غشاهای سلولی را می سازد، بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه ها بسیار تاثیرگذار است.

اسیدهای چرب امگا۳ برای سلامتی پوست نیز مفیدند. به کنترل آب رسانی و تولید چربی، ترمیم زخم ها و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند. کمبود اسیدهای چرب امگا۳ می تواند مجموعه ای از علائم شامل خشکی مو، خشکی پوست و شوره سر را سبب شود.

ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا از منابع عالی اسیدهای چرب امگا۳ هستند. شما می توانید از قرص های مکمل روغن ماهی استفاده کنید یا مصرف غذاهای حاوی امگا۳ مانند دانه کتان، دانه چیا و گردو را افزایش دهید.

غذاهای پروبیوتیک بیشتری بخورید

پروبیوتیک ها نوعی باکتری مفید هستند که برای سلامت خوبند. مزایای بسیاری دارند، شامل محافظت در برابر آلرژی، کاهش سطح کلسترول و کمک به کاهش وزن. همچنین به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

شما می توانید پروبیوتیک ها را به صورت مکمل یا از طریق مواد غذایی دریافت کنید.

شامپو زدن مو خانوم

بهترین شامپوها برای درمان شوره سر کدامند؟

محصولات حاوی زینک پیریتیون (pyrithione zinc) برای درمان شوره سر به کار می روند زیرا خاصیت ضدقارچی و ضدباکتریایی دارد. شامپوهایی که مواد زغالی دارند هم خوبند (برای کند کردن رشد سلول های پوستی)، شامپوهای سولفید سلنیوم (برای کند کردن رشد سلول ها و کاهش مالاسزیا) و اسید سالیسیلیک برای لایه برداری پوست سر.

درمان شوره سر با شامپو به یکباره صورت نمی گیرد و بسیار مهم است که هر چند وقت یکبار شامپوی خود را عوض کنید زیرا پس از مدتی مقاومت نسبت به مواد آن ایجاد می شود و تاثیرگذاری نخواهد داشت.

سخن آخر

گرچه شوره سر مشکل آزاردهنده ای است اما مجموعه ای از درمان های خانگی و پزشکی برای خلاصی از علائم آن وجود دارد. بار دیگر که تکه های شوره را روی سر خود دیدید، چند تا از این درمان های خانگی که معرفی کردیم را امتحان کنید. ترکیبی از درمان های خانگی در کنار داروها و شامپوها را به کار بگیرید و نتیجه را با ما در میان بگذارید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.