شما جزء کدام دسته از زوجین هستید؟

نوع رابطه و شیوه تصمیم گیری های مشترک خود را بشناسید

آیا همیشه با هم در جنگ و دعوا هستید؟ آیا به نیازها و خواسته های یکدیگر می اندیشید؟ در تحقیقی که بر روی ۳۷۶ زوج طی ۹ ماه انجام شد، محققان دانشگاه ایلی نویز توانستند بر اساس عمق روابط، رابطه زوجین را به ۴ دسته مختلف تقسیم کنند.

زوجین دراماتیک

روابط این دسته از زوجین پایین و بالای زیادی دارد و تعهد و زندگی مشترک آنها مدام در نوسان است. آنها تصمیم گیری های خود را برمبنای اتفاقات منفی که در رابطه دو نفری شان افتاده یا چیزهای دلسردکننده ای که فکر می کنند در رابطه آنها وجود دارد، انجام می دهند.

زوجین جمع اضداد

روابط این دسته از زوجین در کشمکش بین تضادهایی که آنها را از هم دور می کند و جذابیت های احساسی که آنها را به سمت هم می کشاند، قرار دارند. اینگونه از عشق به نظر می رسد در طولانی مدت چندان دوامی نداشته باشد. احتمالا اگر بخواهید ۳۰ تا ۵۰ سال بر اساس میل جنسی زندگی کنید، دیوانه خواهید شد. البته زوجین می توانند از یک گروه به گروه دیگری تغییر کنند.

زوجین اجتماعی

زوجین اجتماعی ارتباطات گسترده ای در شبکه های اجتماعی دارند و تصمیمات زندگی مشترک را برمبنای ارتباطات اجتماعی گسترده خود می گیرند. برای اینگونه زوجین می توان رابطه دوستی طولانی مدت مبتنی بر عشق پیش بینی کرد. دوستان مشترک رابطه این زوجین را قوی تر و تعهد آنها را محکم تر می سازند.

زوجین متمرکز بر یکدیگر

رابطه این زوجین در هم پیچیده و به هم وابسته است. اتفاقاتی که در زندگی مشترک آنها می افتد ارتباط و تعهد آنها را محکم تر می کند. زوجینی که در این گروه قرار می گیرند سطح بالایی از وجدان اخلاقی را دارا هستند که موجب می شود نسبت به کارهایی که انجام می دهند و تصمیماتی که در زندگی مشترک می گیرند بسیار محتاط باشند.

در طول مدت تحقیق، مشارکت کنندگان یا زوجین بر اساس نحوه تعهد خود به زندگی مشترک و چرایی آن نشانه گذاری و گروه بندی شده اند. وقتی سطح تعهد هر یک از زوجین پیشرفت یا پسرفت داشت، محققان از هر کدام می خواستند دقیقا علت را برایشان بازگو کنند.

بر طبق این تحقیقات زوجین دراماتیک دو برابر بیشتر از دیگر زوجین احتمال دارد که از هم جدا شوند، شاید به دلیل فراز و نشیب هایی که در رابطه دارند. این فرق می کند با زمانی که شما در ماشین می نشینید و می بینید استارت ماشین کار نمی کند. در زندگی مشترک شروع می کنید به دیدن چیزهای کوچک و منفی که تازه گویی رابطه خود را در نور روشنی می بینید و سپس پا پس می کشید.

از سوی دیگر بر اساس این تحقیق، زوجین متمرکز بر یکدیگر شانس بالایی دارند در اینکه مدت طولانی با شادی کنار هم زندگی کنند. این به آن سبب است که آنها وابسته به روابط اجتماعی خود نمی شوند و در واقع روابط اجتماعی آنها برای تقویت زندگی مشترکشان است.

زوجین اجتماعی و زوجین جمع اضداد در این میانه قرار می گیرند. زوجین اجتماعی سطح بالایی از رضایت و ثبات را دارا هستند اما زوجین جمع اضداد ممکن است رضایت اندکی داشته باشند به خصوص در زمان مشاجرات اما این لزوما دلیلی نمی شود که از هم جدا شوند.

محققان امیدوارند این دسته بندی به زوجین کمک کند منطقی تر به روابط خود بیندیشند. مسئله مهم این است که روش های مشخصی برای تصمیم گیری در زندگی مشترک وجود دارد که می توانند شما را به جلو پیش ببرند و یا برعکس به عقب بکشانند. تفکر درباره این دسته بندی و روش های تصمیم گیری در زندگی مشترک می تواند به زوجین کمک زیادی بکند.

منبع realsimple.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.