چه کارهایی متابولیسم را پایین می آورد؟

برخی عادت های رفتاری اشتباه متابولیسم را پایین می آورند.

بهترین زمان برای عملکرد متابولیسم، صبح است. متابولیسم در واقع سازوکار سوزاندن قند خون و آزاد کردن انرژی است. میزان انرژی دریافتی از غذاها بستگی به سطح متابولیسم بدن دارد. اگر سطح متابولیسم پایین باشد موجب تجمع قند و چربی در بدن می شود که در نهایت به چاقی می انجامد. اگر متابولیسم شما بالا باشد، قادر خواهید بود سریعتر کالری ها را بسوزانید و در نتیجه چاقی را از خود دور می کنید. سطح متابولیسم متاثر از فاکتورهای متفاوتی است از جمله ژنتیک، سن و وزن. گرچه این فاکتورها تحت کنترل ما نیستند اما به روش های مختلفی می توان بر سطح متابولیسم اثر گذاشت. اگر به دنبال کاهش وزن هستید، ممکن است دچار اشتباهاتی شوید که درنتیجه سطح متابولیسم را پایین آورد.

دیر صبحانه خوردن

این اشتباهی است که اغلب افراد مرتکب می شوند. اکثر افراد که صبح با عجله سرکار می روند و یا فرزندانشان را به مدرسه می برند، زمانی برای صرف صبحانه ندارند. اما تحقیقات نشان داده است که نخوردن صبحانه برای سلامتی مضر است. این موجب می شود در طول روز متابولیسم پایین باشد. وقتی بدن غذای لازم دریافت نکند، مغز فرمان می دهد که بدن انرژی خود را ذخیره کند، بنابراین به جای اینکه چربی ها سوزانده شوند ذخیره می شوند. بنابراین الزامی است که تا یک ساعت پس از بیدار شدن چیزی بخورید. بدین صورت موتور متابولیسم بدن روشن می شود. متابولیسم غذا را به انرژی تبدیل می کند. بهتر است غذاهای پروتئینی و پرکالری را به جای نهار و شام در وعده صبحانه میل کنید.

ورزش نکردن

تحقیقات نشان داده است که سوزاندن کالری ها حتی تا ۲۴ ساعت بعد از ورزش نیز ادامه دارد به خصوص اگر ورزش از نوع استقامتی باشد. همچنین محققان می گویند ورزش صبحگاهی موجب سوزاندن کالری بیشتری می شود نسبت به ورزشی که در دیگر اوقات روز انجام می شود. پس اگر می خواهید ورزش موثر و کوتاهی داشته باشید، برنامه ای برای ورزش کوتاه و سریع در ابتدای صبح بچینید. صبح زود از خواب برخیزید و برای دویدن و پیاده روی از خانه بیرون بزنید تا میزان فعالیت جسمانی که بدن نیاز دارد را انجام دهید. با انجام ورزش هایی که شدت بالایی دارند و عملکرد قلب و عروق را افزایش می دهند، چربی سوزی نیز در بدن بیشتر و بهتر انجام می شود. در کل، سوزاندن کالری با انجام ورزش بیشتر می شود. ورزش کردن در اول صبح با شکم خالی در کاهش وزن و آب کردن چربی ها بسیار موثر است.

انجام ندادن تمرینات استقامتی

بسیاری از افراد گمان می کنند تمرینات اسقامتی مناسب آنها نیست و ورزش صبحگاهی برایشان کافی است. اما اگر بخواهید ماهیچه های قوی تری داشته باشید و فرایند چربی سوزی حتی بعد از پایان ورزش ادامه داشته باشد، بهتر است تمرینات استقامتی داشته باشید. بهتر است با تمرینات قدرتی شروع کنید. تمرینات قدرتی شامل کار با وزنه است اما می توانید در کنار آن تمرینات استقامتی نیز انجام دهید. این کار همان تاثیر وزنه برداری را خواهد داشت. همین که ماهیچه ها شروع می کنند به بازسازی خود، برای دریافت انرژی، سلول های چربی می سوزانند. حتی ۱۰ دقیقه ورزش هم متابولیسم را بالا می برد و ورزش صبحگاهی موجب می شود سوختن کالری ها در طی روز ادامه داشته باشد.

منبع myhealthtips.in
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.