چند نکته برای آنکه بهترین ساز را برای فرزند خود انتخاب کنید

این روزها اغلب پدر و مادرها به دنبال آن هستند که علاوه بر آموزش‌های مرسوم، فرزندان نواختن یک ساز موسیقی را نیز یاد بگیرند. گنجاندن موسیقی در آموزش فرزندتان قطعاً یک تلاش هیجان انگیز است. موسیقی مجموعه‌ای از فرصت‌های جدید در اختیار شما می‌گذارد و به فرزند شما اجازه می‌دهد تا خلاقیت خود را پرورش دهد. تحقیقات همچنین نشان داده است که مزایای یادگیری یک ساز موسیقی شامل تقویت نظم و انضباط، بالا بردن اعتماد به نفس و تقویت مهارت‌های مختلف در یک شخص است. البته که در این برهه زمانی نتایج نواختن ساز بر بهبود عملکرد مغز بر هیچکس پوشیده نیست. نواختن یک ساز معادل تمرین تمام بدن است، به این معنا که اساساً تمام قسمت‌های مغز را به طور همزمان درگیر می‌کند و تمرین یک ساز به تقویت عملکردهای مغز کمک می‌کند.

بنابراین شکی نیست که آموزش موسیقی فواید زیادی برای زندگی فرزند شما به همراه خواهد داشت. انتخاب یک ساز مناسب برای یاد گرفتن فرزند خصوصا در زمانی که کودک به سنی نرسیده است که قدرت تصمیم گیری داشته باشد و یا علایق مشخص شده باشد بسیار دشوار است. به همین دلیل اغلب والدین به دنبال آن هستند که بتوانند یک ساز موسیقی را برای فرزند خود انتخاب کنند.

درست است که کلید تسلط بر یک ساز در تمرین زیاد نهفته است، اما اگر به فرزند خود کمک کنید تا ساز مناسب‌‌تری را انتخاب کند، شما و فرزندتان می‌توانید زمان یادگیری موسیقی بسیار راحت‌تر و لذت بخش‌تری داشته باشید.

اما چگونه می‌توانید یک ساز مناسب را انتخاب کنید؟ در این مقاله نکاتی را برای انتخاب بهترین ساز برای فرزندتان با در نظر گرفتن سن، ویژگی‌های بدنی، شخصیت، علاقه و موقعیت مالی به اشتراک می‌گذاریم.

سن

با افزایش سن، قدرت بدنی و قد افزایش می یابد. هر دوی این موارد باید هنگام انتخاب ساز برای فرزندتان در نظر گرفته شود. در حالی که یادگیری موسیقی در سنین پایین آسان‌تر است، برخی از آلات موسیقی برای کودک شما زمانی مناسب‌تر هستند که او قدرت لازم را برای نگه‌داشتن ساز در جای خود پیدا کند.

قدرت بدنی

سازهایی مانند توبا و ویولن سل حجیم و سنگین هستند. کودک شما برای نگه داشتن سازها برای نواختن و همچنین حمل این سازها به مقداری قدرت بدنی نیاز دارد. اگر این سازها را با به صورت اشتباه و یا فشار زیاد بر خود حمل کند، ممکن است که شانه، کمر یا گردن او آسیب ببیند.

انتخاب ساز برای کودک

قد

کودک شما برای نواختن بعضی سازها نیاز دارد که قد او به یک عدد خاصی رسیده باشد. به عنوان مثال، برای نواختن ترومبون کودک شما باید به قدی رسیده باشد تا بتواند دامنه حرکتی کامل مکانیسم لغزش ترومبون را برای ضربه زدن به تمام نت های آن درگیر کند. یا حتی برای نواختن پیانو باید قد او در حالت نشسته به کلاویه‌ها برسد. حتی اگر شما بهترین پیانوهای پیانو پرل ریور را نیز برای کودک خود خریداری کنید، تا زمانی که قد او به اندازه استاندارد نرسد، قابل استفاده نیست. خوشبختانه، بیشتر سازهای دیگر در اندازه‌های مختلف هستند، به طوری که کودک شما می‌تواند زودتر شروع به یادگیری کند. با این حال، این بدان معنی است که با رشد فرزندتان باید روی ابزارهای مناسب سرمایه گذاری کنید.

اندازه دست ها

اگر فرزند شما دست‌های بزرگ‌تر از حد متوسط با انگشتان بلند داشته باشد، نواختن پیانو برای او راحت‌تر خواهد بود، به خصوص در سطوح بالاتر، جایی که نواختن آکوردهایی با بیش از یک اکتاو معمول است. با این وجود، اگر دست‌های فرزندتان خیلی بزرگ نیست، راه‌هایی برای دور زدن آن وجود دارد. علاوه بر این، یادگیری پیانو به‌عنوان اولین ساز می‌تواند به کودکان کمک کند سریع‌تر از خواندن نت‌های موسیقی لذت ببرند، زیرا چیدمان صفحه‌کلید باعث می‌شود تا روابط بین خطوط ملودی و موارد ظاهری ساز را بهتر ببیند. بنابراین در مرحله خرید بهترین پیانوهای پرل ریور در مسیر نوازندگی کودک شما تاثیر می‌گذارد.

ساز زدن کودک

شخصیت

این مورد ممکن است خیلی مورد توجه قرار نگیرد اما بسیار مهم است که در زمان انتخاب ساز، شخصیت فرزند خود را در نظر بگیرید. فرزند شما تجربیات متفاوتی در یادگیری و اجرای سازهای مختلف خواهد داشت. کودکان برونگرا که دوست دارند در مرکز توجه قرار گیرند، ممکن است برای یادگیری فلوت، ترومپت، ویولن یا گیتار الکتریک مناسب‌تر باشند زیرا نوازندگان این سازها نه تنها معمولاً بخشی از گروه‌های موسیقی هستند، بلکه در این گروه‌ها نیز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. می‌شوند. از سوی دیگر، کودکان محتاط و متفکر ممکن است با پیانو که بیشتر به صورت تکی یا در گروه های کوچک تمرین و اجرا می‌شود، راحت‌تر باشند.

تمایل کودکان

این مورد بازهم به شخصیت کودک و دایره ارتباطی او برمی‌گردد. ممکن است کودک شما تمایل داشته باشد تا سازی که دوستش یادگرفته و مرسوم‌تر است را آموزش ببیند. یا بالعکس، ممکن است تمایل داشته باشند یک ساز خاص را آموزش ببینند. به عبارت دیگر برخی از کودکان به جای اینکه فقط به دنبال یادگیری سازها مرسوم مانند پیانو، گیتار یا ویولن باشند، ممکن است ترجیح دهند منحصر به فرد باشند و به دلیل داشتن یک مهارت خاص شناخته شوند.

ملاحظات مالی

زمانی که شما یا فرزندتان ساز مورد نظر خود را انتخاب می‌کنید، بهتر است که برای آموزش‌ موسیقی بودجه بندی کنید. از آنجایی که شکوفایی استعدادها و به ثمر رسیدن آن ممکن است سال‌ها طول بکشد،  باید خود را برای سرمایه گذاری بلندمدت برای فرزند خود آماده کنید. هزینه‌هایی که باید برای آنها برنامه ریزی کنید به ترتیب برای شما عنوان می‌شود:

  • خرید ساز
  • تعمیر و نگهداری ابزار
  • شرکت در کلاس‌های تمرینی و آموزشی

پیدا کردن یک ساز مناسب برای کودک شما ضروری است. به یاد داشته باشید که سازی که برای کودک خود تهیه می‌کنید از اندازه مناسب و کیفیت مناسبی برخوردار باشد. توجه به این موضوع به تقویت یادگیری مؤثر و لذت بردن فرزند شما در آموزش موسیقی کمک زیادی می‌کند. با این وجود، در حالی که رعایت این نکات برای انتخاب ساز مهم است، شروع درست تنها عنصر موفقیت فرزند شما در موسیقی نیست. علاقه‌مندی به یادگیری و تمرینات مستمر نیز به همان اندازه مهم است.

امیدواریم شما و فرزندتان از آغاز سفر موسیقی او با هم لذت ببرید!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.