راهنمای گام به گام برای ساخت اولین برنامه موبایل

چگونه می توان یک اپلیکیشن یا برنامه موبایل ساخت؟

چرا می خواهید یک برنامه موبایل بسازید؟ آیا می خواهید از سایر کارآفرینان پیشی بگیرید، یا با مشکلی مواجه شدید که احساس می کنید می توانید با ساخت برنامه آن را برطرف کنید. پاسخ این سوال، مشخص می کند که شما در این راه موفق خواهید شد یا خیر.

در این پست ترفندهایی به شما نشان می دهیم که به کمک آن می توانید شروع به کار کنید. افرادی که تجربه دارند می توانند از این ترفندها استفاده کنند. از مطالب ذکر شده راهکارهایی که با نیاز های شما بیشترین همخوانی را دارد انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که مهم ترین قسمت، شروع کار است.

گام اول : یک ایده یا مشکل پیدا کنید

چنانچه برای ساختن برنامه موبایل ایده دارید، به گام بعدی بروید. اگر ایده ای ندارید، گام اول را با دقت بخوانید. می خواهید برنامه ای بسازید اما ایده ای در سر ندارید؟ شما به مشکل نیاز دارید که همه جا پیدا می شود.

کار آفرینان موفق، مشکلات را طوری حل می کنند که قابل تصور نیست. وقتی به اطرافمان نگاه می کنیم می بینیم همه محصولات و خدمات موجود برای رفع نیاز ها و حل کردن مشکلات ساخته شده اند. اگر بخواهید سریعتر از یک مکانی به مکان دیگر بروید، از ماشین استفاده می کنید. اگر بخواهید سریعتر از یک کشوری به کشور دیگر بروید، هواپیما را انتخاب می کنید.

مشکلات زندگی روزمره خود را پیدا کنید و فهرستی از آن تهیه کنید. زمانی که فهرست کامل شد، مشکلاتی که حل کردن آنها مهم تر است را جدا کنید و به چگونه حل کردن آنها فکر کنید.

گام دوم : نیازهایتان را شناسایی کنید

اعتباریابی یک ایده  ثابت می کند که آیا تقاضا برای برنامه شما وجود دارد یاخیر. شما می توانید برای اعتبار سنجی ایده خود، از طریق Google Keyword Planner استفاده کنید. این ابزار تعداد افرادی را که به دنبال ساخت برنامه شما هستند را نشان می دهد.

گام سوم: خصوصیات و روند کار را ارزیابی کنید

اعتبار سنجی ایده به این معنی است که چیزی را می خواهید ایجاد کنید که مردم از آن استفاده کنند. حالا زمان آن فرا رسیده است که جزئیات کار خود را بر روی کاغذ بنویسید و تحلیل کنید، یا اگر می خواهید خیلی تخصصی تر کار کنید، می توانید از ابزار wireframing استفاده کنید.

زمانی که ایده تان را روی کاغذ می آورید، تمام جزئیات را بنویسید. مواردی مانند نحوه فعالیت کاربر در سایت  و ویژگی های پیش بینی شده را هم یادداشت کنید. این به شما و همچنین توسعه دهنده برنامه  برای درک بهتر می تواند کمک کند.

گام چهارم: ویژگی های غیرضروری را حذف کنید

به فهرستی که در مراحل قبل تهیه کردید، مراجعه کنید، ویژگی های قابل حذف را پیدا کنید. فقط ایده اصلی برنامه را نگه دارید. نیازی نیست ویژگی ها و امکانات اضافی را در نسخه اولیه برنامه اضافه کنید، می توانید این امکانات را در نسخه های بعدی به برنامه اضافه کنید. با این کار هزینه های اولیه را کاهش  دهید و زودتر به بازار وارد شوید.

گام پنجم: طراحی را در اولویت اول قرار دهید

بسیاری از کارآفرین ها فقط بر روی جنبه های توسعه ای یک برنامه کار می کنند و زیاد به طراحی اهمیت نمی دهند. این افراد اشتباه می کنند! طراحی فقط مربوط به ظاهر برنامه شما نیست، بلکه تجربه ای که کاربر درباره برنامه شما پیدا می کند، به طراحی برنامه بستگی دارد. بنابراین به دنبال توسعه دهنده ای باشید که طراحی را در اولویت های برنامه در نظر بگیرد.

گام ششم: یک طراح/توسعه دهنده استخدام کنید

به دنبال یک شرکت توسعه نرم افزار باشید که یک تیم خلاق و با استعداد داشته باشد، زمانی که یک توسعه دهنده استخدام می کنید، رزومه کاری آن ها و برنامه هایی که تولید کرده اند را بررسی کنید. اگر از نمونه کارهایشان راضی بودید، پس گزینه مناسبی هستند.

گام هفتم: یک حساب کاربری ویژه توسعه دهندگان (developer account) ایجاد کنید

برای داشتن یک حساب کاربری، در app store مورد نظرتان ثبت نام کنید تا بتوانید برنامه خود را در آن بازار معرفی کرده و به فروش برسانید. Android شرکت Google ماهی ۲۵ دلار و Apple سالی ۹۹ دلار برای این حساب، از توسعه دهندگان هزینه دریافت می کند. نوع حساب کاربری می تواند شخصی و یا متعلق به یک شرکت باشد که در صورت داشتن شرکت می توانید حساب کاربری خودتان را از نوع شرکتی انتخاب کنید.

گام هشتم: تجزیه و تحلیل های یکپارچه داشته باشید

تجزیه و تحلیل های یکپارچه از برنامه و نحوه عملکرد آن به شما کمک می کند تا بر همه امور نظارت داشته باشید. از ابزارهایی مانند Flurry استفاده کنید که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. ابزار Localytics نیز در این زمینه استفاده می شود که  به صورت رایگان و پولی قابل دسترس است.

گام نهم : بازخورد های سریع بگیرید

زمانی که برنامه شما بر روی app store قرار بگیرد، اولین دسته از کاربرانی که از برنامه استفاده کنند، می توانند به ارتقا و پیشرفت برنامه شما کمک زیادی بکنند. برای این که بتوانید سریع تر و بهتر و مطابق نظر کاربران پیش بروید، همیشه به دنبال ارزیابی نظرات و بازخوردهای کاربران باشید.

گام دهم: ویژگی ها و امکانات برنامه را معرفی کنید

شما نسخه اولیه برنامه را با امکانات محدود و تنها ساختار اصلی برنامه وارد بازار می کنید. حالا زمان آن فرا رسیده است که سایر ویژگی ها و امکانات را در نسخه های بعدی عرضه کنید. در بازخوردها و نظرات کاربران می توانید متوجه شویدکه چه ویژگی ها و امکاناتی بیشتر مورد نیاز است.

این مراحل بدون خطا و اشتباه نیستند، ممکن است حاوی نقص هایی هم باشند، اما بر اساس تجربیات کاری، این گام ها می توانند در ساخت و توسعه یک برنامه موبایل بسیار کاربردی و موثر باشند. زمانی که تصمیم به ساخت یک برنامه گرفتید، باید این نکته را بدانید که ساخت برنامه موبایل راحت ترین قسمت است اما جذب و راضی نگه داشتن کاربر سخت ترین بخش کار است.

منبع entrepreneur.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.