خستگی در کار و راه حل های برطرف کردن آن

چگونه از خستگی ناشی از کار راحت شویم؟

شغل خسته کننده واقعا می تواند استرس زا باشد

ساعت کوکی آزاردهنده سکوتی که شما از آن لذت می بردید را می شکند. با فشردن دکمه دوباره چرت می زنید و نمی خواهید تخت خوابتان را ترک کنید. اما شما باید به محل کارتان بروید و کامپیوترتان را روشن کنید و در صندلی خود بنشینید. همه چیز به نظر نرمال می آید جزء ذهن سرگردان شما. اگر این صداها برایتان آشناست در محیط کار احساس خستگی می کنید. شما احتمالا اینجا به دنبال راهی برای خلاص شدن از این وضعیت وحشتناک هستید. قبل از راه کار دادن ۶ دلیل برای بی حوصله بودن در محل کار را بررسی می کنیم:

خستگی ها نشان می دهد مشکلات بالقوه بسیاری در کارتان وجود دارد

 یک عدم تطابق بین علاقه شما و کارتان وجود دارد. این موضوع که کار ما با علاقیمان مطابقت ندارد بسیار رایج است اما گاهی ما آن را درک نمیکنیم. این مورد خوبی است که فکر کنید در وهله اول چرا این کار را انتخاب کرده اید؟ چون حقوق و دستمزد خوبی داشت؟ یا هیچ انتخاب دیگری نداشتید؟ یا فقط یک محیط جدید را می خواستید؟ اگر این ها نگرانی عمده شماست لازم است تا تجدیدنظری درباره منافع خود در این شغل داشته باشید.

شمااز توانایی های خود به طور کامل استفاده نمی کنید 

هرکس نقاط قوت و استعدادهایی دارد. زمانی که از قابلیت های شما به طور کامل در کار استفاده نمی شود ممکن است مسولیت هایی پیدا کنید که همه استعدادهای شما را به چالش نکشد. بدتر از آن این است که شما به دنبال ارزش خود درکارتان هستید و وقتی به نتیجه ای نمی رسید به مرور انگیزتان را از دست می دهید.

شما فرصت کمی برای یادگیری و رشد دارید

تصور کنید برای دو هفته یا دو ماه یا دو سال شما وظایف تکراری انجام دهید. چه احساسی دارید؟ من مطمئنم که شما به شدت خسته و دلزده می شوید. زمانی که شرکت فرصت کافی برای رشد و یادگیری فراهم نمی کند و شما هیچ پیشرفتی نمی بینید به شدت ناامید می شوید و احتمالا احساس بی حوصلگی می کنید.

شما باید خیلی زمان بیهوده داشته باشید 

این نکته مهمی است که در محل کار استراحت داشته باشید اما زمانی که شما خیلی وقت آزاد دارید این یک مشکل است. وقتی شما خیلی وقت بیهوده دارید ذهنتان به جاهای دیگری پر میکشد: مثلا درباره غذا فکر می کنید یا مشکلی که با همسرتان دارید و یا صحبتی که صبح با همسایتان داشتید. این افکار به وجود آمده ذهن شما را درگیر می کند چون شما خسته شده اید.

شما احساس خستگی می کنید

 شما اهداف زیادی برای رسیدن در زندگی دارید. چون در محل کارتان انگیزه ای برای کار کردن ندارید تلاشتان بسیار کم است از این رو تمام انرژی خود را صرف فکر کردن به اهدافتان می کنید زیرا ذهنتان را بیشتر با این موضوعات مشغول کرده اید و این راهی آسان برای پرت کردن حواس است.

شما هدف روشنی ندارید

 افرادی که برای مدت طولانی فقط یک کار را انجام می دهند به راحتی احساس خستگی می کنند. شما دچار سردرگمی شدید که از کارتان چه چیزی می خواهید؟ کم کم به زندگی روزمره عادت می کنید و به تدریج انگیزتان را از دست می دهید. از خستگی خود چشم پوشی نکنید عواقب بدی ممکن است برایتان داشته باشد. ممکن است نسبت به خستگی هایتان بی اهمیت باشید و به دنبال راه حل نباشید اما در دراز مدت عواقب بدی را در پی خواهد داشت.

  • شغل خسته کننده واقعا می تواند استرس زا باشد
  • احساس اینکه مهارت های شما در کارتان به هدر می رود می تواند استرس زا باشد.

بیشتر شدن عادت های بد: کارشناسان دریافتند مردم خستگی خود را با خوردن الکل, غرق شدن در غذاهای ناسالم و یا انجام کارهای خطرناک می پوشانند در حالی کهتنها دلیل, حل نشدن مشکل آنها است.

سلامت روان: مطالعات نشان می دهد افسردگی و خلق و خوی بد در جوانان و به خصوص افرادی که تازه فارغ التحصیل شده اند بیشتر است زیرا آن ها محیط کاری را می خواهند تا بتوانند استعدادهای خود را در آنجا شکوفا کنند.

بهره وری پایین: زمانی که بی انگیزه می شوید باعث می شود تلاش کمتری کنید و این امر میزان بهره وری شما را کاهش می دهد.

خستگی هایتان شما را رها نمی کند مگر آنکه این ۶ کار را انجام دهید:

وضعیت کاری خود را به مدیرتان بگویید

به نفع شماست که با مدیرتان درباره کارتان صحبت کنید البته اگر بازخورد خوبی داشته باشد. آن ها میتوانند شما را درک کنند و کمکتان کنند. می توانید از او بخواهید وظایف جدیدی را به شما بسپارد و یا کاری که در آن بتوانید استعدادهیتان را نشان دهید. این راه می تواند شما را از خستگی رها کند و باعث شود به دلیل تلاش بیشتر مدیرتان تشویقتان کند.

سعی کنید از آنچه انتظار دارند بیشتر کار کنید

از توانایی و وقت خود کامل استفاده کنید. سعی کنید بیشتر از آنچه که ریئستان از شما انتظار دارد کار کنید پس از پایان کارهای تکراری و بدون چالش برخی از وظایف که فراتر از مسولیت شماست انجام دهید, بعد از گذشت زمان ریئستان متوجه اخلاق کاری شما می شود. ممکن است درآینده کارهای بهتری به شما پیشنهاد کند.

در زمان بیکاری مهارت های جدید یاد بگیرید 

اگر شما بازنشسته شده اید دانش خود را افزایش دهید و چیزهای جدیدی یاد بگیرید, فردی موفق است که در جلو چشمان رئیس خوب باشد. برای مثال اگر شما در تیم طراحی کار می کنید اما با نرم افزار طراحی آشنا نیستید این فرصت خوبی برای زمان یادگیری بیشتر است.

بدانید از کار خود چه می خواهید

 این مهم است وقتی شما هدف دارید می تواند به شما انگیزه برای کار بدهد این زمان خوبی برای یادگیری خیلی از چیزهاست.

استراحت برای مبارزه با خستگی

استراحت یک گام مقدماتی برای یک سفر طولانی در پیش رو است. هرگز استراحت را از خود دریغ نکنید, به آن احتیاج دارید. اگر شما می خواهید به چیز های بیشتری برسید, خیلی مهم است زمانی که احساس آمادگی کردید به کار برگردید, انرژی که از یک استراحت کوتاه دریافت می کنید را دست کم نگیرید

اگر شغلتان مانع پیشرفتتان است آن را عوض کنید

 اگر شما هنوز هم کارتان برایتان خسته کننده است بعد از اینکه همه راه های بالا را امتحان کردید باید کارتان را عوض کنید. فرصت ها درهمه جا هستند. ممکن است یک کار بهتر در انتظار شما باشد یک تغییر در زندگیتان ایجاد کنید تا حالتان بهتر شود.

منبع http://www.lifehack.org/
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.