چگونه اثاث خانه را رنگ بزنیم؟

وسایل چوبی قدیمی را رنگ بزنید

آیا قصد دارید تغییر و تحولی در خانه و اثاث خانه ایجاد کنید؟ دوست دارید رنگ اثاث خانه عوض شود؟ می‌خواهید این کار را با کمترین هزینه انجام دهید؟ شما می‌توانید خودتان دست به کار شوید و اثاث خانه را رنگ بزنید. در این مطلب خواهیم گفت چگونه.

وسایل موردنیاز:

  • قلموی رنگ
  • سمباده
  • نوار چسب پهن صنعتی
  • بتونه
  • رنگ
  • محلول مخصوص پرداخت کردن چوب
  • پارچه نمدار
  • واکس براق کننده

آماده‌سازی برای رنگ کردن

آماده کردن اثاث خانه قبل از رنگ زدن آن یکی از مهمترین کارهاست. اگر رنگ وسایل خوب درنیاید، احتمالا به این علت است که آماده‌سازی آن به خوبی انجام نشده.

مراحل آماده‌سازی:

  • ابتدا وسیله موردنظر را با پارچه نمدار دستمال بکشید.
  • سپس با یک سمباده خوب آن را خوب سمباده بزنید.
  • برای از بین بردن لکه‌های سمج از سرکه استفاده کنید (۲ قاشق غذاخوری سرکه). ابتدا قسمت کوچکی از آن را سرکه بزنید و تست کنید.
  • گرچه برخی اثاث‌ها به نظر میاید نیازی به آماده‌سازی ندارند، اما باز هم این کار را انجام دهید. حتی در مورد وسایل نو هم آماده‌سازی لازم است.

به پارچه نمدار و سمباده خوب نیاز دارید و در صورتی که اثاث موردنظر خیلی قدیمی است، از سرکه استفاده کنید. سمباده را می‌توانید با دست یا دستگاه انجام دهید. سمباده زبر (۱۲۰ دانه) بهتر از سمباده نرم است. اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید کار رنگ‌کاری انجام دهید، شاید بهتر باشد از سمباده نرم استفاده کنید. سعی کنید سمباده را در یک جهت بزنید.

بتونه‌کاری

شاید بخواهید از بتونه‌کاری صرف‌نظر کنید به خصوص اگر رنگ باکیفیتی دارید. اما اگر می‌خواهید رنگی روشن‌تر از رنگ اصلی اثاثیه بزنید و یا از رنگ‌های قرمز و ماهگونی استفاده می‌کنید، بهتر است حتما بتونه‌کاری انجام دهید. اگر آستر یا بتونه نزنید، رنگ اصلی وسیله چوبی شما رنگی که روی آن می‌زنید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وسایل چوبی نو ممکن است به محلول پرداخت چوب نیاز داشته باشند.

قلموی مناسب انتخاب کنید

رنگ کردن اثاث خانه با قلمو

انتخاب قلموی مناسب کار رنگ‌آمیزی شما را راحتتر می کند. قلموهای زبر طبیعی برای رنگ‌های روغنی بسیار مناسبند اما قلموهایی با موی مصنوعی برای رنگ‌هایی با پایه آب مناسبند (الیاف طبیعی قلم مو آب موجود در رنگ را جذب می‌کند و شل می‌شود، بدین صورت کار رنگ کردن سخت می‌شود). علاوه بر این می‌توانید از رولرهای رنگ کوچک استفاده کنید که موجب صاف و تمیز شدن رنگ می‌شود و اثری از قلمو باقی نمی‌گذارد.

قسمت‌هایی که رنگ نمی‌کنید را بپوشانید

قسمت‌هایی چون دسته‌ها و دستگیره‌ها و داخل کشوها را که نمی‌خواهید رنگ بزنید، با نوار چسب پهن بپوشانید. از این نوار چسب‌ها می‌توانید برای ایجاد کنتراست رنگ روی سطوح رنگ‌کاری شده نیز استفاده کنید. چسب‌ها را در یک جهت و در زمانی که هنوز رنگ خیس است، بکنید تا از پوسته شدن رنگ جلوگیری شود.

یک لایه رنگ پوشاننده بزنید

خاطرتان باشد تنها یک لایه رنگ کافی نیست. چندین لایه رنگ روی لایه نخست بزنید. بگذارید هر لایه رنگ خشک شود سپس لایه بعدی را بزنید. سپس قبل از زدن لایه آخر خوب سمباده بزنید. این کار سبب می‌شود رنگ صاف و بادوام شود.

چه رنگی برای اثاث خانه انتخاب کنیم؟

رنگ آبی و رنگ آمیزی اثاث خانه

رنگ گچی انتخاب خوبی است چرا که هم جلوه زیبایی دارد و هم با همه وسایل هماهنگ خواهد بود. نوعی از رنگ‌های برپایه آب با محتوی مواد معدنی بالا، وقتی به صورت لایه نازکی روی سطح استفاده می‌شود، جلوه‌ای شیک و مات خواهد داشت. این رنگ‌ها به آسانی با آب پاک می‌شوند. اگر مقداری از رنگ جایی پاشید می‌توانید با آب پاک کنید. رنگ‌های گچی و حلال با آب رنگ‌هایی هستند که سالم هستند و ضرری برای محیط زیست ندارند.

رنگ‌های روغنی قدیمی اگر خوب به کار روند، رنگ سفت و بادوامی خواهد بود. رنگ‌های نرم و ساتنی به جای رنگ‌های براق استفاده کنید.

واکس براق‌کننده

واکس براق‌کننده در رنگ آمیزی اثاث خانه

اگر از رنگ گچی استفاده می‌کنید، واکس براق‌کننده بزنید اما باید مراقب باشید بعد از استفاده از واکس دوباره نمی‌توانید رنگ بزنید زیرا از پوشش رنگ تازه جلوگیری می‌کند. اگر از رنگ‌های ساتن یا براق استفاده می‌کنید، واکس براق‌کننده نزنید.

رنگ کردن فلز و لمینت

در رنگ کردن فلزات، دو چیز مهم است: آستر روغنی بزنید و از رنگ آکریلیک استفاده کنید. بقیه انواع رنگ دوام زیادی روی فلزات ندارند.

همین قاعده در خصوص رنگ کردن لمینت هم صادق است با این تفاوت که اگر لمینت را سمباده بزنید، نتیجه بهتری خواهد داشت، هم در مرحله آماده‌سازی و هم بعد از بتونه یا آستر. پوسته شدن لمینت بعد از رنگ شدن بسیار رایج و محتمل است. بنابراین بهتر است دو لایه رنگ بزنید و زمان لازم برای خشک شدن رنگ نیز حداقل دو روز است (آیا کفپوش لمینت برای آشپزخانه مناسب است؟).

منبع realhomes.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. آرش می گوید

    سلام. چطور میتونم رنگ گچی تهیه کنم؟ آیا تو بازار ایران هست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.