با روش‌های درمان آفت دهان آشنا شوید

آفت‌های دهانی گرچه دردناک هستند اما می‌توانند به خوبی درمان شوند

داروها و روش‌های درمانی برای آفت دهان وجود دارد که درد، ناراحتی و سرعت پیشرفت آن را کاهش می‌دهد. روش‌های درمان خانگی برای آفت‌های دهانی کوچک عبارتند از:

آب نمک و سدیم بیکربنات

۱ قاشق چایخوری نمک را در یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. محلول را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان غرغره کنید، سپس آن را بیرون بریزید. علاوه بر نمک می‌توانید ½ قاشق چایخوری جوش شیرین (سدیم بیکربنات) را نیز به محلول شور خود بیفزایید.

با ترکیب کردن جوش شیرین با مقدار کمی آب مایه خمیری درست کنید و به محل آفت دهان بزنید. پوشاندن خمیر بر روی آفت، درد آن را کاهش می‌دهد. این روش را می‌توانید هر بار که لازم شد تکرار کنید. هر دوی این روش‌ها به سرعت سبب التیام آفت می‌شوند و باکتری‌ها و قلیای موجود در دهان را کاهش می‌دهند.

هیدروژن پرواکسید

مقداری هیدروژن پرواکسید را با مقداری آب مخلوط کنید. از مقداری پنبه برای قرار دادن محلول به طور مستقیم روی محل آفت استفاده کنید. محلول را قورت ندهید. هیدروژن پرواکسید یک ضدعفونی کننده است که میزان باکتری‌های موجود در دهان را کاهش می‌دهد.

شیر مگنزیا

از شیر مگنزیا معمولا برای درمان یبوست به عنوان داروی ضد اسید معده استفاده می‌شود. سه تا چهار بار در روز، با یک پنبه شیر مگنزیا را مستقیما روی محل آفت بزنید. پیشنهاد می‌شود از این روش پس از استفاده از محلول هیدروژن پرواکسید، استفاده شود. شیر مگنزیا درد را کاهش می‌دهد و سرعت بهبود آفت را بیشتر می‌کند.

آنتی هیستامین مایع

دیفن هیدرامین را می‌توانید با ترکیب کردن با مقداری شیر مگنزیا به عنوان شوینده دهان استفاده کنید (همه چیز درباره شربت دیفن هیدرامین). به مدت یک دقیقه دهان را با این محلول شسته و سپس آن را از دهان بیرون بیاورید. مواظب باشید که این محلول را نبلعید.

شوینده‌های دهانی و داروهای بهداشت دهان

در بیشتر داروخانه‌ها و مراکز فروش محصولات بهداشتی، شوینده‌های دهانی را می‌توان یافت که حاوی موادی هستند که پیشتر اشاره شد و برای ضدعفونی کردن دهان به کار می‌روند. محصولات مراقبت دهانی که برای بی‌حس کردن قسمت‌های دردناک دهان استفاده می‌شوند نیز برای درمان آفت دهان مفیدند. این محصولات که به صورت ژل، خمیر و شوینده موجودند، برای کاهش درد و کمک به درمان آفت استفاده می‌شوند. در زمان استفاده از این محصولات حتما طبق دستورالعمل درج شده روی محصول عمل کنید.

شوینده و آفت دهان

چه زمان برای درمان باید نزد پزشک رفت؟

در زمان ابتلا به آفت‌های دهانی بزرگ یا آفت‌هایی که با خارش مزمن همراه هستند، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. روش‌های درمانی رایج برای اینگونه آفت‌های دهانی به شرح زیر است:

داروهای اورال یا دهانی:

درمان‌های دارویی زمانی برای آفت‌های جدی دهانی تجویز می‌شود که به عفونت ثانویه منجر شده باشد. سوسپانسیون تتراسایکلین از جمله داروهایی است که تجویز می‌شود قبل از بلعیدن ۲ تا ۵ دقیقه در دهان نگه داشته شود. داروی تتراسایکلین برای کودکان تجویز نمی‌شود زیرا به تغییر رنگ دائمی دندان‌های در حال رشد کودک می‌انجامد. زوویراکس (Zovirax) نیز داروی ضدویروسی است که در مواردی تجویز می‌شود که آفت‌های بسیار دردناک و چندگانه وجود داشته باشد.

استروئیدهای کورتیکوئید:

گرچه به ندرت اما استروئیدهای کورتیکوئید مانند پردینازون (prednisone) و دگزامتازون نیز می‌توانند برای درمان آفت‌های دهان تجویز شوند. سوسپانسیون دگزامتازون به عنوان شوینده دهانی باید پس از مدت مشخصی غرغره کردن در دهان بیرون ریخته شود.

به خاطر داشته باشید که آفت‌های دهانی گرچه دردناک هستند اما می‌توانند به خوبی درمان شوند. اگر پس از گذشت ۱۴ روز آفت دهانی معالجه نشد، یا با تب همراه بود و یا به صورت عفونت ظاهر شد، به دندانپزشک مراجعه کنید.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.