چطور طول عمر ماشین لباسشویی را افزایش دهیم؟

اقداماتی که می‌توانید برای عملکرد بهتر ماشین لباسشویی و طول عمر آن انجام دهید

گرچه ماشین لباسشویی در مدل‌ها و طرح‌های مختلف موجود است، اما تقریبا همه آنها محکم و ماندگار هستند. ولی این بدان معنی نیست که این وسایل هیچگاه آسیب نمی‌بینند. ماشین لباسشویی ممکن است در طول زمان به دلایل مختلفی خراب شود. در چنین حالتی ابتدا بایستی از کمک متخصصان حرفه‌ای استفاده کنید.

با این حال می‌توانید اقداماتی در جهت کارایی بهتر ماشین و طول عمر بیشتر آن انجام دهید. در این مطلب می‌خواهیم چند نمونه اقداماتی که می‌توانید برای عملکرد بهتر ماشین لباسشویی و طول عمر آن انجام دهید، به شما معرفی کنیم.

ماشین لباسشویی را تمیز نگه دارید

شاید تمیز کردن ماشین لباسشویی کار چندان سخت و وقتگیری نباشد اما اغلب فراموش می‌شود. ماشین لباسشویی به راحتی کثیف می‌شود. ممکن است مواد شوینده روی آن باقی بماند و محلول‌های شوینده پوشش پلاستیکی آن را از بین ببرند. همیشه ماشین لباسشویی را تمیز نگه دارید (ترفندهایی برای خوشبو شدن ماشین لباسشویی).

مراقب صفحه عقربه باشید

صفحه عقربه ماشین لباسشویی
هرگز در حالت چرخش ماشین عقربه را نچرخانید

صفحه عقربه بخش مهمی از ماشین لباسشویی است که بسیاری از عملکردهای ماشین لباسشویی را با دستگیره آن می‌توانید مدیریت کنید. پس با مراقبت از آن استفاده کنید و هرگز در حالت چرخش ماشین عقربه را نچرخانید، زیرا مشکل الکتریکی ایجاد می‌کند و می‌تواند منجر به یک آسیب جدی شود.

خراش‌های روی سطح ماشین لباسشویی را تعمیر کنید

هر چقدر هم مراقب ماشین لباسشویی خود باشید، ممکن است پس از مدتی خراش‌هایی روی سطح آن ایجاد شود. می‌توانید روی خراشیدگی‌ها را رنگ بزنید تا ظاهر بهتری پیدا کند و خراشیدگی‌ها تعمیر شود. حتما به آرامی انجام دهید.

مراقب دستگیره ماشین باشید

همانند صفحه عقربه، مراقب دستگیره نیز باشید. آن را به آرامی باز و بسته کنید. بهتر است درب ماشین را دستمال کنید تا از باقی ماندن جرم و آلودگی‌ها جلوگیری کنید.

محتوی آب را خارج کنید

شاید کار سختی به نظر برسد، اما وقتی آن را تبدیل به عادت می‌کنید، برایتان راحتتر خواهد شد. وقتی از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنید، شیر آب آن را ببندید، این کار سبب می‌شود فشار کمتری بر ماشین لباسشویی بیاید و شیلنگ و دریچه ورودی آب بیشتر عمر کنند. اگر نمی‌خواهید هر بار این کار را بکنید، تنها در مواقعی که به مدت طولانی از ماشین لباسشویی استفاده نمی‌کنید، مانند مواقعی که به سفر می‌روید، شیر آب را قطع کنید.

میزان مناسبی از مواد شوینده استفاده کنید

میزان مناسب مواد شوینده در ماشین لباسشویی
مواد شوینده زیاد داخل ماشین می‌ماند و تجمع می‌یابد و حرکت موتور را دچار مشکل می‌کند

استفاده از شوینده زیاد لزوما به معنای شستشوی تمیزتر نیست. مواد شوینده زیاد داخل ماشین می‌ماند و تجمع می‌یابد و حرکت موتور را دچار مشکل می‌کند یا فیلتر را مسدود کرده و به پمپ آب آسیب می‌زند. در استفاده از مواد شوینده طبق دستورالعمل ماشین لباسشویی عمل کنید (مواد شوینده را در منزل درست کنید).

مواظب رسوبات باشید

رسوبات یکی از چیزهایی است که عمر ماشین لباسشویی را کم می‌کند. این رسوبات می‌توانند در هر قسمتی از ماشین لباسشویی ایجاد شوند اما باید مراقب رسوبات پمپ آب، شیلنگ و دریچه آب باشید. این رسوبات با ایجاد محدودیت در جریان آب می‌توانند عمر ماشین لباسشویی را کاهش دهند. از بین بردن رسوبات کار چندان راحتی نیست اما می‌توانید از ایجاد رسوبات جلوگیری کنید. برای این کار، سبد ماشین لباسشویی را با آب سرد پر کنید و حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر سرکه در آن بریزید. بگذارید این مواد در ماشین بچرخند. این از رشد رسوبات در ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند. هر سه تا چهار ماه این کار را تکرار کنید.

علاوه بر این نکاتی که در ادامه گفته می‌شود را نیز رعایت کنید:

  • درب ماشین لباسشویی را بین هر بار استفاده باز نگه دارید. قرار گرفتن در معرض هوای آزاد مانع از رشد قارچ و میکروب می‌شود.
  • یک بار در ماه از شوینده بدون وایتکس استفاده کنید تا بو را از بین ببرد. ماشین را خالی با چرخه داغ روشن کنید.
  • ماشین لباسشویی باید هم‌تراز با زمین قرار گرفته باشد وگرنه تکان‌های آن به زمین آسیب می‌رساند و ممکن است اجزای اصلی ماشین از جمله کمک فنر و بلبرینگ از بین برود. زیر پایه‌های ماشین تخته سه لا که کمی بزرگتر از پایه‌ها باشد، قرار دهید.
  • معمولا همه ماشین‌های لباسشویی یک شیلنگ لاستیکی مشکی دارند که به مرور زمان پوسیده می‌شود و داخل آن آب جمع می‌شود. هر از گاهی آن را با نمونه دیگری از جنس استیل ضدزنگ محکم جایگزین کنید. مدل لاستیکی معمولا دو تا سه سال عمر می‌کند. با یک انبردست به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید.
تعویض واشر لاستیکی ماشین لباسشویی
واشر لاستیکی ماشین لباسشویی را تعویض کنید

از دیگر مواردی که باید به منظور حفظ کیفیت ماشین لباسشویی رعایت کنید، عبارتند از:

  • ماشین لباسشویی را زیاد پر نکنید. پر کردن بیش از حد علاوه بر اینکه به لباس‌ها آسیب می‌رساند، موجب فشار مضاعف بر روی قطعات ماشین می‌شود. این مانند آن است که مدام یک ماشین یدکی را به دنبال اتومبیل خود بکشانید. فشاری که یدک بر روی چرخ و موتور شما می‌آورد، طبعا طول عمر اتومبیل شما را کاهش می‌دهد. مالیده شدن زیاد پارچه‌ها به هم، ایجاد ساییدگی می‌کند. سایش بیشتر موجب فرسودگی پارچه و از بین رفتن آن می‌شود.
  • باید ارتفاع شیلنگ تخلیه مناسب باشد. حتما طبق دستورالعمل کارخانه تولیدکننده عمل کنید. ماشین‌های لباسشویی پمپ‌های کوچکی دارند. شیلنگ تخلیه باید مستقیما به لوله تخلیه که پشت کنسول ماشین لباسشویی است، متصل باشد. اگر شیلنگ بسیار بالا باشد، پمپ برای خالی کردن آب زمان بیشتری صرف می‌کند و بر ماشین لباسشویی فشار وارد می‌شود، درنتیجه ممکن است عمل شستشو به خوبی انجام نشود. اگر شیلنگ خیلی پایین باشد در طول عمل شستشو مدام آب را تخلیه می‌کند (ترفند صرفه جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی و ظرفشویی).
  • مراقب پوسیدگی‌ها باشید. به خصوص اطراف مخزن سفیدکننده را مرتبا تمیز کنید زیرا سفیدکننده فاسدکننده است و در صورتی که خوب شسته و خشک نشود، می‌تواند پوسیدگی شدید ایجاد کند. اگر نشانه‌های پوسیدگی دیدید، به مغازه‌های فروش لوازم فنی مراجعه کرده و یک بطری مبدل زنگ (نه از بین برنده زنگ) تهیه کنید. بر اساس راهنمای روی بطری عمل کنید. پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت می‌توانید روی آن را رنگ بزنید.
  • پس‌مانده کف را از بین ببرید. برای این کار ماشین لباسشویی را با آب گرم پر کنید، کمی سرکه داخل آن ریخته و بگذارید یک دور کامل بچرخد. این کار را یک بار در ماه انجام دهید (نحوه صحیح شستشوی لباس با سرکه).
منبع realsimple.com wikihow.com repairaid.co.uk
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.