روش صحیح شستن لباس بافتنی

لباس‌های بافتنی جذاب، شیک و چشم‌نواز هستند

لباس‌های بافتنی جذاب، شیک و چشم‌نواز هستند. ولی نگهداری و شستشوی آن‌ها نیاز به دقت و رعایت برخی نکات دارد. در این مقاله می‌خواهیم به‌طور جامع به طرز شستن لباس بافتنی بپردازیم. برای نگهداری صحیح از لباس‌های بافتنی باید با نحوه شستن آن‌ها با دست و ماشین و همچنین چگونگی خشک‌کردنشان آشنا باشید.

نحوه نگهداری صحیح لباس بافتنی زمستانی

مراقبت و نگهداری از لباس‌های زمستانی خصوصا لباس‌های بافتنی بسیار مهم است. اگر از لباس‌های زمستانه مانند پلوور و ژاکت به ‌خوبی نگهداری نشود، ممکن است به ‌سرعت از هم باز شده و گشاد و خراب ‌شود. خیلی راحت می‌توانید از بدشکل شدن و کهنگی بلوزهای بافتنی خود جلوگیری کنید.

۱. پلوورها و ژاکت‌های سنگین خود را به جای آویزان کردن از چوب رختی، بپیچید و تا کنید تا مرتب و تمیز بماند. در مورد پلوورها و بلوزهای سبک حتما از چوب رختی و جالباسی‌های ابری و لایه‌ دار استفاده کنید. از نگهداری بلوز و ژاکت در دراورهای چوب سدر خودداری کنید چون این چوب به پشم و سایر پارچه‌های کشباف صدمه می‌زند.

۲. همیشه قبل از شستن لباس به برچسب آن دقت کنید. لباس هایی که روی آن نوشته شده است که فقط با مواد شیمیایی و خشک‌شویی شسته بشوند، باید تنها با همین روش شسته ‌شود. اما اگر چنین چیزی ذکر نشده است، می‌توانید لباس را با دست و به آرامی بشویید. یادتان باشد که همیشه قبل از شستن لباس بافتنی، آن را کاملا برگردانید و از روی چپه بشویید.

۳. از خشک‌کن و اتو برای خشک‌کردن لباس‌های بافتنی مانند پلوور خودداری کنید. در عوض بلوز را به مدت ۵ دقیقه در یک حوله سنگین بپیچید تا آب اضافی‌اش گرفته بشود. سپس پلوور را روی صفحه توری یا سوراخ دار پهن کنید تا خشک بشود.

۴. برای خوش‌بو نگاه داشتن لباس و جلوگیری از صدمه رسیدن به آن می‌توانید بسته‌های کوچک اسطوخودوس و سنبل را در قفسه لباس و دراور بگذارید یا در چوب رختی آویزان کنید

طرز شستن لباس‌های بافتنی

اگر کسی به شما بگوید که نمی‌توانید لباس‌های بافتنی را با ماشین لباسشویی بشویید، هرگز باور نکنید. واقعیت این است که به‌طور قاطع نمی‌توان در این رابطه نظر داد. همه‌چیز به الیاف مورداستفاده و شیوه بافت بستگی دارد. درباره لباس‌های بافتنی نکته حائز اهمیت حفظ شکل آن‌ها است.

پیشنهاد‌هایی قبل از شستن لباس‌های بافتنی

بهتر است قبل از شستن لباس‌ بافتنی به توصیه‌های زیر عمل کنید:

خواندن برچسب مخصوص لباس بافتنی: همیشه و همیشه برچسب راهنمای روی لباس را مطالعه کنید. مهم‌ترین اقدام قبل از شستن لباس‌های بافتنی چک کردن برچسب راهنمای آن‌ها است.

تمرین شستن لباس بافتنی: پیش از شستن لباس بافتنی خود، ابتدا عمل شستشو را روی یک لباس یا تکه بافتنی به‌اصطلاح قدیمی و مستعمل امتحان کنید. این کار باعث کاهش نگرانی شما از خراب شدن لباس‌تان می‌گردد و بدون ترس می‌توانید فرایند شستن را انجام دهید.

احتیاط هنگام شستن لباس بافتنی: کوچک‌ترین اشتباه و بی‌احتیاطی ممکن است منجر به خراب شدن لباس بافتنی شما شود. حواستان را هنگام شستشو بر روی دستورالعمل‌های مربوطه بگذارید تا احتمال خطایتان پایین بیاید.

شستن لباس‌های بافتنی با الیاف متفاوت

انواع مختلفی از جنس‌های نخ کاموا وجود دارند که برای بافت لباس‌های بافتنی استفاده می‌شوند. همین مسئله شستشوی لباس بافتنی را دشوار می‌سازد. سه نوع اصلی الیاف شامل الیاف پروتئینی، الیاف گیاهی و الیاف مصنوعی می‌شود. هرکدام از این الیاف دستورالعمل مخصوصی برای شستشو دارند.

شستن لباس‌های بافتنی از جنس الیاف پروتئینی: این نوع الیاف از موهای حیوانات تهیه می‌شوند. از نمونه‌های آن می‌توان به لباس‌های پشمی اشاره کرد. لباس بافتنی از جنس الیاف پروتئینی را هرگز نباید با ماشین لباسشویی بشویید و خشک‌کنید. تحرک و تکان دادن باعث برهم ریختن و رشته‌رشته شدن الیاف پشمی می‌شود. بهترین روش، شستشوی دستی لباس‌های بافتنی پشمی است. برای این کار آن‌ها را در آب سرد قرار داده و سپس برای خشک شدن روی یک سطح صاف پهن کنید.

شستن لباس‌های بافتنی از جنس الیاف گیاهی: الیاف گیاهی از اسمشان پیدا است که از گیاهان درست می‌شوند. پنبه، کتان و ابریشم از انواع الیاف گیاهی به شمار می‌روند. برای شستن لباس‌های بافتنی با الیاف گیاهی باید به برچسب راهنمای آن‌ها توجه کنید. هرکدام از الیاف گیاهی دستور شستشوی خاص خود را دارند ولی به‌طورکلی قابل شستن با ماشین لباسشویی هستند. به‌عنوان‌مثال بسیاری از الیاف پنبه‌ای را می‌توان با ماشین شست (البته با دور ملایم) و خشک کرد.

شستن لباس‌های بافتنی از جنس الیاف مصنوعی: الیافی را که کاملاً یا بخشی از آن‌ها به‌صورت مصنوعی (توسط انسان) ساخته می‌شوند، الیاف مصنوعی می‌گویند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به آکریلیک، پلی‌استر و ابریشم مصنوعی (ریون) اشاره کرد. در اینجا هم دستورالعمل شستن متفاوت است ولی امکان شستشو با ماشین لباسشویی وجود دارد. مثلاً لباس‌های آکریلیک را به‌راحتی با ماشین بشویید و خشک‌کنید.

  • نکته: برخی لباس‌های بافتنی از ترکیب الیاف مختلفی بافته می‌شوند. درباره شستن این لباس‌ها نیز باید برچسب راهنمای روی لباس را مطالعه کرد.

شستن دستی لباس بافتنی

  • شستن لباس بافتنی با دست نیاز به رعایت نکاتی دارد که عبارت‌اند از:
  • خیساندن یا شستن لباس بافتنی را جدا از سایر لباس‌ها انجام دهید.
  • هنگام شستشوی لباس بافتنی با دست، فشار بیش‌ازحد به آن وارد نکنید.
  • لباس بافتنی را هرگز جهت رفتن آب آن، پیچ ندهید. این کار سبب کش آمدن لباس و از بین رفتن شکل طبیعی آن می‌شود.
  • از صابون شستشوی مخصوص و ملایم برای شستن لباس بافتنی استفاده کنید.
  • لباس بافتنی را با آب سرد یا ولرم بشویید.
  • لباس بافتنی را روی یک حوله و در معرض هوا خشک‌کنید.

شستن لباس بافتنی با ماشین لباسشویی

شستن لباس بافتنی با ماشین لباسشویی همانند شستشوی سایر لباس‌ها است ولی با دور ملایم‌تر. در هنگام شستن لباس بافتنی به کمک ماشین لباسشویی نکات زیر را رعایت کنید:

  • قبل شستشو، یک‌بار، دو بار یا حتی سه بار برچسب راهنمای لباس بافتنی را چک کنید.
  • از یک کیسه مشبک (توری) برای قرار دادن لباس بافتنی در ماشین لباسشویی استفاده کنید. این کار باعث می‌شود تا بافت لباس شما آسیب نبیند.
  • حتماً از چرخش ملایم و آهسته ماشین لباسشویی بهره بگیرید تا لباستان خراب نشود.
  • با آب سرد لباس بافتنی را بشویید.
  • از مواد پاک‌کننده ملایم استفاده کنید.
  • اگر از برچسب لباس بافتنی مطمئن نیستید، آن را هرگز با ماشین خشک نکنید. حتی با وجود برچسب نیز این کار را بااحتیاط انجام دهید.
  • لباس بافتنی را روی یک حوله و در معرض هوا خشک‌کنید.

نتیجه‌گیری

برای بافتن برخی از لباس‌های بافتنی زحمت بسیار زیادی کشیده شده است. اشتباه و بی‌احتیاطی در شستن لباس بافتنی تمام این زحمات را هدر خواهد داد. فقط کافی است هنگام شستن لباس بافتنی کمی دقت و حوصله داشته باشید و البته به دستورالعمل‌های مخصوص آن‌ها عمل کنید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.