روش هایی برای ضدعفونی کردن مسواک

مسواک بستری مناسب برای رشد باکتری‌ها می‌باشد

شاید تا به حال کسی به شما نگفته باشد که مسواک‌تان می‌تواند بستری مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکروب‌ها باشد. متخصصان بهداشت و دهان دندان می‌گویند: آیا تاکنون از خودتان پرسیده‌اید که چرا با وجودی که بهداشت دهان و دندانهایتان را به خوبی رعایت می‌کنید ولی باز هم با مشکلاتی چون خون‌ریزی لثه، دردناک و حساس بودن دندان‌ها و یا بوی بد دهان مواجه هستید؟ پاسخ این سوال و مشکلاتی از این دست به احتمال زیاد در قفسه‌ای است که مسواک خود را در آنجا نگهداری می‌کنید. میکروب‌ها و باکتری‌ها می‌توانند به راحتی از مسواک به دهان راه پیدا کنند. عدم نگهداری صحیح مسواک می‌تواند این وسیله ضروری را به سوپرمارکتی از بیماری‌ها تبدیل کند. برای مصون ماندن در برابر بیماری‌ها باید مسواک خود را در شرایط تمیز و شسته قرار دهید.

مسواک
ضدعفونی کردن مسواک
بسیاری افراد مسواک را سریع زیر آب می‌گیرند، یکی دو بار به آن ضربه زده، به خیال تمیز شدن سر جای خود می‌گذارند غافل از این که رطوبت حمام جای مناسبی برای رشد انواع مختلف باکتری‌هاست. استریل نگه‌داشتن مسواک‌ اعضاء خانواده، از رشد میکروب‌ها و شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند. این مراقبت ممکن است کاری اضافه به نظر برسد اما وقت زیادی نمی‌گیرد در عین حال ارزش آن را به خصوص در فصل سرما و سرماخوردگی دارد.

وسایل مورد نیاز

  • صابون
  • مسواک
  • دهان‌شویه
  • جوش‌شیرین
  • پراکسید هیدروژنپ
  • قرص جوشان تمیزکننده پروتز

مراحل ضدعفونی کردن مسواک

١- دست‌های خود را قبل و بعد از برداشتن مسواک با آب گرم و صابون بشویید تا از انتقال باکتری از طریق دست به مسواک جلوگیری کنید.

٢- ابتدا مسواک را زیر آب داغ نگه دارید تا نرم و تمام چیزهای چسبیده به آن شل شود. سپس در حالی که زیر آب سرد گرفته تا برس آن سفت شود، با حرکت شست آن را کاملا تمیز کنید.

٣- مسواک را ٣٠ ثانیه داخل یک دهان‌شویه آنتی‌باکتریال بگذارید تا میکروب‌های آن از بین برود. الکل، بیش‌تر میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد.

۴- ٢ قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را داخل ١ پیمانه آب گرم حل کنید. بگذارید مسواک یک شب داخل آن باقی بماند.

۵- مسواک را برای ضدعفونی دائم داخل پراکسید هیدروژن ٣ درصد قرار دهید و مایع را هر روز عوض کنید. دقت کنید برس مسواک به طور کامل داخل مایع قرار بگیرد یا می‌توانید ١ قاشق چای‌خوری پراکسید را داخل ١ پیمانه آب ریخته، برای شستشوی سریع، با مسواک آن را هم بزنید.

۶- یک قرص تمیزکننده پروتز را در آب گرم حل کنید و مسواک را داخل آن بگذارید. حالت جوشان، بقایای مواد را از برس مسواک جدا کرده و آنزیم‌های موجود در تمیزکننده، به شکستن پروتئین‌های غذایی کمک می‌کند و در نتیجه راه‌حل سریع دیگری برای ضدعفونی کردن مسواک است.

دستورالعمل تمیز نگه داشتن مسواک

  1. پس از مسواک زدن هرگز مسواک خود را در وضعیت افقی قرار ندهید بلکه آن را به حالت ایستاده بگذارید تا آب به راحتی از روی آن عبور کند. بعلاوه در حالت ایستاده رطوبت برس‌های مسواک نیز به راحتی تبخیر می‌شوند. همچنین مسواک‌تان را در جا مسواکی‌هایی که برای همین کار طراحی شده‌اند، بگذارید و مطمئن شوید که با مسواک افراد دیگر تماس پیدا نکند.
  2. پس از هر بار مسواک زدن حداقل یک یا دو دقیقه مسواک‌تان را زیر شیر آب نگه داشته و آبکشی کنید. سپس آن را با محلول دهان‌شویه قوی بشویید. اما مطمئن شوید که پس از خارج کردن مسواک از محلول دهان شویه آن را به خوبی آبکشی کرده باشید تا چیزی از محلول روی آن نماند.
  3. مسواک خود را هفته‌ای یک نوبت در آب‌جوش قرار دهید. هر چند این کار به تدریج موجب نرم شدن برس مسواک می‌شود اما روشی بسیار موثر برای کشتن میکروب‌ها است. برای جلوگیری از آسیب دیدن مسواک فقط هفته‌ای یکبار از این روش استفاده کنید.
  4. مسواک خود را برای چند دقیقه در کاسه‌ای پر از سرکه قرار دهید و سپس با آب داغ آبکشی کنید. مراقب باشید دست‌های خود را نسوزانید.
  5. هر سه ماه یک بار مسواک خود را عوض کنید. در اثر خم شدن یا ساییدگی سر مسواک، تعویض را زودتر انجام دهید.
  6. تمیز کردن حمام، ضدعفونی کردن جامسواکی را فراموش نکنید.
  7. زمانی که مسواک‌ در تماس با میکروب است، مانند زمانی که یکی از اعضاء خانواده دچار آنفلوآنزا شده است، پس از بهبودی آن را دور بریزید.
  8. سعی کنید از خمیر دندان‌های پمپی استفاده کنید تا انتقال میکروب‌ها کاهش یابد.
  9. برای ضدعفونی کردن می‌توانید مسواک در طول شب، داخل فریزر گذاشته یا ١٠ ثانیه با ماکروفر حرارت دهید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.