روش‌هایی برای هدف گذاری صحیح

رویاپردازی کنید و برای تحقق آن تلاش کنید

فایده هدف گذاری تنها رسیدن به هدف نیست بلکه فایده آن در کارهایی است که در راه رسیدن به هدف انجام می‌دهید و شخصیتی است که پیدا می‌کنید. هدف گذاری سخت است زیرا مستلزم تمرکز زیاد است. هدف گذاری، توانایی قدم گذاشتن در مسیر درستی که ما را به هدف و آرزویمان می‌رساند، به ما می‌بخشد. اهداف سبب می‌شوند که ما در مسیرهایی که قبلا هیچگاه تجربه نکرده‌ایم قدم بگذاریم و بزرگ شویم. برای رسیدن به هدف، باید بهتر باشیم.

زندگی طوری طراحی شده که ما چشم‌انداز بلند مدت و زندگی کوتاه مدتی در آن داریم. برای آینده رویاپردازی می‌کنیم و در حال زندگی می‌کنیم. زمان حال می‌تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند. اما هدف گذاری به ما چشم‌انداز بلند مدت در زندگی می‌بخشد. ما برای از سر گذراندن این موانع و مشکلات کوتاه مدت که در زمان حال اتفاق می‌افتد، نیاز به یک هدف گذاری درست و قوی داریم. هر چه هدف قوی‌تری داشته باشیم، بهتر عمل خواهیم کرد و دستیابی به آن هدف نیز تضمین خواهد شد.

نوشتن و خواندن اهداف خودمان چه فایده‌ای دارد و چه چیزی به ما می‌آموزد؟ در این مطلب به شما خواهیم گفت هدف گذاری باید چگونه باشد و چگونه می‌توان یک هدف گذاری درست و کاربردی انجام داد.

ارزیابی و تامل داشته باشید

تنها راهی که می‌توانیم عاقلانه تصمیم بگیریم که در آینده چه می‌خواهیم و چگونه به آن دست پیدا کنیم، این است که بدانیم در حال حاضر دقیقا کجا قرار داریم و سطح رضایت ما چه میزان است. پس ابتدا اندکی فکر کنید و شرایط کنونی خود را یادداشت کنید. سپس در مورد هر یک از شرایط خود بپرسید: آیا این خوب است؟

این ارزیابی به دو منظور انجام می‌شود: اول آنکه روشی عینی است برای آنکه به دستاوردهای خود و شیوه پیگیری اهداف و چشم‌انداز زندگی خود نگاهی بیندازید. دوم آنکه به شما نشان می‌دهد کجا هستید و لازم است به کجا بروید. ارزیابی سرآغاز کار است.

در این هفته دو ساعت را به ارزیابی و تامل اختصاص دهید. ببینید کجا قرار دارید و آن را بنویسید، این کار را برای چندین ماه انجام دهید و اختصاص دادن زمان برای ارزیابی و تامل را ادامه دهید. پس از آن خواهید دید چقدر برایتان مفید بوده و از نتایج آن هیجان‌زده می‌شوید.

اهداف و آرزوهای خود را تعریف کنید

یکی از نعمت‌های شگفت‌انگیزی که به بشر داده شده است، تمایل بی‌پایان او برای داشتن رویای یک زندگی بهتر و توانایی هدف گذاری و عملی کردن آن است. می‌توانیم به قلب خود رجوع کنیم و رویای زندگی بهتری را برای خود و خانواده خود در سر بپرورانیم. ما می‌توانیم شرایط اقتصادی، احساسی، معنوی یا فیزیکی بهتری را آرزو کنیم. مهمتر آنکه ما می‌توانیم نه تنها رویاپردازی کنیم بلکه به دنبال این آرزو‌ها و رویاها برویم و نه تنها به دنبال آنها برویم بلکه توانایی آن را داریم که برای دستیابی به رویاها برنامه‌ریزی کنیم و استراتژی طراحی کنیم.

اهداف و رویاهای شما چه هستند؟ آنها چیزی که الان دارید یا انجام می‌دهید نیست بلکه آن چیزی است که می‌خواهید. آیا تا به حال به ارزش‌های زندگی خود فکر کرده‌اید و تصمیم گرفته‌اید که واقعا چه می‌خواهید؟ آیا واقعا زمانی را برای تامل و گوش دادن به ندای قلبتان اختصاص داده‌اید تا بفهمید چه رویاهایی دارید؟ شما رویاهایی دارید. هر کسی رویاهایی دارد. ممکن است رویاهایتان رو و در سطح باشند یا در پس سال‌ها به خاطر آنکه دیگران گفته‌اند رویاهایی احمقانه است، دفن شده باشند اما وجود دارند.

برای لحظاتی آرام و ساکت بنشینید. این چیزی است که ما در دنیای شلوغ خود از آن دور افتاده‌ایم. مدام در حال عجله کردن و دویدن هستیم و دائم سر و صدا و شلوغی می‌شنویم. قلب آدمی نیاز به آرامش و سکوت دارد تا به عمق خود فرو رود. این درست همان زمانی است که قلب ما آزاد و رها می‌شود و بر بال‌های رویا به پرواز درمی‌آید. این هفته زمانی را به رویاپردازی در آرامش و سکوت اختصاص دهید. هیچ کس دیگری نباشد، هیچ موبایل و کامپیوتری نباشد. تنها شما باشید و یک قلم و یک کاغذ و افکارتان.

فکر کنید چه چیزی شما را به هیجان می‌آورد. در آرامش و سکوت به این فکر کنید که چه چیزهایی قلب شما را به تپش می‌اندازد. دوست دارید چه کاری انجام دهید، چه برای سرگرمی و چه برای زندگی؟ دوست دارید چه کاری را به سرانجام برسانید؟ اگر به شما تضمین داده شود که موفق خواهید شد، چه کاری را انجام می‌دهید؟ کدام افکار و رویاها قلب شما را به هیجان می‌اندازد؟ وقتی به این سوالات پاسخ می‌دهید، احساس فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنید و غرق در رویا می‌شوید. این همان نقطه‌ای است که می‌فهمیم رویاهایمان چه هستند.

هر رویایی که دارید یادداشت کنید. فکر نکنید که آنها عجیب و احمقانه هستند، یادتان باشد، دارید رویاپردازی می‌کنید. بگذارید فکرتان به پرواز درآید و آنها را دقیق ثبت و ضبط کنید. حال، این رویاها را اولویت‌بندی کنید. کدامیک مهمتر است؟ کدامیک شدنی‌تر است؟ کدامیک را بیشتر دوست دارید؟ رویاها را به ترتیبی که می‌خواهید به آنها دست یابید، مرتب کنید. حواستان باشد ما همیشه در جهت عملی کردن رویاها پیش می‌رویم نه فقط رویاپردازی.

هدف گذاری و داشتن رویا
هر رویایی که دارید یادداشت کنید.

اهداف شما باید ۴ ویژگی داشته باشد

اهداف باید اسمارت (SMART) باشد یعنی مشخص (specific)، قابل اندازه‌گیری (measurable)، قابل دستیابی (attainable)، واقعی (realistic) و دارای بازه زمانی (time-sensitive) باشد.

مشخص بودن:

هدف نباید مبهم و پرت و پلا باشد. اهداف مبهم نتیجه مبهم به بار خواهد آورد. اهداف ناقص نیز آینده‌ای ناقص درست می‌کنند.

قابل اندازه‌گیری بودن:

همیشه اهداف قابل اندازه‌گیری تعیین کنید. هدف باید مشخصا قابل سنجش و اندازه‌گیری باشد.

قابل دستیابی بودن:

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد مرتکب می‌شوند، این است که اهدافی برای خود تعیین می‌کنند که آنقدر بزرگ است که غیر قابل دستیابی است.

واقعی بودن:

هدف باید به گونه‌ای باشد که بتوانید به طور خردمندانه‌ای آن را به واقعیت تبدیل کنید و جنبه عینی و واقعی به آن ببخشید. برخی اهداف واقع‌بینانه نیستند. باید واقع‌بین باشید حتی اگر هدف شما خیلی جذاب باشد اما باید واقع‌بینانه باشد. ما نمی‌گوییم که نباید هدف بزرگی داشته باشید اما هدف باید واقعی باشد.

قابل زمان‌بندی بودن:

هر هدفی باید یک بازه زمانی برای تحقق داشته باشد. یکی از ویژگی‌های یک هدف قوی و درست این است که یک زمان پایان دارد. یعنی زمانی که برای رسیدن به آن هدف تعیین شده. شما در هر لحظه برای رسیدن به آن هدف تلاش می‌کنید زیرا نمی‌خواهید از زمان آن عقب بمانید، سخت کار می‌کنید چرا که می‌خواهید قبل از تمام شدن زمان به خط پایان برسید. ممکن است بخواهید هدف بزرگ خود را به بخش‌های کوچکتری تقسیم کنید که قابل زمان‌بندی و قابل اندازه‌گیری باشد، این خوب است. اهداف کوچکتر تنظیم کنید و آنها را در بازه زمانی خودشان اجرایی کنید. یک هدف خوب دارای برنامه‌ریزی زمانی است.

پاسخگو باشید

وقتی کسی متوجه می‌شود هدفی دارید، از شما می‌خواهد توضیح دهید که در کجای فرآیند تحقق هدفتان هستید. پاسخگو بودن به دیگران روی روند کارتان فشار و حرکت وارد می‌کند. اگر هدف گذاری کنید و فقط خودتان از آن اطلاع داشته باشید، آیا این هدف قدرتی دارد؟ اکثر مواقع نه. یک هدف زمانی قوی است که شخص یا اشخاصی شما را وادار به پاسخگویی کنند.

منبع success.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.