۶ روش برای کم کردن حجم هارد دیسک در ویندوز

‌‎‏فایل‌هایی که نیاز ندارید از هارد دیسک پاک کنید

به مرور زمان حجم هارد دیسک سیستم شما زیاد می‌­شود تا اینکه پر شود. احتمالا برنامه­‌های بدون استفاده زیادی را دارید که ممکن است آنها را نیز فراموش کرده اید، اما همان برنامه‌­های فراموش شده فضای زیادی از هارد شما را در بر می­‌گیرد.

در این صورت باید فضای هارد خود را بررسی کنید، فایل­‌های مهم را دسته بندی کرده و فایل‌­هایی را که نیاز ندارید حذف کنید. این کار را با دقت انجام دهید تا به سیستم شما آسیبی نرسد. خوشبختانه، چند روش وجود دارد که می‌­توانید با استفاده از آنها فضای هارد دیسک سیستم را آزاد کنید. در ادامه ۶ روش را معرفی خواهیم کرد:

۱. آنالیز فضای هارد دیسک

برای اینکه دقیقا بدانید مقدار فضای اشغال شده بر روی هارد دیسک شما به چه چیزهایی اختصاص پیدا کرده، می­توانید از برنامه‌­های آنالیز هارد دیسک استفاده کنید. استدلال این برنامه ساده است: برای آزادسازی فضای دلخواه، آنالیز فضای هارد دیسک سریع ترین ترفند برای رهایی از برنامه‌­های غیرضرور و آزادسازی فضای بیشتر در کوتاه ترین زمان می­‌باشد.

آنالیز هارد دیسک همچنین برای پیدا کردن فایل‌­های مخفی یا فراموش شده مفید است. به خاطر داشته باشید  فایل­‌هایی که چند ماه پیش دانلود کرده‌اید و از مکان ذخیره شده آنها مطلع نیستید، یا مجموعه‌ای از فایل­‌ها که در گذشته مفید بوده‌اند و اکنون کاربردی ندارند، تمام این موارد می‌­تواند فضای هارد شما را اشغال کند. آنالیز هارد دیسک، شما را راهنمایی می­‌کند و با استفاده از آن می‌­توانید این فایل­‌ها را حذف نمایید.

آنالیز حجم هارد دیسک

برای انجام این کار، ما به شما برنامه WinDirStat پیشنهاد می‌­دهیم، که برای دایرکتوری ویندوز است. این برنامه تمام هارد شما را اسکن می­‌کند و به شما خواهد گفت که کدام فایل یا فولدر بیشترین فضا را بر روی هارد دیسک شما اشغال کرده است. برای انجام این کار می‌­توانید از برنامه‌­هایی مانند WinDirStat یا WizTree استفاده کنید.

۲. پاک کردن فایل­‌های موقت

فایل‌­های موقت دقیقا همان چیزی است که از نام آن پیداست: فایل‌­هایی که به طور موقت مفید هستند. شما می‌توانید به راحتی آنها را حذف کنید. این فایل­‌ها چند گیگابایت از هارد را پر می‌­کند (کش مرورگر برای صرفه‌جویی در وقت، از هارد دیسک استفاده کرده و اطلاعات سایت را در هارد ذخیره می­‌کند.)

در مورد مرورگرها، ممکن است بخواهید Browser Cleaner را بررسی کنید. از یک طرف، هر مرورگر دارای یک گزینه داخلی برای حذف داده‌­های موقت مانند تاریخچه، بارگیری، ذخیره‌سازی، کوکی­‌ها و غیره است. اما با استفاده از Browser Cleaner، شما می­‌توانید بیش از یک مرورگر را در یک زمان پاک کنید. Browser Cleaner می‌­تواند داده‌­های موقت مربوط به برنامه، مانند حافظه‌­های برنامه و غیره را پاک کند. این فرآیند بسیار سریع و راحت است.

۳. پاک کردن فایل­‌های تکراری

ممکن است شما یک نرم افزار دانلود کنید و آن را در یک فایل ذخیره نمایید. بعدها در صورت نیاز، آن فایل را جستجو می‌­کنید و موفق به پیدا کردن آن نخواهید شد، مجددا فایل را دانلود کرده و این کار را بارها انجام می‌دهید. این روند فضای زیادی از هارد شما را در بر می­‌گیرد به خصوص اگر فایل نصب شده حجم زیادی داشته باشد.

پاک کردن فایل‌های تکراری از حجم هارد دیسک

خوشبختانه، تعدادی از ابزارهای طراحی شده برای پیدا کردن و حذف فایل­‌های تکراری در فلش وجود دارد. این برنامه‌­ها را بررسی کرده و دانلود کنید. حذف فایل­‌های تکراری یک راه عالی برای آزاد کردن فضای از دست رفته است و فایل­‌هایی که تکراری نیستند را از دست نخواهید داد. ما به شما نرم افزار رایگان dupeGuru را پیشنهاد می­‌کنیم.

۴. میزان حجم اشغال شده توسط System Restore  و Hibernation  را کم کنید

آیا می‌­دانستید که برخی از ویژگی­‌های ویندوز مانند System Restore وHibernation، برای کار کردن نیاز به فضای هارد دیسک دارند؟ ممکن است هارد دیسک توسط این ویژگی ویندوز پر شود.System Restore برای ساخت نقاط Restore از هارد دیسک استفاده می­‌کند.

دو راه برای پاک سازی فضای سیستم  (System Restore ) وجود دارد: مقدار فضای ذخیره شده را کاهش دهید یا نقاط بازیابی سیستم قبلی را پاک کنید. بسته به اینکه چه مقدار از تنظیمات سیستم شما به System Restore اختصاص داده شده است، می­‌توانید با دستورالعمل‌های خاص مقداری از فضای هارد دیسک سیستم را آزاد کنید.

system restore و حجم هارد دیسک

از سوی دیگر، Hibernation ویژگی از سیستم است. زمانی که سیستم  Hibernation  می­‌شود، اطلاعات را روی  Ram کپی می­‌کند که با روشن شدن سیستم اطلاعات به Ram منتقل می­‌شود و حالت سیستم را به شرایط قبل از خاموش شدن، باز می­‌گرداند. این ویژگی ویندوز فضای بسیار زیادی را در بر می­‌گیرد. اگر Hibernation را غیرفعال نمایید و آن فایل را حذف کنید، می­‌توانید این فضا را بازیابی کنید.

نکته: استفاده از این دو روش فضای سیستم را تا حدی آزاد می‌­کند اما قسمت‌­های مهمی از سیستم را از کار می‌اندازد. ما استفاده از هیچ کدام از این دو روش را به شما پیشنهاد نمی­‌کنیم، در صورتی که واقعا نیاز به فضای خالی دارید می‌­تواند به شما کمک کند.

۵. آپلود به ذخیره سازی ابر

یکی از جدیدترین پیشرفت­‌های تکنولوژی، ذخیره سازی ابر است. با استفاده از این نرم افزار می­‌توانید فایل‌­های خود را به یک سرور آپلود کنید و آنها را امن و صحیح نگه دارید تا فضای هارد دیسک محلی خود را آزاد کنید. ذخیره سازی ابر به طور خودکار داده ها را بین ابر و سیستم همگام سازی می‌­کند. تنها از سرویس شناخته شده مانند Dropbox یا Sugarsync  استفاده کنید تا خطر از دست دادن فایل­‌های شما کم شود.

ذخیره سازی ابر و حجم هارد دیسک

نکته: به تازگی در مورد امنیت سرویس ابر صحبت­‌هایی شده است. اگر اطلاعات حساس و مهمی دارید توصیه می‌­شود از آپلود کردن آنها در سرویس ابر اجتناب کنید. در غیر این صورت این روش برای آزادسازی فضا و تهیه یک نسخه پشتیبان از اطلاعات مفید می­‌باشد.

۶. حذف برنامه‌ها

البته، فراموش نکنید که می­‌توانید برنامه‌ها را برای آزادسازی فضا پاک کنید. اگر برنامه­‌هایی بدون استفاده دارید بی درنگ آنها را حذف کنید، قبل از حذف کردن فایل­‌ها از نرم افزار نصب مجدد آن برای مواقع موردنیاز اطمینان حاصل کنید.

در حالی که حذف کننده پیش فرض ویندوز برای اکثر برنامه‌­ها به خوبی کار می­‌کند، می‌­توانید از یک ابزار جانبی مانند Absolute Uninstaller GlarySoft استفاده کنید تا تمام آثار نرم افزار نصب شده را کاملا حذف کنید.

جمع بندی

سیستم خود را از دام برنامه‌­های مخرب و فایل‌­هایی که فضای سیستم شما را مسدود می‌­کند، دور کنید. روش‌های معرفی شده می­‌تواند برای آزاد سازی فضا به شما کمک کند.

منبع makeuseof.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.