رژیم آب درمانی چیست؟

برای تناسب اندام از روش‌های صحیح کمک بگیرید

رژیم‌گرفتن و داشتن اندامی زیبا بسیار خوب و خوشایند است؛ اما توجه به حفظ سلامت اهمیت بیشتری دارد. باید بدانید که دو گونه رژیم وجود دارد: رژیم غذایی سالم و رژیم ناسالم. اگر رژیمی که برمی‌گزینید، رژیمی درست و هماهنگ با اصول سلامتی باشد، سبک زندگی‌تان را بهبود می‌بخشد. بسیاری از رژیم‌ها شاید به کاهش وزن سریع کمک کنند؛ اما واقعیت این است که ممکن است بدن‌تان را با کمبودهایی جدی روبه‌رو کنند و پس از مدتی هم موجب افزایش وزن دوباره شوند. رژیم آب درمانی یکی از این نوع رژیم‌هاست. در این مقاله در مورد رژیم آب درمانی و خطرات احتمالی آن صحبت خواهیم کرد.

رژیم آب درمانی چیست؟

رژیم آب درمانی، یکی از روش‌های کاهش وزن است که این‌ روزها میان مردم رایج شده و شکل‌های متنوعی هم دارد. در این رژیم، شما فقط آب می‌نوشید و هیچ‌ چیز دیگری مصرف نمی‌کنید. در برخی از انواع رژیم آب درمانی به فرد توصیه می‌شود تا چند روز فقط آب بنوشد و پس از آنکه کاهش وزن آغاز شد، مصرف میوه و سبزیجات را آغاز کند. برخی از انواع این رژیم، خوردن سیب همراه با آب را مجاز می‌دانند. به‌نظر می‌رسد که رژیم آب‌ درمانی درواقع همان روزه‌گرفتن است. روزه‌گرفتن برای چند روز و برای شخصی که از سلامت جسمی برخوردار است، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما درهرحال، روشی نادرست برای کاهش وزن است. واقعیت این است که پس از چند روز ریاضت‌کشیدن، دوباره فرد به رژیم غذایی سابق خود بازمی‌گردد و همان‌قدر که وزن از دست داده است، وزن اضافه می‌کند.

مزایای رژیم آب درمانی

درمانی طبیعی، ریشه‌ای، فراگیر، یک دفعه‌ای، با پاکسازی عمیق جسم تا عمق مغز و اعصاب و سلولها، بازسازی جسم، تقویت اراده، درمان اعصاب و اغلب بیماری‌های لاعلاج است. سموم بدن و عوامل انواع بیماری‌ها در خلال ۱۳ تا ۴۵ روز، با نخوردن غذا و مصرف ۲ تا ۴ لیتر آب به نسبت وزن، سنّ و فصل سرما و گرما در طول شبانه روز ـ کم کم و به طور کلّی ـ دفع می‌گردد؛ که نشانه آن، بار سفید روزی زبان است که همراه با بی‌اشتهایی است و در اواخر رژیم، زبان ـ کم کم ـ قرمز می‌شود مانند روز تولّد و اشتها هم برمی‌گردد زیرا سموم مختلف از راه مویرگها انتهایی روی زبان، به کلّی، دفع می‌شود. و اساس کار، اراده محکم و تصمیم قاطع شما است. و بدانید که به شرط مصرف مرتّب آن و رعایت تمام دستورات رژیم، بدن انسان بالغ، تا ۵۰ روز هم بدون غذا، زنده می‌ماند.

خطرات رژیم آب درمانی چیست؟

وقتی تنها خوراکیِ ورودی به بدن آب باشد، مواد مغذیِ موجود در آن از بین می‌روند. نتیجه این است که در مدتی کوتاه، کاهش وزن چشمگیری حاصل می‌شود؛ اما آنچه از دست می‌رود، آب بدن است نه چربی‌ها. در نتیجه، با این روش، میزان عضلات فرد در مقایسه با کسانی که روزانه مقدار طبیعی و توصیه‌ شده‌ی ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری را از رژیم غذایی‌شان حذف می‌کنند، بیشتر تحلیل می‌رود. این روند به‌ معنای آن است که پس از قطع رژیم آب درمانی، برای حفظ وزن خود باید خیلی کم غذا بخورید؛ چون سوخت‌وساز بدن‌تان به‌طور محسوسی کاهش یافته است؛ ضمن اینکه درطول دوران رژیم آب درمانی هم اگر به‌میزان مصرف مناسب آب توجه نکنید، پیامدهای ناگواری مانند سرگیجه، بیهوشی، یبوست، سردرد و… به‌سراغ‌تان خواهند آمد.

رژیم آب درمانی با آب سرد چطور است؟

در این نوع رژیم آب درمانی، هیچ‌گونه محدودیتی برای مصرف مواد غذایی وجود ندارد. تنها نکته‌ای که باید رعایت کنید، نوشیدن آب سرد است تا بدن به‌خاطر ایجاد تعادل میان دمای عادی بدن و دمای آب سرد، میزان کالری بیشتری بسوزاند. هرقدر هم که آب سردتری بنوشید، میزان کالری سوزی افزایش می‌یابد. علاوه‌ بر نوشیدن آب سرد، مصرف زیاد آب باعث می‌شود که مدت‌ زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر سراغ غذاخوردن بروید. همچنین آب باعث خروج سمومِ موجود در بدن ازطریق ادرار و تعرق می‌شود.

قبل از شروع رژیم آب درمانی

  1. از سه روز قبل از رژیم آب، هم پیش از صبحانه، هم قبل از خواب، دو قاشق غذاخوری خاکشیر با ۱ قاشق مربّاخوری عسل و پنج قاشق عرق سه دانه‌ی شفا در ۱ لیوان آب گرم بنوشید.
  2. روز سوم، نهار و شام، فقط سوپ بدون نان بخورید.
  3. قبل از خواب، مسهلی قوی مانند: سقز خام ۱ قاشق غذاخوری، یا یک شیشه معمولی روغن کرچک خوراکی، و یا دم کرده سنا و گلسرخ و عنّاب       ( ۱۰، ۲۰، ۳۰ گرم ) با ۲ لیوان آب، میل کنید؛ تا روده‌ها کاملاً پاک شود و بعداً دچار پیچ روده‌ها نشوید.

شیوه و مراحل کار

  1. آزمایش خون و ادرار، قبل از رژیم، در هفته سوم، و دو هفته بعد از اتمام رژیم. و کنترل دمای بدن، نبض و فشار خون تحت نظر پزشک.
  2. به جز موارد حادّ مانند سرطان‌ها، هپاتیت، ایدز و… بهتر است ـ تدریجی ـ رژیم بگیرید و از ۳ روز آغاز کنید و یک هفته بعد طبق دستور بعد از رژیم، غذا بخورید. بعداً ۵ ـ ۶ روز و دو هفته غذا، سپس: ۹ روز و سه هفته غذا و بعد: ۱۳ روز و ۴ هفته غذا؛ و سرانجام به تناسب نیاز و تا دفع کامل سموم، ادامه تا حصول نتیجه نهایی؛ و مشاهده اتفاقات شگفت انگیز در جسم و روان: آرامش درونی، تا پایان دردها، جوانتر شدن، رشد مجّدد موی ریخته شده و رفع سفیدی زودرس، و رقّت قلب و تسلّط بر نفس و صدها فایده عجیب دیگر. پس از آن، زبان از سفید شدن کامل، به قرمز شدن کامل می‌گردد و دیگر، لازم نیست رژیم یک لحظه هم ادامه یابد.
  3. در تقویم سررسید تمام حالات جسمی و روحی و ساعات خواب و بیداری خود را یاداشت کنید و با پزشک خود ـ که آگاه بر این رژیم باشد ـ در میان بگذارید.
  4. چون، کمی دمای بدن، ممکن است پائین آید، لباس مناسب فصل و حال خود، بپوشید. بستن شال یا کمربند، احساس گرسنگی و ضعف را کم می‌کند و برای برگشتن شکم به حالت سالم و اندام متناسب، مفید است امّا نباید خیلی سفت، بسته شود.

تفاوت رژیم در چاق و لاغر و فشار بالا و پائین خون

  • در لاغرها، از روز اول، ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری عسل زلال، با آب مصرفی طول روز قاطی شود.
  • در وزن عادی ( استاندارد ) از روز دوم ۲ قاشق مربّاخوری ( جدول وزن هاریسون، پیوست است).
  • در چاقی ۱۰ ـ ۱۵ کیلو، تا سه روز فقط آب، و بعد مانند وزن استاندارد.
  • ۱۵ ـ ۲۵ کیلو، تا ۵ ـ ۶ روز آب، و بعد مصرف عسل کمتر از وزن استاندارد.
  • بیش از ۲۵ کیلو، عسل ممنوع است مگر در افت فشار، که در همه وزن‌ها، به مقدار نیاز برای عادی شدن فشار، لازم است + عرق نعنا، که برای متعادل کردن فشار، مصرف می‌شود.

«… فیه شِفاء للناس…» عسل خالص، با داشتن پتاسیم، اجازه‌ی رشد میکروب‌ها را نمی‌دهد و اسید فرمیک آن، ضّد میکروب است و حاوی انواع ریز مغزها و ویتامین‌ها، املاح مفید و مانع اختلال در کارکرد مغز، ولی مصرف زیاد آن ـ با وجود نخوردن غذا ـ موجب ذخیره چربی در بدن است.

دستورات رژیم آب درمانی

  • مصرف آب؛ هر ساعت بیداری، در تابستان، ۱ لیوان و در زمستان بیش از نصف لیوان ـ جرعه جرعه ـ بنوشید. یک بار آب جوشیده سرد شده، و یک بار آب معمولی.
  • خواب: بیش از ۸ ـ ۹ ساعت نباید بخوابید. با تنفس عمیق و آرام هوای تازه و سالم، و تغییر حالت، خواب آلودگی احتمالی را از خود، دور کنید.

آب درمانی پنج دوره دارد

  1. ۶ روز اوّل، سخت‌ترین دوران رژیم است که خون از مواد کهنه پاک می‌شود و بدن در تحولی تازه است.
  2. ۶ تا ۱۲، چرک‌ها و کلیسیم اضافی و غیره قابل جذب از بدن، برطرف، شوره سر به کلّی و زخم معده و ریزش مو نمی‌ماند.
  3. ۱۲ تا ۲۱، قلب و عروق، پاک می‌شود.
  4. ۲۱ تا ۳۰، راحت‌ترین روزهای درمان است و پاکسازی‌ها از هر سو، ادامه دارد.
  5.  ۳۰ تا ۴۰، ( و نهایتاً ۴۵)، آخرین پس مانده‌های هر نوع عوامل بیماری زا، از بدن ریخته می‌شود + تنفّر از غذا.
  • کار روزانه را انجام دهید. امّا از تحرّک شدید بدنی و کار سخت فکری، خودداری کنید. و در صورت لزوم، با شربت عسل، نبض و فشار را عادی نگه دارید. در هفته چهارم، کار کمتر شود و در روزهای آخر رژیم، تا حدّ استراحت کامل کاری، و فقط با حرکات لازم روزمّره زندگی و دید و بازدید و… که بلامانع است.
  • شستن دهان: پیش از نوشیدن آب، دهان را بشوئید و روزی دوبار مسواک نرم بزنید. و هر شب ۲۰ قطره ایرال ویکس در نصف لیوان چای غلیظ + یک سوم قاشق چای‌خوری نمک، مضمضه و تف کنید.
  • تنفیه: از روز دوم تا پنجم، صبح و شب، هر بار با ۵/۱ لیتر آب نیم گرم ( ولرم: در حدّ دمای بدن یا ۲ ـ ۳ درجه بیشتر ) با لعاب گل ختمی: هر بار حدود ۵ تا ۱۰گرم جوشانده و صاف شده و قاطی با آب تنفیه که هم روده‌ها پاک شود و شکم درد نگیرد؛ هم مقادیری آب از آن طریق، جذب شود.
  • تخلیه معده: در طول رژیم، هر پنج روز یکبار، با نوشیدن یک چای یک لیتر ( ۴ لیوان استاندارد ) آب نیم گرم، و ۵ دقیقه دویدن در جا، استفراغ کنید. اگر نشد، انگشت یا پرتمیز مرغ در گلو فرو کنید. اگر نشد، دوباره یک لیتر آب گرم + ۱ قاشق چای‌خوری نمک محلول در آن، بنوشید و چند دقیقه بدوید.
  • حمام ملایم: یک روز در میان، آب ولرم، حمام کنید. تعریق زیاد با آب داغ، سونا یا ورزش و… در این رژیم، ممنوع است.

هشدارها

  1. خانواده، حتماً در جریان رژیم شما باشند و در صورت مشاهده احتمالی حالت غیرعادی و اختلال حواس، سریعاً غذای خوش هضم بدهند.
  2. مصرف مسهلات در طول رژیم، ممنوع است مگر در سردرد احتمالی و شدید، آن‌ هم چهار روز یکبار.
  3. مصرف چای نباید زیاد یا پررنگ باشد زیرا املاح را دفع و به دیواره عروق قلب آسیب می‌رساند. حداکثر سه لیوان چای کم رنگ در سـه وعـده ـ طبق عادت قبلی ـ کافی است. و بهتر است گهگاه از دم کرده مرزه ( هر نوع ) یا گل بابونه با اندکی زنجبیل، به جای چای یا با چا، استفاده کرد که پاکسازی بدن را تسریع می‌بخشد امّا عموم دم کرده‌ها نباید بیش از سه لیوان در شبانه روز باشد. از مقطّر این گیاهان می‌توان به جای دمکرده، استفاده کرد.
  4. آب یخ ضرر دارد و می‌دانید که آب معمولی را هم باید جرعه ـ جرعه و آرام بنوشید. آب داغ هم مناسب نیست. آب معدنی هم بلا اشکال است.
  5. اگر احساس سستی عضلات کردید به اندازه یک دانه برنج، نمک در ۱ لیوان آب + ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو، حل در دو نوبت: صبح و عصر میل کنید.
  6. پرهیز از هیجانات شدید، ادکلن و عطر تند، هم بستری ـ که انرژی زیادی را از بین می‌برد ـ و برخاستن سریع، که ممکن است موجب سرگیجه گردد.
  7. مصرف هر نوع داروی شیمیایی و حتّی هر نوع میوه و آبمیوه و شربت و تنقلات ـ به طور کلی ـ ممنوع است و برای معده مضر است. بدانید، در رژیم آب شخص، بیمار نمی‌شود ولی مصرف مواد مختلف ـ به جز آب و عسل رقیق شده و… ـ و اثر رژیم را به تأخیر می‌اندازد.
  8. نبض باید بالای ۵۰ باشد و ترجیحاً ۶۲، اگر پائین آمد، ۱ قاشق کرچک در ۱ استکان چای کمرنگ با گلاب، مصرف و سپس نیم ساعت خواب و اگر بهتر نشد، رژیم باید قطع شود.
  9. فشار هم بایستی بین ۱۰ تا ۱۳ باشد. اگر پائین آید ـ باز ـ عسل یا نبات با آب گرم، میل شود.
  10. جز افراد چاق ـ آن هم در صورت قرمز نشدن کامل زبان ـ نباید بعد از ۴۰ روز رژیم ادامه یابد.
  11. بین روزهای ۳۰ تا ۴۰، بدن مقاوم‌ترین و بدترین میکروب‌ها را می‌راند. پس نباید در این فاصله مطلقاً غذا خورد.

عوارض احتمالی رژیم آب درمانی

  1. زودرنجی اگر پیش آید، زود گذر است. با مصرف عرق بیدمشک، بابونه و میخک با هم نصف استکان معمولی در ۱ لیوان آب در هر بار که نیاز باشد، آرام‌بخش اعصاب است و به هدف رژیم هم، کمک می‌کند.
  2. تغیر رنگ ادرار از روز پانزدهم به بعد، نشانه دفع سموم است. مصرف عرق سه دانه شفا، عرق بید، ۱ ـ ۲ قاشق غذاخوری با هر لیوان آب مصرفی رژیم، به دفع بیشتر سموم و پاک شدن بهتر کلیه‌ها کمک می‌کند.
  3. اگر بعد از ۱۵ روز، دچار ضربان قلب شدید، بعد از نوشیدن یک لیوان چای کمرنگ با نصف استکان گلاب و بیدمشک، نیم ساعت بخوابید.
  4. روز ۳۹ احتمالاً دچار تب شوید که «تب دروغین» نام دارد و ناشی از سوخت آخرین بقایای موادّ داخلی است. در حالت احساس ضعف یا درد احتمالی، توکل به قادر حکیم و متعال، و نیایش و دعای با حال، تحمل را چندین برابر می‌کند و بسیار مؤثر است.
  5. خونریزی روده‌ای در صورت مصرف غذا بین روزهای ۳۰ ـ ۴۰ که خود به خود هم، رفع می‌شود.
  6. قطع رژیم قبل از ۳۰ روز، با کم اشتهایی همراه است.
  7. دمای بدن در سه روز اوّل ۵/۰ تا ۵/۱ درجه، ممکن است پائین آید ولی بعداً عادی می‌شود و شربت رقیق عسل با عرق نعنا، مفید است.
  8. در حرکات غیرعادی یا حرف پرت و پلا زدن ـ که در بند ۱ هشدارها هم اشاره‌ای شد ـ، بلافاصله، باید رژیم را قطع، و غذاهای مایع و نیم گرم بخورانید و پاهای شخص را روی متکا یا جای مرتفع بگذارید تا خون و مواد کافی به مغز برسد. با بهبودی، رژیم را می‌توان با احتیاط انجام داد.

رژیم بعد از رژیم آب درمانی

  1. ابتدا، تنفیه، لازم است ( که در بند ۵ دستورات رژیم، اشاره شد).
  2. دو روز اوّل، روزی ۶ نوبت، و هربار، مقدار کم غذا ( مانند کودک ۱ ـ ۲ ساله) از غذای آبکی و خوش هضم و بسیار کم چرب بخورید: بسیار آرام و با خوب جویدن و در دهان نگه داشتن و بلغ تدریجی آب آن و جویدن مجدد… : بعد از ۵ روز رژیم، دو روز به شرح فوق، لازم است. بعد از ۷ روز رژیم، دو روز به شرح فوق، لازم است. بعد از ۱۰ روز رژیم، دو روز به شرح فوق، لازم است.

بعد از ۴۰ روز رژیم، یک هفته هریره بادام، با بادام کم + مصرف یک لیوان آب هویج که کم کم و با قاشق، مصرف شود و در دهان نگه دارید تا گرم شده و با بزاق، قاطی گردد. هفته دوم، هریره بادام + ماهی یا مرغ سالم؛ و هفته‌ی سوم، + گوشت قرمز که ۳۵ گرم در هر بار، کافی هر شخص است. و کم کم عادی می‌شود.

نکته بسیار مهم

بعد از رژیم ـ هر چند روز که باشد ـ بهترین فرصت است تا عادت عجله خوردن و لقمه بزرگ گرفتن و با حرص و ولع خوردن را اصلاح کنیم: لقمه‌های هرچه کوچک‌تر، با جویدن هرچه بیشتر، و حذر از آماده کردن لقمه تازه؛ تا آن لقمه، خوب با بزاق و مواد مفید آن ترکیب شود و لذت غذا ـ کاملاً ـ روی زبان، احساس شود: تا حدی که یک ذره غذا بین دندان‌ها گیر نکند و البته ـ مرتباً ـ باید بزاق را بلعیده و مانده‌ی لقمه را با اشتیاق، دوباره بجوید و… مصرف تخم‌مرغ یا گوشت قرمز، در هفته‌ی اول، خطرناک است و چربی‌ها ـ سریعاً چربی خون را بالا می‌برند زیرا بدن ـ مانـنـد سـابق چربی را ذخیره نمی‌کند. اولین دفع مدفوع، ممکن است ۴۸ ساعت بعد از رژیم؛ باشد و مسهل لازم نیست و اگر لازم شد، تنفیه کنید. و اگر نشد، به متخصص گوارش، مراجعه فرمایید. از سرگیری ورزش، دو هفته، بعد، بلامانع است. جبران وزن در لاغرها به سرعت، ممکن نیست و پرخوری، اثر منفی دارد.

سخن پایانی

همه‌ی ما درطول روز، باید مقدار زیادی آب بنوشیم؛ اما باید توجه داشت که آب به‌ هیچ‌وجه جای مواد غذایی دیگر را نمی‌گیرد. بنابر برخی توصیه‌ها، روزانه باید ۹ لیوان آب، ترجیحا به‌صورت سرد بنوشید تا میزان کالری بیشتری را در بدن بسوزانید. اما اگر می‌خواهید لاغر شوید یا وزن خود را حفظ کنید، نباید به‌سراغ رژیم آب درمانی بروید. به‌جای چنین رژیمی که پس از توقف باعث بازگشت وزن می‌شود، تلاش کنید میزان کالری‌های اضافی را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید؛ برای نمونه، می‌توانید دور شکر افزوده و چربی‌های اشباع را خط بکشید.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. وحید می گوید

    آیا ریزش مو پیدا نمیکنیم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.