پوست بدن خود را زیبا نگه دارید (قسمت اول)

پوست مهم‌ترین عضو بدن می‌باشد

اغلب مردم فراموش می‌کنند که پوست، اندام بسیار مهمی است و اعمال حیاتی‌ای بر عهده دارد. اگر دمای محیط را حس می‌کنید، می‌توانید اجسام را لمس کنید به لطف وجود پوست است. پوست موجب می‌شود دمای بدن تنظیم شده و اندام‌های داخلی دچار خشکی و کم آبی نگردد. همچنین پوست، اولین سد برای عوامل محیطی که برای بدن آسیب‌زا هستند می‌باشند. داشتن پوست سالم در گروی سه اصل است:

  1. محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب‌زا چون نور خورشید.
  2. مراقبت منظم از پوست.
  3. درمان به موقع و زود هنگام اختلالات پوستی.

برای اغلب ما تنها مراقبت از پوست صورت اهمیت دارد. در صورتی که داشتن پوست سالم و طبیعی بدن در سلامتی و حتی زیبایی، بسیار اهمیت دارد. پوست بدن با پوست صورت متفاوت است بنابراین مراقبت‌های ویژه‌ی آن نیز متفاوت خواهد بود.

به طور کلی برای داشتن پوست سالم، برداشتن سه قدم اصلی ضرورت دارد. پوسته‌برداری، دو بار در هفته به منظور برداشتن سلول‌های مرده و خشک از سطح پوست. پاکسازی برای پاک کردن کثافات، یکبار در روز و مرطوب ساختن پوست بدن برای کمک به دست یافتن به پوستی صاف و نرم. پوست نرم دارای غدد چربی کمتری نسبت به پوست صورت است و بنابراین مرطوب ساختن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از ساحل دریا و استخر حتما پوست خود را با کرم ضد آفتاب از آسیب نور خورشید محافظت نمایید.

زیبایی پوست پشت بدن

پوست بدن و پشت بدن

ممکن است از نظر شما زیبایی پوست تنها محدود به صورت باشد اما زیبایی مختص صورت نیست. اگر با وجود داشتن صورتی زیبا و درخشنده، پوست پشت شما پر از جوش یا لک باشد، بدانید که هنوز به زیبایی دست نیافته‌اید. در این بخش به مشکلات پوست پشت و چاره رفع آنها نگاهی می‌اندازیم:

عذاب موهای زائد

پوست بدن و رفع موهای زائد

یکی از شایع‌ترین مشکلات خانم‌ها، مشکل رشد موهای زاید در پشت، به ویژه در قسمت پایین نیم‌تنه است که زیبایی خیال‌انگیز زنانه را از آنها می‌رباید. برای رفع این مشکل از دو روش استفاده از مواد رنگبر و اپیلاسیون می‌توان بهره گرفت.

روش اپیلاسیون برای مواردی که موها منطقه‌ی نسبتا وسیعی از بدن را فرا گرفته‌اند می‌تواند مؤثر باشد. در اپیلاسیون اغلب از موم عسل که به راحتی روی پوست منتشر و پخش می‌شود، استفاده می‌گردد. ابتدا موم را گرم کرده و با یک کاردک پلاستیکی به سطح مورد نیاز می‌مالیم. سپس قبل از اینکه موم سرد شود آن را از سطح پوست می‌کنیم. همراه موم سرد شده موهای زاید نیز کنده می‌شوند. گرچه امروزه روش‌های متعددی جهت برطرف ساختن موهای زاید وجود دارد اما اپیلاسیون هنوز بی‌خطرترین روش برای این کار به شمار می‌آید. با این روش کافی است هر دو ماه یکبار به رفع موهای زاید بپردازید. علاوه بر این اپیلاسیون تنها به خاطر رفع موهای زاید نیست بلکه می‌توان با این روش لایه‌ای از سلول‌های مرده‌ی پوست را برداشت و بدین شکل حداقل برای مدتی پوستی درخشنده و صاف داشت.

اگر موهای زاید پشت شما کم است می‌توانید از روش بی‌رنگ کردن نیز استفاده کنید. با مواد بی‌رنگ کننده رنگ موها بسیار روشن شده و در واقع به سختی دیده می‌شوند. روش بی‌رنگ کردن مو برای موهایی مناسب است که قطر کمی داشته باشند. عمر این روش کوتاه است و تنها چند هفته موها بی‌رنگ باقی خواهند ماند. بندرت مواد رنگبر موجب تحریک و یا حساسیت خواهند شد.

یکی دیگر از روش‌های موجود استفاده از مواد مو زدا است. مواد مو زدا موجب می‌شوند بدنه‌ی مو از هم متلاشی گردد اما ریشه‌ی مو سالم و دست نخورده باقی خواهد ماند و مو دوباره رشد می‌کند. گرچه موی دوباره رشد یافته برخلاف آنچه تصور می‌شود معمولا کم‌رنگ‌تر و نازک‌تر از موی اصلی است. به دلیل اینکه اغلب مواد مو زدا حاوی مواد شیمیایی قوی هستند، گاهی موجب تحریک و التهاب پوست می‌گردند. برای نقاطی از بدن که وسعت بیشتری دارند چون پشت، سینه و دستها استفاده از لوسیون‎‌های موبر نتیجه‌ی بهتری در بر خواهد داشت.

تنها روش از بین بردن دائمی موهای زاید روش الکترولیز است. در این روش با جریان الکتریکی فولیکول مو نابود می‌شود. گرچه از الکترولیز می‌توان در مناطق وسیع نیز استفاده نمود اما معمولا این کار توصیه نمی‌شود. امروزه استفاده از لیزر برای رفع موهای زاید نیز موفقیت زیادی در بر داشته است. در این روش جریان ضعیفی از لیزر به پوست تابانده می‌شود که بدون آزار رساندن به پوست توسط فولیکول مو جذب می‌گردد. البته بسیار اهمیت دارد که برای استفاده از این روش حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا اگر میزان پرتوی تابانده شده بیش از حد لازم باشد می‌تواند به پوست آسیب برساند.

لک و جوش

پوست بدن و جوش

پس از رفع موهای زاید به شکل مهم دیگری به نام مراقبت از پوست پشت می‌رسیم. حتی با اینکه پوست پشت معمولا در معرض نور خورشید قرار ندارد، اگر به طور منظم از آن مراقبت به عمل نیاید به زودی محل اجتماع جوش‌ها و لک‌ها خواهد شد بنابراین برای پیشگیری و درمان باید هر چند وقت یکبار به پوسته‌برداری از پوست پرداخت. هر شب در پوست ما میلیونها سلول جدید زاده می‌شوند. این سلول‌های جوان، سلول‌های پیر و مرده را به سطح پوست می‌رانند. البته با حمام روزانه می‌توان به راحتی این لایه‌ی مرده را از پوست جدا ساخت اما با پوسته‌برداری منظم، هر چهار تا پنج هفته یکبار به نتایج بسیار درخشانی دست خواهید یافت. پوست شما بدین شکل روشن‌تر و به مراتب صاف‌تر خواهد شد. پس از پوسته‌برداری حتما از مرطوب کننده‌ی هماهنگ با پوستتان بهره بگیرید.

برای شستشوی پوست پشت به جای لیف بهتر است از برس‌های مخصوص شستشو استفاده نمایید و از کرم‌های پوسته‌برداری برای شستشو کمک بگیرید. گاهی از سونا و ماساژ برای پاک کردن آلودگی‌ها و سمومی که به داخل پوست نفوذ کرده‌اند بهره ببرید.

نحوه درمان خال و لکه‌های پوست بدن

پوست بدن و خال

برای از بین بردن لکه‌ی هر نوع پوستی، یک میله سر پنبه‌ای را در لوسیون فندق فرو برده و مستقیما بر روی قسمت لکه‌دار بمالید. هنگام خواب نیز گلوله‌ی پنبه را در لوسیون کالامین فرو برده و روی قسمت مبتلا بگذارید. برای خال‌های سر سخت مقدار کمی از گل که موقع خشک شدن سخت می‌شود را قبل از رفتن به بستر روی خال بگذارید و صبح آن را بردارید. در پایان با افشاندن آب معدنی، پوست خود را طراوت ببخشید. برای این کار در یک شیشه عطر یا مانند آن آب معدنی را ریخته و آن را در کیف دستی خود بگذارید. هر زمان که احساس خستگی کردید آب معدنی را روی پوست صورت و گردن خود بپاشید.

استحمام

پوست بدن و حمام

حمام گرفتن با گیاهان بهترین روش برای طراوت بخشیدن به پوست و رفع خستگی است. مقداری گیاه خوشبو را در پارچه‌ای ریخته و به شیرهای حمام ببندید ابتدا شیر آب داغ را باز کنید. اگر گیاه تازه در دسترس نبود می‌توانید به  جای آن از گیاه خشک استفاده کنید. چند قطره عرق مخصوص نوزاد یا روغن بادام یا روغن جوانه گندم در آب حمام بریزید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کند. در آب حمامی که به وسیله روغن اصلی چون اکلیل کوهی یا عرق نعنا معطر شده باشد حمام کنید تا رفع خستگی کند. دقت کنید آب حمام زیاد داغ نباشد زیرا موجب تحریک فوق‌العاده اعصاب شده و اثر درمانی روغن را از بین می‌برد.

در موقع استحمام و غوطه‌ور بودن در آب به تفکر و تعمق بپردازید. چشمان خود را ببندید و به افکار و تخیلات مورد علاقه‌تان بپردازید. بوی عطر نارنج و پرتقال موجب از بین رفتن افسردگی می‌شود، بنابراین پس از یک روز سخت و خستگی زیاد حمام بگیرید و در آن عرق بهارنارنج بریزید.

مراقبت از ساق پا

پوست بدن و ساق پا

اگر می‌خواهید ساق پای نرم ابریشمی داشته باشید برای پوسته‌برداری، صابون‌هایی که ترکیب گیاهی دارند در یک لیف یا برس مخصوص بدن گذاشته و به روی پوست مرطوب ساق پا حرکات دواری از پایین به بالا بدهید. این کار سبب می‌شود سلول‌های مرده پوست بیرون ریخته و منافذ چربی باز شوند. ساق پا نسبتا غدد چربی کمتری دارد و به همین سبب پوست آن مستعد خشک شدن است. پس از استحمام نیز با مقدار زیادی مرطوب کننده، ساق پا را از پایین به بالا ماساژ دهید، بخار آب حمام نیز کمک خواهد کرد که رطوبت در محل باقی بماند. اگر در زمستان دچار پوسته ساق پا می‌شوید هنگام حمام، نرم کرده‌ی یک آواکادو و موز را با یک قاشق غذاخوری خامه غلیظ به پوست بمالید. مدت ده دقیقه صبر کنید و آن‌گاه بشویید تا پای صاف و نرم نمایان گردد.

مچ پای متورم را می‌توان به وسیله‌ی محلولی از دو قاشق غذاخوری سولفت دومنیزی در یک لیتر آب ولرم تسکین داد. مدت ده دقیقه پاهای خود را در این محلول بگذارید سپس پا را در آب سرد غوطه‌ور سازید تا تورم آن کاسته شود. آن‌گاه به ملایمت پا را خشک کرده و به آرامی ماساژ دهید تا درد ساکت شود.

ماساژ پوست سر

پوست بدن و ماساژ سر

برای رهایی از تنش سر موقعی که در حمام هستید سعی کنید پوست سر را ماساژ دهید. از قسمت جلو سر شروع کنید و با نوک انگشتان خود پوست سر را محکم بفشارید و به ملایمت به سمت عقب و جلو حرکت دهید و این کار را پنج بار تکرار کنید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمام پوست سر را با انگشتان خود فشار داده باشید.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.