پوست بدن خود را زیبا نگه دارید (قسمت دوم)

مراقبت از پوست را جدی بگیرید

اغلب مردم فراموش می‌کنند که پوست، اندام بسیار مهمی است و اعمال حیاتی‌ای بر عهده دارد. اگر دمای محیط را حس می‌کنید، می‌توانید اجسام را لمس کنید به لطف وجود پوست است. پوست موجب می‌شود دمای بدن تنظیم شده و اندام‌های داخلی دچار خشکی و کم آبی نگردد. همچنین پوست، اولین سد برای عوامل محیطی که برای بدن آسیب‌زا هستند می‌باشند. داشتن پوست سالم در گروی سه اصل است:

  1. محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب‌زا چون نور خورشید.
  2. مراقبت منظم از پوست.
  3. درمان به موقع و زود هنگام اختلالات پوستی.

برای اغلب ما تنها مراقبت از پوست صورت اهمیت دارد. در صورتی که داشتن پوست سالم و طبیعی بدن در سلامتی و حتی زیبایی، بسیار اهمیت دارد. پوست بدن با پوست صورت متفاوت است بنابراین مراقبت‌های ویژه‌ی آن نیز متفاوت خواهد بود.

به طور کلی برای داشتن پوست سالم، برداشتن سه قدم اصلی ضرورت دارد. پوسته‌برداری، دو بار در هفته به منظور برداشتن سلول‌های مرده و خشک از سطح پوست. پاکسازی برای پاک کردن کثافات، یکبار در روز و مرطوب ساختن پوست بدن برای کمک به دست یافتن به پوستی صاف و نرم. پوست نرم دارای غدد چربی کمتری نسبت به پوست صورت است و بنابراین مرطوب ساختن آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به خاطر داشته باشید هنگام استفاده از ساحل دریا و استخر حتما پوست خود را با کرم ضد آفتاب از آسیب نور خورشید محافظت نمایید.

مالش بدن

پوست بدن و ماساژ

اگر می‌خواهید پوست بدنتان را به شکلی ماساژ بدهید که هم ارزان تمام شود و هم مفید و مؤثر باشد، از نمک دریا استفاده کنید. ابتدا با مقدار کمی روغن نباتی چون روغن بادام یا زیتون بدن خود را چرب و مرطوب کنید سپس با یک مشت نمک دریا تمام بدن را مالش دهید. قسمتهایی چون زانو  و آرنج را بیشتر دقت کنبد تا نمک کاملا با پوست تماس پیدا کند و هر نوع لکی از زیر مالش نمک بگذرد. سپس زیر دوش قوی آب گرم بدن خود را بشویید و بعد از آن دوش آب سرد بگیرید تا پوست تقویت شود. اگر مقداری نمک دریا به آب وان بیافزایید و حمام بگیرید دردهای عضلانی تسکین یافته و اختلالات خفیف پوستی‌تان درمان می‌شود. وسایلی را که برای صورت خود به کار می‌بندید تنها برای صورت نیست بلکه نواحی دیگری چون شانه‌ها نیز نیازمندند که منافذ بسته‌شان باز و سلول‌های مرده‌شان بیرون ریخته شود.

لکه‌های چرب روی شانه‌ها و پشت را به وسیله‌ی صابون و لیف مخصوص و بلندی که بتواند به تمام ناحیه‌ی پشت برسد، تمیز کنید. اگر پشت شما زیاد لکه پیدا کرده است از فرآورده مخصوصی که از مقداری خاک تهیه شده و آن را با آب و کمی آبلیمو خمیر کرده‌اید، به پشت بمالید و بگذارید خشک شود، آن‌گاه با آب ولرم به خوبی بشویید. وسیله کیسه‌کشی صورت را که برای پوسته‌برداری به کار می‌رود می‌توان در مورد بعضی قسمت‌های دیگری چون سر زانو و آرنج نیز به کار برد. در این مناطق نیز ابتدا به خوبی پوست را ماساژ دهید و سپس بشویید و آبکشی کنید. بعدا مرطوب کننده و کرم دست بمالید( کرم دست به صرفه نزدیکتر بوده و اثر آن کاملا مانند لوسیون مخصوص بدن است).

برای درمان آرنج ابتدا سنگ پا یا برس زبر را به روی پوست بکشید و سپس به روی آن آبلیمو بمالید و یا لیموترش را از وسط دو نیم‌ کرده و به ناحیه‌ی آرنج بکشید. بعدا با مالیدن مقدار زیادی مرطوب کننده یا هر روغنی که دوست دارید آن ناحیه را چرب و نرم کنید.

مراقبت از دستها

پوست بدن و مراقبت از دست

دستهای شما در معرض دید همه است بنابراین سعی کنید آنها را همواره تمیز، صاف و نرم نگه دارید. هفته‌ای یکبار دستهای خود را با کرم مخصوص دست به خوبی چرب نموده و دستکش پارچه‌ای نخی که تنگ نباشد به دست کنید و هر چه بیشتر بگذارید در دستکش بمانند. بهتر آن است که تمام شب دستکش به دست داشته باشید. تعریق دستها که با کرم مخلوط شود باعث نرم شدن پوست آنها می‌گردد. بعلاوه سبب می‌شود که رگهای برجسته دستهای شما ناپدید شوند. انگشتان و دستان خود را به وسیله‌ی برس مو که بر سر هر سیخک آن گلوله‌ای قرار گرفته، در جهت قلب، برس بزنید تا نرم و شفاف شوند. این کار در عین حال سبب می‌شود که گردش خون بهتر به جریان افتد و در نتیجه رگهای دست خود را نشان ندهند.

دستها نیز به تمرین نیاز دارند تا نرم و باریک بمانند و بندهای انگشتان به خوبی کار می‌کنند. سعی کنید همه روزه تمرین‌های زیر را انجام دهید تا انگشتان چابکی پیدا کنید.

برای گرم کردن، دستهای خود را مشت کنید و چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. این تمرین ده بار تکرار شود. آن‌گاه دستها را به هم بچسبانید و کف دستها را صاف به یکدیگر فشار دهید. به خاطر داشته باشید که در این حال باید انگشتها راست و مستقیم قرار گرفته باشند. سپس انگشتهای یک دست را در میان انگشتهای دست دیگر داخل کرده و تا کنید به طوری که کاملا به یکدیگر چسبیده باشند. حال هر چه ممکن است محکم‌تر برای چند ثانیه به یکدیگر فشار دهید و بعد آزاد کنید. این تمرین را نیز ده بار تکرار کنید. در پایان، دستها را از یکدیگر جدا کرده و انگشتها را هر چه ممکن است به سمت خارج بکشید و بعد رها کنید. این تمرین را نیز ده بار تکرار کنید و برای چند دقیقه دستها را به حال استراحت و آرامش بگذارید.

اکنون شما برای تمرین‌های با نوار قابل ارتجاع آماده‌اید. یک انتهای نوار قابل ارتجاع ضخیم را روی بند شست و انتهای دیگر آن را روی آخرین بند انگشت اول بگذارید. نوار قابل ارتجاع را هر چقدر کش می‌آید بکشید و رها کنید. این کار را ده بار تکرار نمایید. این تمرین را جداگانه با هر یک از انگشتان دوم، سوم و چهارم هر دو دست اجرا کنید. چند دقیقه استراحت کنید آن‌گاه نوار را وسط شست و کلیه انگشتها بگذارید که یک دایره تشکیل دهد.نوار قابل ارتجاع را هر چه ممکن است بکشید و رها کنید. این تمرین ده مرتبه تکرار شود. این تمرین‌ها برای کسانی که پیانو می‌نوازند بسیار مفید است.

دست‌های خشک

پوست بدن و پوست خشک

دست‌های خشک به درمان جدی‌تری نیازمند است. یک قاشق مرباخوری عسل را با کمی روغن گیاهی چون روغن بادام یا زیتون مخلوط کرده، دستها را با آن ماساژ دهید و هر چه ممکن است بگذارید مدت بیشتری به روی دستها بماند و سپس با پاک کننده‌ی بدون صابون بشویید.

برای پوسته‌برداری دستهای خشک، قند کوبیده را با کمی روغن مخلوط کرده به خوبی به دستها بمالید و بعدا آبکشی کنید تا دستهای نرمی با پوست تازه بدست آورید. این درمان بر قدرت و کشش پوست می‌افزاید. راه دیگر پوسته‌برداری دست، مالش یک برس آغشته به پاک کننده‌ی بدون صابون بر تمام قسمتها و حتی کف دست است. پس از آن با آب سرد آبکشی کنید. این کار ضمنا گردش خون را بهبود می‌بخشد و تجدید سلول‌های پوستی را نیز باعث می‌شود. برای آن‌که دستهای خشک و ترک خورده شما نرم شود یک شیشه روغن بادام شیرین تهیه کنید و در دسترس بگذارید هر بار که دستهای خود را می‌خواهید بشویید چند قطره از آن را در آب گرم دستشویی بریزید.

سعی کنید هر هفته یکبار این درمان را برای دست‌های خود انجام دهید تا نرم شوند. یک لوسیون ساده با مخلوط کردن دو قاشق مرباخوری روغن زیتون و یک قاشق مرباخوری عسل مایع بسازید. اگر خواستید می‌توانید چند قطره از هر عطری که دوست دارید به آن بیافزایید از این لوسیون ترکیبی به دستهای خود بزنید و به خوبی ماساژ دهید و بگذارید چند دقیقه بگذرد پس از ان با آب گرم و صابون یا ژله مخصوص دوش بشویید.

برای دستهای خشکی که پوست بد رنگ دارد مخلوطی از یک قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان و نمک تهیه کرده روی پوست دست بریزید و به خوبی بمالید پس از آن با آب گرم و صابون بشویید. اگر شما باغبانی دوست دارید موقع کار دستهای خود را از ترکیب زیر بمالید و دستکش به دست کنید.

یک قاشق سوپخوری روغن بادام و مقدار مساوی خاک مخصوص و دو عدد زرده‌ی تخم‌مرغ را به خوبی مخلوط کنید و به دستهایتان بمالید. پس از اتمام کار دستهای خود را بشویید.

درمان ناخن‌های ترک خورده

پوست بدن و ترک ناخن

برای پیشگیری از ترک خوردن و خرد شدن ناخن‌، نوک انگشتان را در روغن بگذارید و حمام دهید. بدین ترتیب که مقداری روغن بادام را گرم کرده و در حدود ده دقیقه نوک انگشتان را در آن بگذارید. بعد از آن با میله سر پنبه‌ای به اطراف ناخن بکشید. ناخن‌های خود را همواره از آثار زیان‌بخش کارهای خانه، باغبانی و به ویژه ظرف‌شویی و لباس‌شویی حفظ کنید. دستکش لاستیکی از رسیدن رطوبت زیاد به ناخن و خراب کردن آن جلوگیری می‌کند. بهتر است از دستکشهای لاستیکی که آستر نخی دارد استفاده کنید.

مراقبت از لب

پوست بدن و مراقبت از لب

ژله نفت برای نرم کردن لبها از لوازم اساسی و ضروری است. این یک شفاف کننده‌ی بی‌رنگ لب است که می‌توانید به وسیله‌ی برس مخصوص یا پنبه یا انگشتان خود به آن بمالید. ژله نفت را می‌توان تنها یا با رژ لب به مصرف رساند. اگر آن را قبل از رژ بمالید جلای خفیفی پیدا خواهد کرد. اگر همه شب ژله نفت به لبها بمالید همواره لبهایتان نرم و بدون چروک باقی خواهد ماند.

اگر یکی از لبهای شما تیره‌تر از دیگری است (لب بالا، معمولا تیره‌تر است) همه روزه یک برش لیمو ترش بر روی لب بالایی بمالید و بعدا با آب سرد بشویید. این درمان همچنین باعث نرم شدن لب می‌شود. بنابراین می‌توانید برش لیمو ترش را به روی هر دو لب بمالید. لیکن بیشتر روی لب بالا، توجه داشته باشید تا رنگ آن بهتر شود. کره‌ی کاکائو نیز دارای اثر نرم کنندگی لبهاست. با انگشتان خود کره را به هم بزنید و شب به روی لبها بمالید بگذارید تا صبح بماند تا بهتر خاصیت بخشد.

اگر می‌خواهید لبهایتان رنگ قرمز طبیعی بگیرد یک توت‌فرنگی را به دو نیم کرده و هر نیم را به یک لب اختصاص دهید. ته توت‌فرنگی را به لب بمالید و بعدا با آب گرم بشویید. اگر توت‌فرنگی ندارید می‌توانید از تمشک یا کشمش قرمز استفاده کنید. عسل یک مرطوب کننده طبیعی عالی است. هر وقت لبها ترک خوردند یا زخم شدند به آنها عسل بمالید و هر چه ممکن است بگذارید بیشتر بماند. اگر لبهای شما خطوطی پیدا کرده سعی کنید پوسته‌برداری شود تا خطوط کمتر دیده شود. می‌توانید قند و روغن را مخلوط کرده روی پوست بکشید و بعدا با آب گرم بشویید.

لبها نیز مانند سایر عضلات به تمرین نیازمندند. به تمرین‌های صورت توجه کنید یا آن که لب‌های خود را بکشید بدین طریق که تبسم عمیق کرده و بعد رها کنید. این کار را پنج مرتبه تکرار کنید. لب‌های خود را به سمت دندانهایتان برگردانید ودندانهای بالا و پایین را به هم بچسبانید و بعد رها کنید. این تمرین را پنج بار تکرار کنید. لبهای خود را به هم بچسبانید و هر چه می‌توانید به یکدیگر فشار دهید و بعدا رها کنید. این تمرین پنج بار تکرار شود.

این تمرین‌ها از ایجاد خطوط دور لبها جلوگیری نموده آنها را پرتر و در نتیجه از پرپر شدن روژ لب جلوگیری می‌کند.

منبع: برگرفته از کتاب (از پوست خود چه می‌دانید؟)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.