سبزیجات ریشه ای عاملی برای ریشه کن شدن بیماری ها

با سبزیجات ریشه ای و خواص آنها آشنا شوید

هویج

 یکی از سبزیجات ریشه ای هویج است.این سبزی حاوی ویتامین B3 (نیاسین) است که برای متابولیسم انرژی ضروری است.همچنین هویج فرنگی حاوی مقداری فولات و ویتامین C است. مصرف حدود ۹۰ گرم هویج فرنگی، ۲۵% از فیبر مورد نیاز یک فرد بالغ را تأمین میکند.

  • مصرف ۱۰۵ گرم شلغم پخته بیشتر از ۵۰% از مقدار مورد نیاز فولات توصیه شده بالغین را تامین میکند.
  • ۸۵ گرم هویج حاوی ۶ میلی‌گرم بتاکاروتن است، اگر چه هنوز مقدار دریافت روزانه توصیه شدهای برای بتاکاروتن تعیین نشده است ولی برخی متخصصین معتقدند که بالغین باید روزانه ۱۰ میلی‌گرم بتاکاروتن دریافت کنند.

گفته می‌شود موادی که عامل طعم تند در تربچه هستند به بهبود خروج خلط کمک می‌کنند.گفته می شود که این نوع از سبزی‌ها برای تصفیه خون مفید هستند. طعم شیرین لبو به علت وجود قندهای طبیعی است.

سیب‌زمینی شیرین هندی

 حاوی ترکیباتی است که منشأ اصلی قرص‌های ضد بارداری هستند.

سیب‌زمینی شیرین

پوست نارنجی رنگ سیب‌زمینی شیرین غنی از سه آنتی‌اکسیدان اصلی یعنی ویتامین C، E و بتاکاروتن است.

مصارف سنتی سبزیجات ریشه ای

در شرق معتقدند که تربچه خاصیت سم زدایی دارد و از عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفلوانزا جلوگیری می‌کند.این مواد برای پاک سازی سینوس‌ها و درمان گلو درد مناسب هستند. سال‌ها است که مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری تربچه رنده شده برای چندین هفته توسط درمانگران طب غربی برای درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه تجویز می‌شود.در طب چینی از ترکیب لبو و هویج برای تنظیم عمل هورمون‌ها در دوران یائسگی استفاده می‌شود.همچنین از آنها برای درمان بیماری‌های کبدی، یبوست و کاهش تولید اسید اوریک نیز استفاده می‌کنند.گفته می‌شود که شلغم باعث افزایش تعریق بدن می‌گردد. در شرق از خواص دیورتیکی هویج فرنگی و همچنین برای کمک به رفع انسدادهای کبدی و مثانه‌ای استفاده می‌شد.ضمنا گفته میشود که هویج فرنگی خاصیت بی‌حس‌کنندگی ضعیفی نیز دارد.

از آنجا که سیب‌زمینی خاصیت خنثی‌سازی اسیدهای بدن را دارد مصرف آن برای مبتلایان به آرتریت و روماتیسم نیز تجویز می شد.از آنجا که سیب‌زمینی شیرین دارای مقدار زیادی بتاکاروتن است در کشورهای شرقی از آن برای درمان شب کوری استفاده می‌شود.سیب‌زمینی شیرین وحشی مکزیکی یک داروی ضدبارداری طبیعی محسوب می‌گردد.این سیب‌زمینی دارای ترکیبی به نام دیوزجنین پیش ساز هورمون پروژسترون است که پایه قرص‌های ضد بارداری را پیش از ساخته شدن انواع مصنوعی آن تشکیل می‌داده است.همچنین سیب‌زمینی شیرین دارای خاصیت شل‌کنندگی عضلات نیز هست و در ضمن از عصاره آن برای ساختن کرم‌های ضد اگزما استفاده می‌شود.در چین، از برخی انواع سیب‌زمینی شیرین برای درمان اختلالات ادراری و از برخی دیگر از انواع آن برای تسکین دردهای معده استفاده می‌شود.

فواید خاص سبزیجات ریشه ای

سبزیجات ریشه ای و بیماری قلبی:

 ارتباط مثبتی بین مصرف منظم سبزیجات ریشه‌ای و پیشگیری از انعقاد خون و ایجاد لخته در عروق خونی که می تواند عامل بروز بیماری‌های قلبی باشد دیده شده است.از این رو مصرف مقادیر زیاد سبزیجات ریشه‌ای میتواند به کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.

سبزیجات ریشه‌ای و سرطان:

 مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که مصرف منظم سبزیجات خام خصوصا هویج می‌تواند به کاهش خطر سرطان ریه، معده و احتمالا سرطان‌های دهان و انتهای روده بزرگ کمک کند.به نظر می‌آید که بتاکاروتن بعد از ویتامین C و E نقش موثری در پیشگیری از بروز سرطان دارد.تصور می‌شود که این مواد مغذی از  طریق دفع مواد سرطانزا و غیر فعال نمودن خاصیت سرطانزایی آنها و پیشگیری از تخریب DNA، از بروز سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند.از این رو، سیب‌زمینی شیرین می‌تواند بدن را در مقابل خطرات احتمالی نیکوتین و همچنین سرطان رحم و ریه محافظت کند.سایر کاروتنوئیدها و فیتونوترینت‌های فعال مثل آلفا کاروتن موجود در لبو و لوتئین موجود در سیب‌زمینی می‌توانند چنین اثرات محافظتی را در برابر برخی انواع دیگر سرطان‌ها داشته باشند.

منبع zendegionline.ir
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.