سرخچه و اطلاعاتی درباره آن

سرخچه یک بیماری تنفسی است

بهترین راه برای پیشگیری از سرخچه واکسیناسیون است

سرخچه یک بیماری تنفسی است که سرخک آلمانی یا سرخک سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیماری بعد از ۳ روز قطع می‌شود این بیماری نسبتا خفیف، اما مسری است مشخصات این بیماری پیدایش دانه‌هایی در پوست صورت و بدن می‌باشد. شیرخواران به علت ایمنی مادری معمولا تا شش ماهگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند. سپس در هر سنی آمادگی ابتلا به این بیماری را دارند، ولی اغلب در سنین ۵ تا ۱۴ سالگی به بیماری مبتلا می‌گردند. علائم بیماری در کودکان در مقایسه با بیماری سرخک خفیف است. عامل این بیماری یک ویروس سرخچه است. شیوع آن در زمستان و بهار افزایش می‌یابد.

اهمیت بیماری سرخچه

بیماری خطرناکی برای کودکان و نوجوانان نیست اما اگر خانم بارداری قبلا به سرخچه مبتلا نشده باشد و در سه ماه اول دوران بارداری مبتلا به این بیماری گردد، ویروس سرخچه بر روی جنین داخل رحم او اثر می‌کند و سبب مرگ داخل رحمی، سقط جنین خودبخود و ناهنجاری‌هایی از قبیل عقب افتادگی ذهنی، کوری، کری، بیماری‌های قلبی، خونی و مغزی نوزاد می‌گردد. سرخچه مادرزاد یک عارضه خطیر و کشنده می‌باشد.

راه انتقال بیماری سرخچه

از طریق تماس با ترشحات بینی و گلوی افراد آلوده منتقل می‌شود. این بیماری به طور مستقیم از طریق قطره‌های آب دهان ضمن تماس مستقیم بیماران منتقل می‌شود.

علائم سرخچه چیست؟

اولین علامت بثورات خارش‌دار مخصوص سرخچه است که ابتدا در صورت، گردن و بعد در تمام بدن پدیدار می‌شود. دانه‌های سرخچه ممکن است به شکل نقاطی به رنگ صورتی یا قرمز کم رنگ به نظر آیند که بعدا می توانند با هم ترکیب شده و شبیه به یک لکه بزرگ‌تر شوند. به‌طور معمول دو تا سه روز نیز این علائم به طول می‌انجامند. سایر علائم ممکن است به‌صورت تب خفیف، گرفتگی یا آبریزش از بینی، قرمزی و التهاب چشم‌ها باشند. بیشتر بچه‌های مبتلا به سرخچه به‌طور کامل و بدون عارضه از بیماری بهبود می‌یابند. بالغینی که سرخچه می‌گیرند ممکن است دچار عوارضی مثل التهاب مفاصل و التهاب مغز شوند. بهترین راه برای پیشگیری از سرخچه واکسیناسیون است در ایران واکسیناسیون علیه بیماری سرخچه به‌صورت واکسن ام ام آر ( (MMR به‌طور رایگان در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های بهداشتی شهری تزریق می‌شود این واکسن هم‌اکنون در یکسالگی و هجده ماهگی تزریق می‌شود و نوبت یادآور هم ندارد

  • نکته خیلی مهم: تزریق واکسن سرخک در حاملگی ممنوع است. خانم‌ها سه ماه پس از تزریق سه‌گانه سرخک، سرخچه، اوریون ( MMR ) نباید باردار شوند.

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

منبع pezeshkan.org
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.