سفر به مصر و جاذبه های آن

مصر کشوری پر از راز و رمز تاریخی

مصر سرزمین فراعنه و مملو از معابد و مقبره های خیره کننده است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. این کشور نه تنها از لحاظ تاریخی ارزشمند است بلکه جاذبه های گردشگری متنوع دیگری همچون بیابان های وسیع، امکان غواصی و رود معروف نیل را در خود دارد که برای هر سلیقه ای جذاب است. کسانی که عاشق آفتاب گرفتن هستند، می توانند در صحرای سینا از آفتاب گرم لذت ببرند و کسانی که به باستان شناسی علاقه دارند می توانند از اهرام ثلاثه و قصرها دیدن کنند. مصر ترکیبی از جاذبه های گردشگری متنوع را در خود دارد؛ از جمله جاذبه های فرهنگی، ماجراجویانه و فراغتی.

اهرام ثلاثه (Giza )

اهرام ثلاثه مصر
اهرام ثلاثه

آخرین بازمانده عجایب هفت گانه جهان، اهرام ثلاثه است. این اهرام به عنوان مقبره فراعنه ساخته شده و توسط مجسمه ابوالهول محافظت می شود. گردشگران در هر سنی و همچنین باستان شناسان و حتی نظریه پردازان تاریخی با دیدن این اهرام و نحوه ساخته شدن آن در چندین قرن پیش، حیرت زده می شوند. در سفر به مصر نباید از دیدن اهرام ثلاثه غفلت کرد.


معبد کارناک(Luxor’s Karnak Temple) و دره پادشاهان

معبد کارناک در مصر
معبد کارناک

دره پادشاهان، معبد کارناک و معبد هتشپسوت (Hatshepsut) و ساحل رود نیل از پربازدیدترین مناطق مصر است. طبس مرکز پادشاهی فراعنه و سرشار از مکان های دیدنی برای گردشگران است. برخلاف قسمت شرقی طبس که خلوت و آرام است، قسمت غربی آن پر از معابد و مقبره است تا جایی که به آن بزرگترین موزه سرباز جهان می گویند. با چند روز گشت و گذار در این شهر از نقوش هنری دیوارها و ستون های عظیم معابد حیرت زده خواهید شد و متوجه خواهید شد که چرا این شهر مورد توجه مورخان و باستان شناسان است.


قاهره

قاهره در مصر
قاهره

کوچه های باریک و خیابان های منطقه اسلامی قاهره پر از مساجد، مدرسه ها و آثار تاریخی است که بازمانده دوران خلافت فاطمیان است. در این شهر می توانید بازار پرپیچ و خم خان خلیلی را ببینید که هنوز کارگاه های کوچک مسگران و صنعتگران در آن پابرجاست و انبارهایی پر از پارچه، ادویه و عطر دارد. راه های پرپیچ و خم اطراف بازار، بازمانده معماری امپراتوری های قدیمی اسلامی است. از دیگر جاذبه های تاریخی این شهر می توان به مسجد آل اظهر، مسجد زیبای سلطان حسن اشاره کرد و همچنین با بالا رفتن از سقف دروازه قدیمی قرون وسطایی ” باب زویلا” می توانید چشم انداز زیبایی از سراسر منطقه به دست بیاورید.


اسوان (Aswan)

اسوان در مصر
اسوان

آرام ترین شهر مصر، آسوان است که بر فراز امواج رود نیل قرار گرفته است. این منطقه با تپه های شنی نارنجی رنگ محافظت شده و مکان خوبی برای استراحت چند روزه و استفاده کردن از آب و هوای خنک منطقه است. می توانید با کشتی ها از عرض رودخانه عبور کنید و یا در جاده های رنگارنگ روستاهای حبشه قدم بزنید، در بیابان شمعون در شرق منطقه شترسواری کنید یا می توانید در رستوران های قایقی کنار رود نیل چای بنوشید. معابد تاریخی بسیاری نیز در این منطقه وجود دارد اما مهمترین جاذبه این منطقه، رود نیل و تماشای تاریخ گذشته منطقه است.


ابوسیمبل (Abu Simbel)

ابو سیمبل در مصر
ابوسیمبل

گرچه کشور مصر پر از معابد متعدد است اما معبد ابوسیمبل خاص تر است. این معبد متعلق به رامسس دوم بوده است. مقابل این معبد، مجسمه محافظان قرار گرفته است و فضای داخلی آن با نقاشی های دیواری تزیین شده است. نه تنها این معبد به خاطر ویژگی های منحصر به فردش یک شاهکار محسوب می شود، بلکه شیوه کشف و استخراج آن نیز جالب توجه است؛ زیرا توسط سد آسوان زیر آب قرار داشته و در یک عملیاتی در دهه ۱۹۶۰ توسط یونسکو که ۴ سال به طول انجامید، از زیر آب بیرون آورده شد.


موزه مصر

موزه مصر
موزه مصر

موزه مصر در قاهره یکی از بزرگترین مجموعه موزه ها در جهان است. رنگ صورتی کم رنگ این موزه ظاهر خیره کننده ای به این مکان داده است. این موزه کمی درهم وبرهم است و ترتیب زمانی چندانی ندارد اما نیمی از جذابیت آن به خاطر مدرسه قدیمی آن است. طبقه بالایی موزه به دوران طلایی پادشاهی توتنخامون و نمایش مومیایی ها تعلق دارد اما در هر گوشه از موزه می توانید یک شی باستانی باارزش ببینید، اشیا و مجسمه هایی که هر کدام یک موزه هستند.


صحرای سفید

صحرای سفید مصر
صحرای سفید

یکی از عجایب طبیعی مصر، صحرای سفید است که با کوه های گچی احاطه شده و مانند زمینی برفی وسط شن های خشک است. این سرزمین، پر از تخته سنگ های سفید و کوه هایی شبیه کوه یخ است. برای دوستداران بیابان و افراد ماجراجو، این منطقه جذابیت های بسیاری دارد و افرادی را که از دیدن معابد و مقبره ها خسته شده اند، به خود جذب می کند.


سیوا (Siwa Oasis)

سیوا در مصر
سیوا

در غرب مصر، واحه سیوا قرار گرفته که منطقه ای آرام است و توسط درختان نخل و چشمه های آب شیرین احاطه شده است و غربی ترین بیابان خوش منظره منطقه است. شهر، در مرکز ویرانه های یک دژ خشتی عظیم قرار گرفته است و چشم انداز زیبایی دارد. این منطقه اقامتگاه خوبی برای استراحت چند روزه گردشگرانی است که قصد گردش در بیابان های اطراف را دارند.


اسکندریه

اسکندریه در مصر
اسکندریه

اروپایی ترین شهر مصر، اسکندریه است با تاریخی که با هیچ یک از شهرهای دیگر برابری نمی کند. این شهر توسط اسکندر بزرگ ساخته شده، زادگاه کلوپاترا و تبعیدگاهی برای مدیترانه ای های مرتد بوده که بیشتر عمر خود را در آن گذرانده اند. علاوه بر این، این شهر ساحلی آب و هوای دلپذیری دارد. گرچه امروز بقایای تاریخی اندکی از گذشته درخشان آن باقی مانده است اما مکان خوبی برای قدم زدن در ساحل دریای کورنیش، کافه گردی و خرید در بازار است.


صومعه سنت کاترین (St. Catherine’s Monastery)

صومعه سنت کاترین در مصر
صومعه سنت کاترین

یکی از قدیمی ترین صومعه های جهان است که در دامنه کوه سینا قرار گرفته، جایی که گفته شده حضرت موسی ده فرمان خود را دریافت کرد. این صومعه مجموعه ای فوق العاده از پیکرنگاره های مذهبی، هنری و نسخه های خطی را در خود جا داده است. علاوه بر این، گردشگرانی که به این صومعه می آیند علاوه بر بازدید از صومعه، از کوه سینا صعود کرده و غروب یا طلوع زیبای آفتاب را مشاهده می کنند. برای سهولت در صعود، مسیر شترسواری قرار دارد و علاوه بر آن می توان از مسیری که با عنوان پله های توبه شناخته شده، به بالای کوه صعود کرد.


منطقه سینای جنوبی

سینای جنوبی مصر
منطقه سینای جنوبی

ساحل گردشگری مصر در واقع منطقه سینای جنوبی در شبه جزیره سیناست. شرم الشیخ یک منطقه گردشگری در این منطقه است که به سبک اروپایی می باشد و پر از هتل های مجلل، رستوران های بین المللی و مجموعه تفریحی است. دهب یک شهر ساحلی کوچکی است که برای گردشگرانی که بودجه کمی دارند و به دنبال ماجراجویی در صحرا و دریا هستند، بسیار مناسب است. بین شهر بندری نویبع و شهر مرزی طابا، کلبه ای دنج ساخته شده از بامبو قرار گرفته که امکان مناسبی برای دوری و فراغت از زندگی روزمره فراهم می کند. همچنین سینای جنوبی مکان خوبی برای غواصی است. دریای سرخ یکی از بهترین جاذبه های گردشگری برای غواصی در دنیاست.


 معبد ابیدوس (Abydos Temple)

معبد ابیدوس مصر
معبد ابیدوس

شهر ابیدوس شهری است با گرد و غبار فراوان که اگر معبد ابیدوس را در آستانه ورودی شهر خود نداشت، چندان منطقه جذابی برای گردشگران نبود. معبد اوسیریس در شهر ابیدوس از مناطق تاریخی مصر است که مجسمه های هنری منحصر به فردی دارد. دیوارها و ستون های زیبای آن پوشیده از نقاشی ها و خطوط هیروگلیف پیچیده است که موجب شده منظره جادویی به معبد ببخشد و این در حالی است که شما می توانید به راحتی و بدون حضور جمعیت زیاد از معبد دیدن کنید چرا که این معبد نسبت به دیگر معابد گردشگر کمتری دارد.

منبع planetware.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.