علائم سنگ کلیه و نحوه پیشگیری از آن

دردهای شدید و ناگهانی در شکم و کمر را جدی بگیرید

دردهای شکمی بسیار ناراحت‌کننده هستند، اما اگر این دردها سخت و طاقت‌فرسا شوند و دردسرساز شوند به گونه‌ای که نتوانید راحت بنشینید یا بخوابید، احتمالا این درد چیزی بیش از یک دل درد ساده است. اگر می‌خواهید با علائم سنگ کلیه آشنا شوید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

علائم سنگ کلیه

کریستوفر کوگن، استاد ارولوژی دانشگاه راش معتقد است ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم در طول زندگی خود سنگ کلیه را تجربه می‌کنند. ته‌نشست‌های اندک مواد معدنی در کلیه که تا دفع شدنش می‌تواند اندکی دردآور باشد، در بین مردان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال احتمال زیاد سنگ کلیه ایجاد می‌کند. کسانی که قبلا سنگ کلیه داشته‌اند، ۵۰ درصد احتمال دارد در طول ۱۰ سال مجددا به سنگ کلیه مبتلا شوند. اما چطور می‌توان درد سنگ کلیه را از معده درد و درد کمر تشخیص داد؟

درد ناگهانی و شدید

اکثرا بزرگسالانی که دچار دردهای ناگهانی و شدید در شکم و پشت کمر می‌شوند، به محض رفتن به اورژانس یا دریافت کمک‌های اولیه، به آنها گفته می‌شود سنگ کلیه دارند. درد ناگهانی و شدید شکم و یا یک طرف کمر یکی از علائم سنگ کلیه است. درد سنگ کلیه اغلب ناگهانی است و گاهی آنقدر دردناک است که شبیه درد زایمان است.

دردهای شدید سنگ کلیه با دردهای شکم و تیر کشیدن کمر همراه است. درد سنگ کلیه گاهی با کمردرد اشتباه گرفته می‌شود، زیرا درد سنگ کلیه گاهی از بالای کمر شروع می‌شود. همین که سنگ بیشتر به مثانه نزدیک شد، محل درد نیز پایین‌تر می‌آید. تنها یک تفاوت وجود دارد: کمردرد ناشی از سنگ کلیه شبیه کمردردهای معمولی نیست، زیرا درد آن به حرکت کردن مرتبط نمی‌باشد.

تقریبا می‌توان متوجه شد سنگ کلیه در کجا قرار گرفته، زیرا معمولا یک طرف شکم بیش از قسمت‌های دیگر درد دارد. سنگ کلیه اندازه‌های مختلف دارد. سایز متوسط سنگ کلیه ۵ میلی‌متر است. اما در کل سایز سنگ کلیه هیچ تاثیری بر میزان درد ندارد. حتی یک سنگ کلیه کوچک هم می‌تواند درد زیادی همراه داشته باشد. درد سنگ کلیه می‌تواند آنقدر شدید باشد که فرد را از خواب بیدار کند و فرد نتواند به راحتی بنشیند، بخوابد یا بایستد. وقتی درد ناگهانی و شدید باشد، مانع از آن می‌شود که فرد پوزیشن راحتی به خود بگیرد.

خون در ادرار

یکی از علائم خطرناک سنگ کلیه، دیدن خون در ادرار است. این علامت در بیشتر بیمارانی که مبتلا به سنگ کلیه می‌شوند، دیده می‌شود. خون در ادرار چیزی غیرنرمال است و باید نسبت به این موضوع حساس باشید.

دیگر علائم خطرناک

گرچه دردهای شدید و ناگهانی شکم یا کمر و یا خون در ادرار می‌توانند شاخصه مهمی برای سنگ کلیه باشند، اما بیماران مبتلا به سنگ کلیه می‌توانند علائم دیگری نیز داشته باشند:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تعریق
  • رنگ پریدگی به دلیل درد زیاد

انواع خاصی از سنگ کلیه می‌توانند منجر به عفونت شوند که ایجاد تب می‌کند. وقتی کلیه‌ها مسدود می‌شوند، ممکن است فرد دچار تب شود زیرا ادرار پشت آن می‌ماند و موجب عفونت می‌شود.

تشخیص و درمان سنگ کلیه

تشخیص سنگ کلیه می‌تواند توسط اشعه ایکس، سونوگرافی یا CAT scan انجام گیرد و اغلب این آزمایش‌ها بعد از آنکه فرد به دلیل درد زیاد به اورژانس یا پزشک مراجعه کرد، انجام می‌گیرد. بسیاری از بیماران پس از آنکه داروهای مسکن برای علائمشان دریافت می‌کنند، سنگ را دفع می‌کنند. برای از بین بردن برخی از انواع سنگ کلیه نیاز به عمل جراحی هست. پزشکان گاهی داروهایی برای کم شدن درد یا برای کمک به دفع سنگ کلیه تجویز می‌کنند. سنگ‌های کوچک بیشتر احتمال دارد که خود به خود دفع شوند و نیازی به عمل جراحی ندارند.

پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

یکی از روش‌هایی که افراد می‌توانند از پیشرفت سنگ کلیه جلوگیری کنند، نوشیدن مقدار زیادی آب است. کمبود آب بدن یکی از علل اصلی ابتلا به سنگ کلیه است.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.