رایحه‌هایی که شما را شادتر می‌کنند

گاهی بوها بهتر از هر چیز دیگر می‌توانند خاطراتی را زنده کنند

اگر می‌خواهید شادتر باشید، مواردی که در ادامه معرفی می‌شوند را بو کنید.

شاید بوی نان تازه شما را به یاد خانه مادربزرگ بیندازد یا بوی وانیل خاطره بستنی‌های دوران کودکی در تابستان را برایتان زنده کند. برخی بوها در حرکت از بینی به مغز هورمون‌های سروتونین و آندورفین که حال خوب ایجاد می‌کنند، آزاد می‌کنند. گاهی بوها بهتر از هر چیز دیگر می‌توانند خاطراتی را زنده کنند، خلق و خو را بهتر کنند، تنش را کم کرده و شفافیت ذهنی را بهبود بخشند.

کاج

شادتر شدن با بوی درخت کاج

بوی کاج که معمولا شما را به یاد زمستان می‌اندازد، یکی از رایحه‌هایی است که استرس را کاهش می‌دهد. در تحقیقی در ژاپن مشارکت‌کنندگان مطالعه به جنگلی از کاج رفتند و نتیجه تحقیق نشان داد این افراد در روزهایی که در میان جنگل قدم می‌زدند، کاهش چشمگیری در اضطراب و استرس داشته‌اند.

مرکبات

شادتر شدن با بوی مرکبات

اگر نیاز به انرژی دارید، مرکبات را بو کنید. رایحه میوه‌های سرشار از ویتامین c انرژی و هوشیاری را بالا می‌برد و گفته می‌شود بوی لیمو به طور خاص استرس را کاهش داده و تاثیر مثبتی بر افراد دارد.

کرم ضدآفتاب

شادتر شدت با بوی کرم ضدآفتاب

اگر بوی کرم ضدآفتاب شما را یاد ساحل و تابستان می‌اندازد، باید بدانید تنها نیستید. بوی کرم ضدآفتاب شما را به یاد تعطیلات و اوقات فراغت که در آن احساس آرامش و شادی دارید، می‌اندازد به همین خاطر این رایحه احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند.

چمن کوتاه شده

شادتر شدن با بوی چمن

محققان استرالیایی دریافته‌اند که مواد شیمیایی که از چمن تازه کوتاه شده آزاد می‌شود، می‌تواند در افراد احساس آرامش و لذت ایجاد کند. حتی مشابه این رایحه در عطر و اسپری نیز استفاده می‌شود. این رایحه آنقدر قوی است که گفته می‌شود می‌تواند از زوال عقل ناشی از کهولت سن جلوگیری کند.

گل

شادتر شدن با بوی گل یاس

بهتر است به جای گل رز، بوییدن گل یاس و بنفشه را جایگزین کنید. گل بنفشه (لاوندر) اثر آرام‌کننده دارد و حتی بی‌خوابی و افسردگی را درمان می‌کند و گفته می‌شود گل یاس می‌تواند خلق و خو را بهبود بخشد.

رزماری

شادتر شدن با بوی رزماری

این گیاه که به عنوان ادویه استفاده می‌شود، می‌تواند قدرت مغز را بالا ببرد. محققان معتقدند بوی گیاهان توانایی به خاطر آوردن اتفاقات و وظایف پیچیده را به افراد می‌دهد و حتی می‌تواند از دست رفتن حافظه را درمان کند. بنابراین عادت بو کردن رزماری می‌تواند حافظه را بهبود بخشد.

نعنا

شادتر شدن با بوی نعنا

گفته می‌شود روغن این گیاه می‌تواند خلق و خو را بهتر کرده و ذهن و جسم را تحریک کند. مطالعات نشان داده است، ورزشکارانی که بوی نعنا را استشمام می‌کنند، عملکرد ورزشی بهتری دارند و بهتر تنفس می‌کنند.

پودر بچه

شادتر شدن با بوی پودر بچه

اگر عاشق بوی پودر بچه هستید، احتمالا به خاطر احساس نوستالژیکی است که در شما ایجاد می‌کند. محققان معتقدند که بوی پودر بچه ما را به یاد امنیت و اطمینان دوران کودکی می‌اندازد و برای والدین یادآور احساس خوبی است که در زمان کودکی فرزندان خود داشتند.

منبع readersdigest.ca
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.