با شیوه‌های سبزی درمانی آشنا شوید (قسمت دوم)

با سبزی درمانی از بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کنید

آب میوه‌ها و سبزیجات خاصیت پاک کننده بدن از آلودگی‌ها و سموم هستند و از مهمترین روش‌های سبزی درمانی می‌باشد زیرا دارای مقدار زیادی ویتامین C، انواع اسیدها و آنزیم‌ها، کلروفیل و مواد مورد نیاز بدن می‌باشند و قادر هستند باکتری‌های مضر را از بدن خارج سازند. حاوی مواد آلی و معدنی، ویتامین‌ها، آب خالص، پروتئین و کربوهیدرات‌ها و چون به صورت مایع می‌باشند انرژی کمتری جهت هضم آنها صرف می‌شود.

آشنایی با سبزیجات

توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از سبزی‌ها و گیاهان سبز استفاده کنید. گیاهان با برگ‌های سبز تیره غنی‌ترین مواد غذایی هستند، زیرا حداکثر استفاده را از نور خورشید برای غذا ساختن خود کرده‌اند. سبزیجات با برگ‌های سبز تیره دارای ماده ضد سرطان قوی می‌باشند.

تره

سبزی درمانی و تره

درمان تمامی عفونت‌ها، تره از جمله سبزی‌های معروف و خوردنی است که ساقه ندارد و برگ‌های آن دراز و تا خورده است و به نام «گندزدا» نیز خوانده می‌شود.

طبیعت:

گرم و خشک

حاوی:

کاروتن، ویتامین C,B2,B1 املاح معدنی زاید از جمله کلسیم و آهن.

در حضور امام موسی کاظم(ع) از بیماری شخصی سخن به میان آمد حضرت پرسید: بیماری او چیست: عرض کردند ناراحتی طحال دارد. حضرت فرمود: سه روز به او تره بخورانید. وقتی به دستور حضرت عمل نمودند، خون بیمار بند آمد و بیماریش بهبود یافت. امام صادق(ع) فرمودند: هرچیز آقا و برتری دارد و آقا و برتر سبزی‌ها تره است.

خواص:

به علت داشتن منیزیم از بیماری سرطان جلوگیری و خواص پنی سیلین آن برای دستگاه ریوی سودمند است، انواع تره فشار خون را پایین می‌آورد و خوردن آن برای معالجه یکسری عفونت‌ها سودمند است، خوردن آن بعد از غذا، مانع از ترش کردن می‌شود، تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبیه سیر و پیاز است، دهان را خوشبو، برای رفع یبوست دائمی، رفع چاقی، تسکین درد مفاصل و نقرس بکار رفته، میل جنسی را تحریک، خون قاعدگی را افزایش، ادرارآور، رنگ چهره را باز و بر زیبایی و لطافت پوست می‌افزایند، برای معالجه امراض جلدی مفید و گذاشتن آن با نمک جهت زخم‌های جرکی ثمربخش است.

تسکین درد محل زنبور گزیدگی:

گذاشتن تره به صورت له شده.

قطع خونریزی بینی:

چکاندن چند قطره آب تره خام.

دفع بواسیر:

تره پخته و نیم گرم را چنانچه در محل بواسیر قرار دهید اثر شفابخشی دارد و خوردن ۱۵گرم آب تره خام خونریزی آن را بند می‌آورد.

دم کرده تره:

در دفع رسوبات و ذرات ادراری، گرفتگی صدا، سرماخوردگی، سرفه، برونشیت، اختلالات حاد و دستگاه تنفسی موثر است. خوردن تره با آش جو جهت تنگی نفس مفید است.

مضرات:

تره به واسطه داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا برای اشخاصی که مبتلا به اختلالات روده می‌باشند، چندان جالب نیست و زیاده روی در خوردن آن باعث خواب‌های آشفته، التهاب لثه و تا حدی کم شدن دید چشم می‌شود.

جعفری

سبزی درمانی و جعفری

جعفری گیاهی است علفی ، دوساله و معطر که ارتفاع آن تا ۷۰ سانتیمتر می‌رسد. برگ‌های آن به رنگ سبز تیره و دارای بریدگی‌های لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات رفعی است. گل‌های جعفری کوچک به رنگ مایل به سبز و بصورت چتریم باشد میوه آن کوچک به درازای ۲ میلیمتر و به قطر یک میلیمتر و دارای بوئی معطر است.

طبیعت:

گرم

حاوی:

ویتامینC,B,Aاملاح معدنی مقدار کمی پروتئین، چربی و قند.

خواص:

ضد سرطان، رفع کم خونی، بچه‌هایی که دیر رشد می‌کنند، تقویت معده، ضد اسهال، اشتهاآور، ضدعفونی کننده.

دم کرده چند شاخه آن به اندازه یک فنجان:

رفع گرفتگی صدا و دردهای مفصلی، ادرارآور برای درمان ورم عمومی، التهاب کلیه و مثانه، جلو انداختن قاعدگی.

رفع بوی بد دهان:

جعفری را با نان خشک میل کنید.

رفع کوفته شدن و خون مردگی:

هر روز یک مشت جعفری خرد شده روی آن بگذارید.

دم کرده خشک شده آن:

برای رفع رماتیسم فوق العاده مفید است.

مادرانی که شیرشان بند آمده:

جعفری له شده را روی سینه خود قرار دهند خیلی سریع شیر آن‌ها جریان می‌یابد.

رفع جوش‌های ریز و قرمز پوست:

دم کرده جعفری یا قسمتی از بدن که جوش دارد با آن شستشو دهید و اگر یک هفته صبح و شب این کار را ادامه دهید رنگ پوست صورت و چهره باز می‌شود.

مضرات:

از مصرف زیاد آن در دوران بارداری پرهیز شود، مقادیر زیاد آن سمی است و سبب خونریزی و سرگیجه می‌شود، زیاده روی در آن جریان خون را کند می‌کند، در خوردن عصاره جعفری خام نباید زیاده روی کرد زیرا محرک اعصاب است.

چغندر

سبزی درمانی و چغندر

چغندر دو نوع است: یک نوع آن چغندر معمولی است به رنگ بنفش تیره و یا قرمز (لبو) و نوع دیگر آن چغندر قند است و به رنگ زرد روشن که این چغندر به مقدار بسیار زیاد در نقاط مختلف دنیا برای استفاده از شکر آن، کشت می‌شود.

طبیعت:

گرم و تر.

حاوی:

مواد قندی، املاح معدنی و ویتامینA,B,C.

خواص:

عقل را زیاد می‌کند، خون را تصفیه، استخوان‌ها را محکم، گوشت را می‌رویاند. درمان التهاب مثانه، یبوست، بواسیر و بیماری‌های پوستی، ادرارآور، افزایش باروری و کمک به قاعدگی زنانه، به علت داشتن آهن برای درمان کم خونی نافع است، مقوی قلب، ضد تب و سرفه، ضد ورم حنجره، رماتیسم و حصبه، تقویت حافظه.

رفع سوختگی:

مالیدن آب چغندر در محل سوختگی مفید است.

مضرات:

زیاده روی در خوردن چغندر ممکن است در ایجاد سنگ کلیه و مثانه موثر باشد کسانی که به این بیماری دچارند از خوردن آن پرهیز کنند.

منبع: برگرفته از کتاب (میوه درمانی)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.