چای ماسالا برای سلامتی

چه هوا گرم باشد چه سرد، یه فنجان چای ماسالا می چسبد.

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدن چای علاقمند هستید؛ صبح، ظهر و شب دلتان می خواهد چای بنوشید و تا این اندازه به این نوشیدنی جذاب دلبستگی دارید، اکنون بهترین زمان است که با چای ماسالا و فواید آن آشنا شوید و نوشیدن آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

چه هوا گرم باشد چه سرد، یه فنجان چای ماسالا می چسبد. ماسالا به معنای ادویه، و چای به معنای چای است. بنابراین چای ماسالا به معنای چای با ادویه است.

چای ماسالا چیست و از کجا آمده؟

تاریخچه چای ماسالا به ۵۰۰۰ سال و برخی هم ادعا کرده اند، به  ۹۰۰۰ هزار سال قبل در آسیای جنوبی بر می‌گردد. در آن زمان، پادشاهان چای ماسالا را به عنوان نوشیدنی که خاصیت دارویی دارد، استفاده می‌کردند. آن ها چای ماسالا را هم به صورت سرد و هم گرم می نوشیدند و درون آن انواع مختلف ادویه را اضافه می کردند.

در سال ۱۸۳۵ وقتی که بریتانیا شروع به کشت چای سیاه در شمال شرقی کشور هندوستان کرد، صنعت چای در هندوستان رشد چشمگیری پیدا کرد. چای ماسالا که امروزه ما آن را می‌شناسیم، در همین دوران به وجود آمده است.

چای ماسالا، توسط فروشندگان خیابانی که چای می فروختند با اضافه کردن ادویه و شیر به چای، در دهه ۱۹۰۰ در زمان استعمار بریتانیا در هند به وجود آمد.

کشور چین، انحصار عرضه چای اروپا را داشت و شرکت بازرگانی هند شرقی انحصار چای چینی را در انگلیس داشت. زمانی که چین  صادرات چایش را محدود کرد، بریتانیایی ‌ها به دنبال یافتن منبع دیگری بودند. آن ها چای را در آسام کشف کردند که تقریباً مشابه چای چین بود. بریتانیایی ها کشت چای را در سال ۱۸۳۸ در مزارع آسام با استفاده از نیروی کار ارزان هندی آغاز کردند.

فرآوری و حمل و نقل، به دلیل نداشتن دانش بسیار پایین بود، به همین دلیل کیفیت چای تولید شده هم پایین بود. صادرات به خارج از هند هم بسیار دشوار بود.

انجمن چای هند که از کارخانه‌های چای‌ساز بریتانیایی، تشکیل شده بود، تصمیم گرفت برای نوشیدن چای بیشتر تبلیغ کند تا سود خود را حفظ کند. تا اینکه چایوالاها یا همان فروشندگان خیابانی چای در اطراف هند ظاهر شدند. با الهام از شیوه های آیورودا، آنها شروع به افزودن شیر و ادویه به چای کردند.

با این روش، فروشندگان خیابانی کیفیت چای پایین را با مخلوط کردن انواع ادویه ها، بهتر کردند و توانستند مشتریان را جذب خود کنند.

چای ماسالا و مواد تشکیل دهنده

چای ماسالا، یک نوشیدنی سالم و مفید

چای ماسالا، خواص شگفت‌ انگیزی برای سلامتی دارد. نوشیدن یک فنجان چای ماسالا در روز می تواند به شما در حفظ سلامتی بدن و دور نگه داشتن شما از بیماری‌ها کمک ‌کند.

در هند، ضرب المثلی وجود دارد که می گوید: غذا هر ۱۰۰ کیلومتر در هند تغییر می کند. چیزی که بین هندی ها پیوند ایجاد می کند، چای ماسالا است.

ماسالا، ارزش غذایی زیادی دارد. کالری ماسالا کمتر از ۱۰۰ است، پس می‌توانید با خیال راحت آن را بنوشید‌. ماسالایی که با شیر یا شکر درست شود، صفر درصد چربی دارد. به همین دلیل مصرف آن در همه‌ی گروه‌های سنی مانعی ندارد.

ترکیبات چای ماسالا

مواد تشکیل دهنده چای ماسالا، مواد ساده ای  هستند؛ اما چون چای ماسالا چند نوع است، بسته به نوع آن مواد داخل آن هم، متفاوت است.

امروزه، مدل های مختلف چای ماسالا در بازار وجود دارد، که شما می توانید  بسته به سلیقه تان هرکدام را که دوست دارید، خریداری کنید. یکی از دلایل تنوع چای ماسالا، علاوه بر سلیقه خانواده ها، تنوع منطقه و آب و هوای مختلف می باشد.

پایه دستور تمام چای های ماسالا تقریبا هل، فلفل سیاه، دارچین، میخک و زنجبیل وجود دارد. در انواع دیگر ممکن است، جوز هندی، گرز، رازیانه، گل رز، نعناع، علف لیمو، تولسی، آجوین، زعفران یا بادیان ستاره استفاده شود.

شیر

بهترین چیز برای داشتن چای ماسالا خوب و بدون شکر، استفاده از شیر است. شما می توانید از شیر های گیاهی مثل شیر جو دوسر یا خامه بادام هندی نیز استفاده کنید.

اگر می خواهید چای خوشمزه و عالی داشته باشید، جوشاندن شیر همراه برگ های چای و  ادویه ها نکته کلیدی است.

چای سیاه

چای آسام، برای درست کردن چای ماسالا بهترین گزینه است. چای آسام، نوعی چای سیاه است که از گیاه camellia sinesis  تولید می شود. چای آسام به دلیل کافئین بالایی که دارد، بیشتر در زمان صبحانه از آن استفاده می شود. چای آسام، طعمی قوی و عطری دلپذیر دارد.

شیرین کننده

شکر دانه ریز معمولی ترین شیرین کننده است، اما  شما می توانید برای سالم تر بودن نوشیدنی خودتان از شکر قهوه ای، استویا و یا شیرین کننده های طبیعی مثل عسل و شربت افرا استفاده کنید.

شربت افرا، یکی از محبوب‌ترین شیرین‌کننده‌ها است که از صمغ کهربایی یا قهوه‌ای رنگ درخت افرا به دست می‌آید و مانند عسل،۱۰۰ درصد طبیعی است.

استویا، نیز به گیاه برگ عسلی معروف است. امروزه در صنایع محصولات قندی شیرینی و شکلات، نوشابه های گازدار وسایر صنایعی که در پروسه خود به مقدار زیاد از مواد قندی استفاده می کنند، شیرین کننده استویا جایگزین شکر و قند شده است.

ادویه جات

معمولا ما در مصرف روزانه چای،  زیاد ادویه جات به آن اضافه نمی کنیم. اما در چای ماسالا از انواع مختلف ادویه جات به کار می رود. از ادویه هایی که کمی له شده اند، بهتر است استفاده کنید. این کار باعث می شود روغن آنها آزاد شوند و به طعم بیشتر چای کمک می کند.

این خود شما هستید، که نسبت به سلیقه و ذائقه تان مصرف هر ادویه را انتخاب می کنید. شما حتی می توانید همه ادویه ها را به جز هل حذف کنید، یا ممکن است دلتان بخواهد چای تان تندتر باشد و فلفل بیشتری اضافه کنید یا شاید زنجبیل دوست داشته باشید و زنجبیل بیشتری اضافه کنید.  همه این ها به سلیقه خودتان است.

ادویه جات در چای ماسالا

هل

هل یکی از گران ترین ادویه های دنیاست،که پس از زعفران و وانیل قرار دارد. در بین ترکیبات چای ماسالا گرانترین گیاه غذایی، هل است. هل، از خانواده زنجبیل ها به حساب می آید و دارای سه نوع سیاه، سفید و سبز می باشد که ما در چای ماسالا از هل سبز استفاده می کنیم.

استفاده از هل، بعد از خوردن غذا به هضم و گوارش بهتر غذا کمک می کند، و می‌تواند بوی بد دهان را نیز از بین ببرد. مصرف دم‌ کرده آن شادی بخش، مقوی معده و بادشکن است. هل، خواص گرما بخشی دارد و معده و روده‌ها را تقویت می‌کند. در چای ماسالا، از رنگ سبز آن که دارای عطری تندتر می باشد، استفاده می کنیم. هل طلای چای ماسالاست. با خواص هل بیشتر آشنا شوید.

میخک

میخک طعم قوی دارد، بخاطر همین در چای ماسالا از یک میخک یا نصف آن بهتر است استفاده کنید. استفاده زیاد آن بر طعم چای غلبه می کند. میخک طبع گرم و خشک داشته و این گیاه سرشار از ویتامین C است و خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی دارد.

از خواص دارویی میخک می‌توان به درمان سردرد، بیماری‌های دهان و دندان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کاهش قند خون و موثر بودن در افراد دیابتی، کمک به کاهش وزن و لاغری، محافظت از کبد، کمک به سلامت دستگاه گوارش، استحکام استخوان‌ها، کمک به پاکسازی خون و… نام برد.

زنجبیل تازه

زنجبیل تازه دارای آنزیم هایی  به نام لیپاز پانکراس و تریپسین است، و اثرات مثبتی بر روی آن ها می گذارد و باعث پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند سرطان کولون و یبوست می‌شود. از دیگر خواص زنجبیل این است که بزاق انسان را تحریک و به تولید صفرا کمک می‌کند.

بهتر است قبل از اضافه کردن شیر، آب را با ادویه جات از جمله زنجبیل بجوشانید؛ تا عطر مواد آزاد شود. حتی شما می توانید از زنجبیل خشک یا پودر زنجبیل استفاده کنید.

جوزهندی 

جوز هندی، که به آن عطر دهنده ماسالا هم می توان گفت. اگر شما دنبال ادویه ای باشید که بیشترین تاثیر را در ایجاد عطر چایتان داشته باشد، باید به سراغ جوز هندی بروید.

جوزهندی، در رفع بیماری های اعصاب و سیستم گوارش، کاهش موقتی دندان درد، رفع التهابات و دردهای مفصلی، حفظ دستگاه ایمنی موثر است.

رازیانه

رازیانه، از لحاظ فواید دارای ارزش بالایی است؛ اما بهتر است بدانید که رازیانه در ترکیبات چای ماسالا برای، زنان باردار و زنانی که در دوران شیر دهی می باشند، اصلاً توصیه نمی شود.

از مهم ترین خاصیت های رازیانه موجود در چای ماسالا می توان به جوان کننده پوست، ضد بلغم و صفرا بودن آن، دارای استروژن بالا، ملین، رفع آسم و سرفه، ضد نفخ و … نام برد.

دارچین

در بین تمام ادویه هایی که نام بردیم، دارچین شناخته شده ترین است، که همه ما به خاطر طعم دهندگی خاص آن در غذاها با آن آشنا هستیم.

در مورد خاصیت دارچین می توان به اثر ضد آلزایمری، مناسب برای کاهش وزن اشاره کرد؛ که استفاده از آن ارزش غذایی بسیار بالایی به چای ماسالا می بخشد.

بادیان ختایی یا بادیان ستاره ای

بادیان ختایی، ناشناخته ترین گزینه است؛ که شاید خیلی از ما برای اولین بار است که نام آن را می شنویم. رومی ها از این ادویه برای کمک به هضم غذا استفاده می کردند. این ادویه نفخ و اسپاسم های روده ای را برطرف می کند و به تسکین سرفه کمک می کند.

فلفل سیاه

فلفل سیاه طعم تند و سوزنده ای دارد، و باعث ایجاد یک طعم دلچسب در چای  ماسالا می شود. فلفل سیاه، سرشار از آنزیم، آهن، فیبر و ویتامین k است.

فلفل سیاه، دارای ماده‌ای شیمیایی به نام پیپیرین است که این ماده باکتری ها، قارچ‌ها و انگل‌ها را از بین می‌برد. هم چنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش تب می شود.

توجه داشته باشید، به لایه لایه ای که در بالای چای ظاهر می شود، ملایی می گویند که بسیار طبیعی است و در زمان استفاده با شیر بیشتر مشخص می شود.

استفاده از چای ماسالا

فواید چای ماسالا

بهبود سلامت قلب

دارچین ممکن است به بهبود عملکرد قلب کمک کند. وجود دارچین در چای ماسالا، فشار خون را پایین می آورد. دارچین، سطح کلی کلسترول، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید را تا ۳۰ درصد  در بعضی افراد کاهش می‌دهد.

کاهش قند خون

وجود زنجبیل و دارچین در چای ماسالا، ممکن است برای کاهش سطح قند خون مفید باشد. همچنین دارچین، می تواند مقاومت به انسولین را ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

وجود زنجبیل در این چای، باعث می شود افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲هستند؛ اگر در روز دو گرم پودر زنجبیل مصرف کنند، کاهش ۱۲ درصدی سطح قند خون خواهند داشت.

شکر زیاد، تاثیر آن را در کاهش سطح قند خون را کم می‌کند، پس بهتر است چای ماسالا را زیاد شیرین نخورید.

کاهش تهوع و بهبود هضم غذا

زنجبیل موجود در چای ماسالا، به درمان تهوع دوران بارداری می تواند کمک کند. دارچین، فلفل سیاه و هل خواص ضدباکتریایی دارند و به جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از عفونت‌های باکتریایی کمک می‌کند.

سطح آنزیم‌های گوارشی لازم برای تجزیه‌ی صحیح غذا و هضم، توسط فلفل سیاه موجود در چای ماسالا افزایش پیدا می کند.

کمک به کاهش وزن

یکی از خاصیت های چای ماسالا، کمک به کاهش وزن و چربی‌سوزی است. چای ماسالا معمولا با شیر درست می شود، که از منبع خوب پروتئین به شمار می‌رود.

ترکیباتی نظیر شیر، زنجبیل، هل، فلفل موجود در چای ماسالا، علاوه بر اینکه سوخت و ساز بدنتان را افزایش می دهد، دارای مقدار قابل توجهی از پروتئین هم هستند؛ که می تواند بخشی از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تأمین کنند و در شما احساس سیری به وجود بیاورند.

پروتئین، یک ماده‌ی مغذی است که باعث می شود شما احساس سیری کنید و از پرخوری شما جلوگیری می کند. فلفل سیاه موجود در چای از جمع شدن چربی در بدن جلوگیری می کند. در زمان نوشیدن چای ماسالا سعی کنید از شکر استفاده نکنید.

جلوگیری از سرما خوردگی و گرفتگی بینی

میخک و زنجبیل موجود در چای ماسالا خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن، را دارند که این موضوع در درمان سرفه مفید است. همچنین ادویه های دیگری، که در چای ماسالا وجود دارند خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی دارند.

ضد التهاب

چای ماسالا، خاصیت ضدالتهابی خودش را بیشتر از زنجبیل و میخک می‌گیرد. زنجبیل و میخک اثر مثبتی روی کاهش التهاب بدن دارد.

افزایش انرژی

چای سیاه موجود در چای ماسالا، کافئین دارد و باعث افزایش سطح انرژی بدن می شود.

خود کافئین اگر به‌تنهایی زیاد مصرف شود، اثرات بدی روی سلامتی می گذارد. وجود ادویه های مختلف در چای ماسالا به متعادل کردن میزان کافئین در آن کمک می‌کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میخک و دارچین، موجود در این چای قدرت بدنی را زیاد می کند و سیستم ایمنی بدن تقویت می شود. همچنین از ورود عفونت به بدن جلوگیری می کند.

ضد اکسید کننده

ادویه‌های ماسالا به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می‌کنند. چای سیاه و میخک موجود در آن نیز کلسترول خون را کاهش و از تشکیل پلاک‌های شریانی جلوگیری می‌کنند. درون چای ماسالا، مقداری تانن وجود دارد که با گشاد کردن عروق خونی، به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

جلوگیری ازابتلا به سرطان

زنجبیل، دارچین و هل دارای خاصیت جلوگیری از سرطان هستند. در بعضی تحقیقات نشان داده شده که خاصیت آنتی اکسید کننده چای ماسالا می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند.

افزایش سوخت و ساز بدن

یکی از نشانه ها‌ی سالم بودن اندام‌های بدن، سوخت و ساز درست و سریع بدن است. چای ماسالا به افزایش سوخت‌ وساز بدن در مدت زمان کوتاه کمک می‌کند.

جلوگیری از نفخ

دارچین، زنجبیل و رازیانه همگی برای معده و هضم مفید هستند و التهاب دستگاه گوارش راکم می کنند. ادویه های موجود درون چای ماسالا، به هضم بهتر کمک می‌کنند. نوشیدن چای ماسالا نفخ و باد معده را برطرف می‌کند.

کاهش درد قاعدگی

ادویه های موجود درون چای ماسالا، روی اعصاب و عضلات اثرات آرام ‌بخشی دارند. همچنین خاصیت ضدالتهابی ادویه‌های مختلف ماسالا در تسکین درد قاعدگی مؤثر هستند.

پیشگیری از دیابت

ادویه های موجود درون چای ماسالا، از طریق افزایش مقاومت به انسولین و پایین آوردن سطح قند خون، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهند.

رفع مشکلات پوستی

دارچین و میخک، موجود در چای ماسالا به افزایش گردش خون مخصوصا درگردن و صورت کمک می‌کند و در جوان شدن پوست موثر است.

چای ماسالا به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی قوی که دارد، علاوه بر کاهش علائم پیری، از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید محافظت می کند و به تولید و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند.

چای ماسالا با شیر

مضرات چای ماسالا

در مصرف و استفاده هرچیزی باید همیشه تعادل را حفظ کرد. مصرف زیاد و بی رویه درهر چیزی  ممکن است خطرناک باشد. پس چای ماسالا هم از این قاعده مستثی نیست.

  • چای سیاه موجود در ماسالا کافئین دارد، و در صورت استفاده زیاد، اثرات منفی روی بدن می‌گذارد و ممکن است باعث ایجاد تهوع و بی قراری شود.
  • در چای ماسالا ادویه های زیادی وجود دارد، بهتر است خانم های باردار از آن استفاده نکنند.
  • چای ماسالا، ممکن است با دارو هایی که خاصیت ضد التهابی دارند تداخل داشته باشد و باعث از بین رفتن اثر داروها شوند. بهتر است با یک پزشک در مورد مصرف دارو و نوشیدن چای ماسالا مشورت کنید.
  • چای ماسالا، در پایین آوردن سطح قند خون و فشارخون تاثیر دارد، پس بهتر است کسانی که از داروهای قند و فشار خون استفاده می کنند، با پزشک خود در مورد نوشیدن چای ماسالا مشورت کنند.
  • کسانی که بدنشان به لاکتوز حساسیت دارد، در موقع درست کردن چای ماسالا می توانند از شیرهای گیاهی مانند شیر سویا یا شیر نارگیل استفاده کنند.

طرز تهیه چای ماسالا  برای لاغری

مواد لازم:

  • شیر ۱لیوان
  • میخک۲ تا ۳ عدد قاشق
  • پودر رازیانه نصف غذاخوری
  • هل سبز ۲ تا ۳ عدد
  • زنجبیل۱ تا ۲ تکه
  • چوب دارچین ۱ تا ۲ عدد
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ۱ لیوان
  • چای سیاه ۲ قاشق چای خوری
  • یا چای کیسه‌ای سیاه ۱ عدد

ابتدا همه ادویه ها را با هاون خرد کنید و با آب در یک شیر جوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا جوش آید. زمانی که این نوشیدنی جوش آمد، حرارت را کم کنید تا در حرارت کم عطر ادویه ها آزاد شود.

حالا شیر را به شیر جوش اضافه کنید و مراقب باشید که شیر سر نرود. بعد از آن،  یک قاشق چای سیاه یا یک چای کیسه‌ای به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا چای چند دقیقه دم بکشد. چای ماسالا شما آماده است، نوش جان کنید.

اگر می خواهید لاغر شوید و دنبال کم کردن وزن خودتان هستید، ما به شما چای ماسالا هندی خانگی را پیشنهاد می‎ کنیم.  همان طور که گفتیم، شیر موجود در چای ماسالا سرشار از پروتئین است و باعث ایجاد احساس سیری در شما می‎ شود و به لاغر شدن کمک می‌کند.

طرز تهیه چای ماسالا با شیر در خانه

مواد لازم:

  • آب۱ لیوان
  • شیر۱ لیوان
  • چای سیاه ۲ قاشق غذاخوری
  • هل آسیاب شده ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه آسیاب شده ۱/۸ قاشق غذاخوری
  • دارچین آسیاب شده ۱/۲ قاشق غذاخوری
  • میخک آسیاب شده ۱/۴ قاشق غذاخوری
  • زنجبیل تازه (رنده شده با پوست) ۳ قاشق غذاخوری
  • شکر ۴ قاشق غذاخوری

اول از همه ادویه ها را در هاون بکوبید. سپس روی حرارت خیلی کم تفت دهید و کنار بگذارید تا خنک شوند، سپس آسیاب کنید. یک لیوان آب را با چای سیاه و تمام ادویه های آسیاب شده ترکیب کنید. مخلوط را یک بار بجوشانید و پس از به جوش آمدن، حرارت را کم کرده و از روی اجاق گاز بردارید.

یک فنجان شیر به مخلوطتان اضافه کنید و دوباره بجوشانید. پس از به جوش آمدن، آن را از روی حرارت بردارید و شیرین کننده خود را اضافه کنید. حالا چای خود را از صافی رد کنید و درون فنجانتان بریزید و نوش جان کنید.

ادویه چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا بدون شیر

مواد لازم:

  • دانه فلفل سیاه، قرمز و سفید ۲۰ عدد
  •   میخک ۵ دانه
  •   هل سبز۵ دانه
  •  چوب دارچین ۱ عدد
  •  آب ۲ لیوان و نیم
  • زنجبیل تازه (رنده شده یا با پوست) ۳ قاشق غذاخوری
  • چای سیاه۲ قاشق غذا‌خوری
  • بادیان ختایی۱ عدد

اول از همه فلفل‌ها، میخک، هل،‌ دارچین و بادیان ختایی را در یک شیرجوش بریزید و به مدت ۲ دقیقه روی حرارت متوسط تفت دهید. سپس، از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا ادویه‌ها خنک شوند سپس آسیاب کنید.

آب، زنجبیل و ادویه‌ها را در یک شیرجوش بریزید و آن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. مواظب باشید که مواد جوش نیاید، چون نوشیدنی شما تلخ می شود.

حالا چای سیاه را اضافه کنید و روی حرارت خیلی کم بگذارید. بعد از گذشت ده دقیقه، با اضافه کردن شیرین کننده دلخواهتان می توانید چایتان را نوش جان کنید. شما می توانید، این نوشیدنی را تا یک هفته داخل یخچال نگهداری کنید.

همچنین طرز تهیه چای ماسالا با آب جوش به همین شیوه می باشد.

چای ماسالا آماده

طرز تهیه چای ماسالا با کافی میت

شما می توانید برای تهیه چای ماسالا، مانند یکی از روش های بالا عمل کنید و درآخر به جای شیر به آن کافی میت اضافه کنید. در بعضی از کافی شاپ ها به جای استفاده از شیر، از کافی میت استفاده می کنند.

سخن آخر

چای ماسالا،  نیز مانند قهوه و چای یکی از نوشیدنی های پر طرفدار است. علاوه بر فوایدی که برای بدن دارد؛ در همه فصل ها به خصوص در فصل  زمستان و هوا سرد بسیار می چسبد.

امروزه، شرکت های مختلف انواع چای ماسالا را در بسته بندی های مختلف می فروشند. اگر برایتان درست کردن چای ماسالا کار سختی است، می توانید حاضری آن را بخرید و با آب جوش یا شیر مخلوط کنید و بگذارید کمی دم بکشد و نوش جان کنید. این نوشیدنی یکی از لذت بخش ترین نوشیدنی های گرم دنیاست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
5 نظر
  1. راضیه می گوید

    وای من که از این مطلب یاد گرفتم‌کلی برا خودم چای ماسالا دم میکنم میخورم

    1. دبیر سرویس می گوید

      سلام
      چه عالی. نتیجه اش رو هم به ما بگید ?

  2. بی تا می گوید

    مطلب آموزنده و مفیدی بود.من هیچ اطلاعاتی ‌درمورد فواید چای ماسالا نداشتم ??????

    1. دبیر سرویس می گوید

      سلام دوست عزیز
      خوشحالیم براتون مفید بوده ?

  3. Somaye می گوید

    واقعا رو تهوع تاثیر داشت ،تهوع من بعد از چندروز خوردن خیلی کمتر شده پیشنهاد میکنم حتما بخورید????

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.