طرز تهیه ۸نوع ماسک عسل

عسل یک ماده‌ی غذایی بسیار خوشمزه، سالم و مغذی است

عسل یک ماده‌ی غذایی بسیار خوشمزه، سالم و مغذی است. خواص غذایی و درمانی عسل برای سلامت بدن بر کسی پوشیده نیست. این خوردنی شیرین علاوه‌بر خواص تغذیه‌ای و درمانی، فواید بهداشتی نیز دارد. عسل در آبرسانی طبیعی به پوست بسیار خوب عمل می‌کند و از آنجا که پاک‌کننده‌ی قوی و در یک کلام اکسیر جوان سازی پوست است، در تهیه‌ی اکثر کرم‌ها، صابون‌ها و محصولات زیبایی پوست به‌کار می‌رود. یکی از مشکلات پوستی که عسل می‌تواند به کاهش و رفع آن کمک کند، آکنه است. اگر از آکنه رنج می‌برید و به‌رغم استفاده از قرص‌ها و کرم‌های مختلف هنوز مشکل‌تان برطرف نشده است، بهتر است ادامه‌ی این مطلب را بخوانید. قرن‌هاست که مردم از ماسک عسل برای درمان آکنه، از بین بردن جای زخم، درمان لکه‌های پوست و نیز درمان جوش استفاده می‌کنند. دستورالعمل‌های متفاوتی برای تهیه‌ی ماسک عسل جهت درمان آکنه وجود دارد که هریک با ترکیب مختلفی از گیاهان و سایر مواد ساخته می‌شوند. ماسک‌های عسل انتخاب مناسبی برای شما هستند که با استفاده از آنها می‌توانید بدون تحمل‌ درد و رنج ناشی از هضم قرص‌های تلخ یا استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌هایی که در اکثر موارد چیزی جز ترکیبی از وازلین، عطر مصنوعی، رنگ، ماده‌ی سفیدکننده‌ی ملایم و آنتی بیوتیک های تصادفی نیستند، از شر آکنه خلاص شوید.

مواد شیمیایی موجود در کرم‌ها و لوسیون‌های ضدآکنه ممکن است برای پوست‌تان بیش‌ازحد خشن باشند و از راه‌های دیگری که هرگز انتظارش را ندارید، بر بدن‌تان تأثیر بگذارند. شما می‌توانید از ماسک عسل به‌ همراه داروهایی که هم‌اکنون مصرف می‌کنید، استفاده کنید. این ماسک به‌هیچ‌وجه با آنها تداخلی نخواهد داشت. بااین‌حال قبل از آنکه گزینه‌های درمانی را بررسی کنید، باید بدانید که چه چیز باعث بروز آکنه می‌شود و سپس به‌طور منطقی استنباط کنید که ماسک عسل چگونه می‌تواند در درمان آن مؤثر باشد.

ماسک عسل و خواص عسل

عسل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد

آنتی‌اکسیدان‌‌ها برای خلاص شدن از شر آکنه، لکه، و کاهش خال و جوش نیز خیلی مهم است. آنتی‌اکسیدان‌ها به نابودی رادیکال‌های آزاد که می‌تواند به پوست آسیب بزند، کمک می‌کند. هم‌چنین اجازه نمی‌دهد سموم سبب آسیب شوند و به این طریق از پوست محافظت می‌کند. این یعنی عَسل می‌تواند رادیکال‌های آزاد روی پوست را نابود کند، که ممکن است یکی از علت‌های آکنه باشد.

عسل پوست را آب‌رسانی می‌کند

عَسل جاذب مولکول‌های آب است، که یعنی برای آب‌رسانی پوست خیلی موثر است، چون مولکول‌های آب را جذب می‌کند و نگه می‌دارد و در عین حال باکتری‌ها را خشک می‌کند و از بین می‌برد. این می‌تواند به محو کردن لکه‌های پوست و نقاط آکنه کمک کند، و نیز ایجاد جای آکنه را محو می‌کند (و در واقع عسل پیشنهاد من برای خلاص شدن از شر جای آکنه است).

عسل کمک می‌کند زخم‌ها و سوختگی‌ها سریع‌تر خوب شوند

خواص دارویی عسل باعث می‌شود روشی عالی برای کمک به درمان سریع‌تر زخم‌ها باشد. علت‌اش این است که عَسل هم اثر درمانی دارد و هم فرآیند درمان را تسریع می‌کند. پژوهشی درباره‌ی عسل که در مجله‌ی درماتولوژی بالینی امریکا چاپ شده‌است، نشان داده‌است برای درمان بهتر و سریع‌تر زخم‌ها مفید است. این طی فرآیندی عمل می‌کند که به واسطه‌ی آن قند موجود در عسل با آب واکنش می‌دهد تا میکروارگانیسم‌ها را مهار کند. هم‌چنین هیدروژن پراکسید تولید می‌کند که تاثیری شفابخش روی زخم‌ها دارد.

بنابراین، با توجه به خواص شگفت‌انگیز آنتی‌باکتریال، ضد تورم، و آنتی‌اکسیدانی عسل طبیعی خام، اصلا عجیب نیست که یکی از بهترین مواد اولیه‌ی طبیعی برای درمان هر نوع مشکل پوستی عَسل است. عَسل به پاک کردن دانه‌ها، سوزش پوست، کاهش آکنه کمک می‌کند و نیز برای کاهش جای آکنه مفید است. بنابراین شما چگونه می‌توانید صورت و پوست عاری از نقاط آکنه، جوش، جای زخم و جوش، و هرگونه لکه ی پوستی دیگر داشته‌باشید؟ در ادمه چند دستورالعمل فوق‌العاده برای ماسک عسل آمده‌ است که کمک می‌کند پوست‌تان همیشه فوق‌العاده به نظر برسد.

ماسک عسل و آکنه

آکنه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

آکنه‌ی ولگاریس (نام علمی شایع‌ترین فرم آکنه) یک مشکل فراگیر است که تقریبا همه‌ی افراد جهان، دیر یا زود به شکلی از آن (خفیف یا شدید) دچار می‌شوند. این نوع آکنه‌ی شایع به‌علت مسدود شدن غدد سباسه (غددی که مسئول تولید و ترشح سبوم هستند) ایجاد می‌شود که ممکن است به‌‌دلیل انسداد ناشی از پوسته‌های ضخیم، گرد‌وغبار یا سایر مواد به‌وجود بیاید. آکنه‌ی شایع می‌تواند به‌علت فعالیت هورمونی خاص در طول سال‌های نوجوانی که اغلب مربوط به آغاز دوره‌ی بلوغ است نیز اتفاق بیفتد. این فعالیت هورمونی، اغلب باعث می‌شود تنظیم غدد سباسه به‌هم بخورد و به‌طور ناگهانی مقدار زیادی سبوم (چربی) تولید کند. به‌همین‌دلیل است که آکنه‌ی شایع، بیشتر از همه در نوجوانان دیده می‌شود.

هنگامی‌که دهانه‌های این غدد سباسه مسدود می‌شوند، سبوم نمی‌تواند از آنها خارج شود، در زیر منافذ پوست جمع می‌شود و قرمز و متورم به‌نظر می‌رسد. درنتیجه دهانه‌ی این غدد نمی‌توانند پاک شوند، درحالی‌که قبلا به‌علت جریان منظم سبوم تمیز می‌شدند. بنابراین این منافذ نسبت به عفونت‌های ناشی از میکروب‌ها حساس می‌شوند و این وضعیت به یک چرخه‌ی معیوب تبدیل می‌شود که روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود. این منافذ، قرمز و خارش‌دار می‌شوند و توده‌های دردناک و متورمی روی پوست ایجاد می‌کنند که زشت و زننده به‌نظر می‌رسد و پس از بهبودی نیز، روی پوست لکه‌های تیره به‌جای می‌گذارند. این وضعیت ناخوشایند آکنه نامیده می‌شود.

چرا ماسک عسل می‌تواند در درمان آکنه مؤثر باشد؟

حال که علت و روند ایجاد آکنه را می‌دانید، وقت آن است که درمانی برایش پیدا کنید. ازآنجاکه آکنه به‌علت انسداد و عفونت متعاقب غدد سباسه ایجاد می‌شود، برطرف کردن گرفتگی و مبارزه با عفونت باید از نظر منطقی به درمان علائم آکنه کمک کند. این همان جایی است که ماسک عسل برای درمان آکنه وارد میدان می‌شود. استفاده از ماسک عسل برای آکنه، نه‌تنها انسداد و گرفتگی را برطرف و منافذ را پاک می‌کند، بلکه میکروب‌های عفونی را نیز ازبین می‌برد و درنتیجه علائم آکنه را کاهش می‌دهد. برای درمان آکنه در هر نوع پوستی، از نوعی ماسک عسل متفاوت استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال پوست خشک، پوست چرب و پوست حساس ممکن است از انواع مختلف ماسک‌های عسل سود ببرند.

ماسک عسل روی صورت

انواع ماسک عسل

در زیر برخی از پرکاربردترین ترکیب‌های ماسک عسل را مشاهده می‌کنید؛ فقط کافی است ماسکی را پیدا کنید که متناسب با نیازهایتان است.

۱. ماسک عسل

عسل به‌تنهایی می‌تواند به‌عنوان یک ماسک به‌کار رود و به‌وسیله‌ی پاک کردن منافذ و جلوگیری از رشد میکروب‌ها به‌دلیل خواص ضدمیکروبی‌اش در درمان آکنه مؤثر است. علاوه‌براین، قسمت مومی عسل به نرمی، شفافی و درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

مواد لازم

فقط عسل به مقدار مورد نیاز

روش استفاده

فقط کافی است یک لایه عسل روی صورت‌تان پخش کنید.

نکات

سعی کنید به‌جای عسلی که در آشپزی به‌کار می‌برید، از عسل تصفیه‌شده استفاده کنید.

حقایق

عسل دارای خواص ضدمیکروبی و آنتی اکسیدان‌هایی است که به‌طرز مفیدی چسبناک هستند. این چسبناکی، گردوغبار، پوست مرده و میکروب‌ها را از منافذ بیرون می‌کشد و خاصیت ضدمیکروبی آن نیز مانع عفونی شدن مجدد پوست می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل باعث می‌شوند که پوست جوان‌تر به‌نظر برسد و در نهایت موم آن، پوست را صاف، براق و مرطوب می‌کند.

احتیاط

افرادی که به مصرف موضعی عسل آلرژی دارند، نباید این روش را امتحان کنند.

۲. ماسک عسل و سیب

ماسک عسل

همان‌طور که می‌دانید، سیب خواص تغذیه‌ای زیادی دارد و علاوه بر آن، می‌توانید در تهیه‌ی ماسک هم از سیب استفاده کنید. این یک ماسک ساده و بسیار مفید است که حتی باقی‌مانده‌های آن را نیز می‌توانید بخورید(شوخی کردیم!).

مواد لازم

  • یک عدد سیب متوسط (ترجیحا ارگانیک)؛
  • ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری عسل (ترجیحا ارگانیک)؛
  • آب ولرم.

آماده‌سازی

هسته‌های سیب را با قاشق خارج کنید و بقیه‌ی آن را در مخلوط‌کن بریزید تا کاملا ریز شود و به شکل پالپ نرم درآید. سپس ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری عسل به این پالپ اضافه کنید. مقدار عسل به‌اندازه‌ی سیب و اینکه قصد دارید چه تعداد ماسک با آن درست کنید، بستگی دارد. اساسا مقدار عسل باید به اندازه‌ای باشد که به‌خوبی با پالپ مخلوط شود. آنها را خوب باهم ترکیب کنید تا خمیر یک‌دستی درست شود. حالا ماسک عسل و سیب شما آماده‌ی استفاده است.

روش استفاده

یک لایه از ماسک را روی تمام صورت‌تان بمالید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و اجازه دهید ماسک کمی خشک شود. سپس ماسک را با آب ولرم بشویید و منتظر نتایج باشید!

نکات

ماسک عسل و سیب هنگامی‌ که به‌صورت تازه استفاده شود، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. به‌عبارت دیگر، بعد از آماده‌سازی ماسک نباید آن را برای استفاده‌ی بعدی در یخچال قرار دهید. ازآنجا که تهیه‌ی این ماسک بسیار سریع و آسان است، آن را درست قبل از استفاده آماده کنید.

حقایق

درحالی‌که تفاله‌های سیب به‌عنوان یک اسکراب ملایم برای پاکسازی پوست صورت عمل می‌کند، اسید گلیکولیک موجود در سیب، لایه برداری پوست را تسهیل می‌کند. آنها به‌ همراه هم منافذ پوست را تمیز می‌کنند. عسل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی و دارای خواص ضدمیکروبی است. درنتیجه عفونت‌های میکروبی را که باعث ایجاد آکنه می‌شوند، ازبین می‌برد.

احتیاط

برای آنکه مطمئن شوید به هیچ‌یک از مواد به‌کار رفته در این ماسک حساسیت ندارید، مقدار کمی از آن را روی مچ دست‌تان بمالید و چند ساعت صبر کنید. اگر روی مچ دست‌تان جوش یا راش ظاهر شد یا متوجه‌ی سایر علائم حساسیت پوستی شدید، از این ماسک روی صورت‌تان استفاده نکنید.

۳. ماسک عسل، لیمو و ماست

ماسک عسل و لیمو

این ماسک که کاملا از مواد طبیعی و خوراکی ساخته می‌شود درمان بسیار خوب دیگری برای درمان آکنه است.

مواد لازم

  • ۲ قاشق غذاخوری شیر تازه؛
  • ۲ قاشق غذاخوری عسل؛
  • آب تازه‌ی یک عدد لیمو ترش؛
  • ۱ قاشق غذاخوری ماست تازه؛
  • آب ولرم.

آماده‌سازی

تمام مواد تشکیل‌دهنده را به‌طور کامل در یک کاسه باهم مخلوط کنید تا غلظت یک‌نواختی مانند لوسیون پیدا کند.

روش استفاده

یک لایه از این مخلوط را روی کل صورت و گردن‌تان بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس لایه‌ی دوم از ماسک را بمالید و آن‌قدر این روند را ادامه دهید تا مخلوط تمام شود. هنگامی‌که ماسک را روی تمام نواحی آکنه‌دار پخش کردید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس تمام صورت‌تان را با آب ولرم بشویید.

نکات

از این مخلوط ۳ تا ۴ بار در هفته استفاده کنید (حتی استفاده‌ی روزانه از آن نیز ایرادی ندارد) اما برای هر بار استفاده، حتما آن را به‌صورت تازه درست کنید، چون آماده‌سازی آن بسیار راحت است و وقتی تازه باشد، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. اگرچه ممکن است همیشه مقدور نباشد اما سعی کنید از مواد کاملا طبیعی استفاده کنید. هرچه مواد شیمیایی کمتری در ماسک‌تان وجود داشته باشد، اثربخشی آن بهتر است!

حقایق

اسید سیتریک موجود در آب‌لیمو، پاک‌کننده‌ای بسیار کارآمد است و شیر نیز پوست‌تان را تمیز می‌کند. ماست نیز فواید بسیاری دارد به همین دلیل افراد زیادی از انواع ماسک ماست استفاده می‌کنند. ماست یک پاک‌کننده و همچنین یک نرم‌کننده‌ی خوب است. این بسیار مهم است، چون استفاده از آب‌لیمو به‌تنهایی می‌تواند باعث احساس کشیدگی و خشکی پوست شود.

احتیاط

مثل همیشه، قبل از استفاده از این نوع ماسک بررسی کنید که آیا به مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن آلرژی دارید یا نه.

نکته

شما می‌توانید به‌طور جداگانه از ترکیب‌های ماسک‌های‌ لیمو و عسل، شیر و عسل و ماست و عسل استفاده کنید. همه‌ی آنها مؤثر هستند اما ممکن است هر فردی یکی از آنها را به بقیه ترجیح بدهد و ضمنا پوست هر کس نیز با دیگری متفاوت است!

۴. ماسک عسل و دارچین

ماسک عسل و دارچین

این نوع ماسک عسل برای درمان آکنه، روشی بسیار مؤثر و محبوب است.

مواد لازم

  • پودر دارچین
  • عسل

مقدار دارچین، به اندازه‌ی ناحیه‌ی دارای آکنه بستگی دارد. اگر ماسکی برای کل صورت‌تان می‌خواهید، ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری پودر دارچین باید کافی باشد. به پودر دارچین آن‌قدر عسل اضافه کنید که یک خمیر شل درست شود.

آماده‌سازی

درست کردن این ماسک، بسیار ساده است، فقط کافی است دو ماده‌ی تشکیل‌دهنده را باهم مخلوط کنید و یک خمیر یک‌نواخت درست کنید.

روش استفاده

می‌توانید این ماسک را فقط روی نواحی آکنه‌دار بمالید یا به‌عنوان یک روش پیشگیرانه روی کل صورت‌تان از آن استفاده کنید. این کار را قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید و بگذارید ماسک در طول شب روی صورت‌تان بماند. صبح روز بعد، صورت‌تان را با آب گرم بشوید. توصیه می‌شود که این کار را به‌ مدت ۲ هفته ادامه دهید و سپس نتایج را ارزیابی کنید.

نکات

این ماسک، نتایج بسیار خوبی دارد، اما برای دیدن نتایج آن باید کمی صبر کنید. اگر فورا هیچ تغییری در پوست‌تان مشاهده نکردید، ناامید نشوید و آن را کنار نگذارید. نباید انتظار داشته باشید که در عرض ۱ تا ۲ روز، تغییرات چشمگیری در پوست‌تان اتفاق بیفتد. به‌علاوه، باید این ماسک را درست قبل از استفاده آماده کنید، چون در این حالت، حداکثر، اثربخشی ممکن را خواهد داشت.

حقایق

دارچین خواص بسیاری دارد، یکی از اصلی‌ترین ترکیبات آن سینامالدئید است؛ همچنین اوژنول، متیل چاویکول، لینالول، بتاکاریوفیلن و مواد زبر یا فیبر هم دارد. ترکیبات موجود در روغن دارچین به‌ویژه سینامالدئید، اوژنول و متیل چاویکول، خواص ضدمیکروبی دارند و عفونت میکروبی آکنه را ازبین می‌برند؛ درعین‌حال دانه‌های درشت و فیبر موجود در پودر دارچین، لایه‌برداری را تسهیل می‌کنند. این ویژگی‌ها به‌همراه فوایدی که عسل برای پوست دارد، این ماسک را به یک درمان عالی برای آکنه تبدیل می‌کند.

احتیاط

بسیاری از افراد به دارچین آلرژی دارند و ممکن است اشخاصی با پوست‌های حساس، با استفاده از دارچین دچار سوزش و خارش پوست شوند. بنابراین این ماسک باید پس از آزمایش روی جای دیگری به‌جز صورت استفاده شود.

۵. ماسک عسل و آلوئه‌ورا

ماسک عسل و آلوئه‌ورا

این ماسک نیز در مراقبت از پوست و درمان آکنه بسیار مؤثر است.

مواد لازم

  • یک قاشق غذاخوری پُرآب یا پالپ آلوئه‌ورا (نه شیرابه یا لاتکس آلوئه‌ورا)
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل.

آماده‌سازی

دو ماده را به‌خوبی باهم مخلوط کنید تا کاملا یک‌دست شوند.

روش استفاده

یک لایه از مخلوط را روی صورت‌تان و به همه‌ی نواحی آکنه‌دار بمالید.

نکات

این ماسک در حالت تازه، بیشترین اثربخشی را دارد. قبل از مالیدن این ماسک روی نواحی آکنه‌دار اجازه دهید این مخلوط حدود ۱۰ دقیقه بماند.

حقایق

آلوئه ورا خواص مفیدی برای پوست دارد به همین دلیل هم بسیار معروف است. آلوئه‌ورا، پوست را مرطوب می‌کند، تسکین می‌دهد، نرم و تقویت می‌کند. به‌علاوه، این مخلوط دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی نیز هست. این ماسک برای افرادی با پوست حساس که معمولا از قرمزی، التهاب، خارش و سوزش پوست رنج می‌برند، کاملا مناسب است. بد نیست بدانید روش‌های مختلفی برای استفاده از آلوئه ورا در درمان جوش و سلامت پوست وجود دارد.

احتیاط

آلوئه‌ورا ظاهرا هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و تابه‌حال گزارشی مبنی‌بر حساسیت‌زا بودن آن ارائه نشده است. بااین‌حال برخی از مردم ممکن است به عسل آلرژی داشته باشند. صرف‌نظر از سابقه‌ی آلرژی و حساسیت شما، بهتر است قبل از استفاده از این ماسک روی صورت‌تان اول آن را روی مچ دست‌تان آزمایش کنید.

ماسک عسل و آلوئه ورا

۶. ماسک عسل، کِلپ و آلوئه‌ورا

این ماسک برای درمان آکنه، بسیار مؤثرتر از ماسک قبلی است و می‌تواند نتایج بهتری داشته باشد.

مواد لازم

  • ۱ قاشق غذاخوری پودر کلپ؛
  • ۱ قاشق غذاخوری آب یا پالپ آلوئه‌ورا (نه شیرابه یا لاتکس آلوئه‌ورا)؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل

آماده‌سازی

هر سه ماده‌ی تشکیل‌دهنده را به‌خوبی باهم مخلوط کنید تا ترکیب یک‌دست و نرمی به‌دست آید. قبل از استفاده اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه بماند.

روش استفاده

یک لایه از این ماسک را روی صورت و سایر نواحی آکنه‌دار بمالید. اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست‌تان بماند و سپس با آب ولرم بشویید. چند دقیقه بعد، صورت‌تان را دوباره با آب سرد بشویید.

نکات

برای شستن صورت‌تان از صابون استفاده نکنید، درغیر این‌ صورت تمام زحمتی که کشیده‌اید، هدر خواهد رفت.

حقایق

کلپ، یک سم زدای طبیعی و مرطوب‌کننده‌‌ای عالی برای پوست است. مواد معدنی موجود در این جلبک دریایی به تقویت پوست کمک می‌کنند و دانه‌های درشت پودر کلپ خشک‌ شده که معمولا به همین شکل فروخته می‌شود پوست مرده را به‌ خوبی لایه‌برداری می‌کنند. اساسا این ترکیب به‌طور هم‌زمان، پوست را لایه‌برداری، مرطوب، تقویت، سم‌زدایی و تغذیه می‌کند. آن ترکیب قوی به‌ همراه مزایای فوق‌العاده‌ی عسل، این مخلوط را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای درمان آکنه تبدیل می‌کند.

احتیاط

کلپ به‌علت یُد بالایی که دارد، شاید موجب آلرژی در برخی افراد شود. همچنین ممکن است کلپ حاوی آلاینده‌های فلزی مانند سرب و کادمیوم باشد، چون اکثر فاضلاب‌ها و ضایعات صنعتی درنهایت در دریاها خالی می‌شوند. بنابراین اگر خودتان کلپ را جمع‌آوری می‌کنید، از مکان‌های بسیار آلوده اجتناب کنید و اگر آن را خریداری می‌کنید، مطمئن شوید در محلی جمع‌آوری و تولید می‌شود که کمترین میزان آلودگی ممکن را دارد.

۷. ماسک عسل و روغن درخت چای

ماسک عسل و روغن درخت چای

ماسک عسل و روغن درخت چای نیز به درمان آکنه کمک می‌کند. جزئیات آن از این قرارند:

مواد لازم

  • ۲ قطره اسانس درخت چای
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل.

آماده‌سازی

بسیار ساده! فقط کافی است دو ماده‌ی تشکیل‌دهنده را خوب باهم مخلوط کنید.

روش استفاده

این ماسک را روی کل صورت یا فقط نواحی آکنه‌دار بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید. برای دست‌یابی به نتایج بهتر، این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته تکرار کنید.

نکات

اگر بتوانید از اسانس ارگانیک درخت چای استفاده کنید، اثربخشی این ماسک بسیار بیشتر خواهد شد. بعد از آماده‌سازی ماسک، در سریع‌ترین زمان ممکن از آن استفاده کنید، چون روغن‌های ضروری (اسانس‌ها) معمولا فرّار هستند و اغلب با قرارگیری در معرض هوا اُکسید می‌شوند. این امر باعث می‌شود که آنها همه‌ی خواص یا حداقل بخشی از خاصیت‌شان را از دست بدهند.

حقایق

روغن درخت چای دارای خواص ضدمیکروبی، ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند در درمان قارچ پوستی هم بسیار مؤثر باشد. همچنین مقداری آنتی‌اکسیدان هم دارد. بنابراین وقتی با عسل ترکیب شود، می‌تواند عفونت‌های موجود در نواحی آکنه‌دار را به‌طور مؤثری ازبین ببرد.

احتیاط

به‌علت خواص ضدقارچ و ضدمیکروبی قوی روغن درخت چای، این ماده نباید در طول بارداری استفاده شود. علاوه‌براین باید از مصرف این روغن به‌صورت خوراکی نیز اجتناب شود. اسانس درخت چای ممکن است با برخی از انواع پوست‌ها سازگار نباشد و باعث التهاب، تحریک یا بثورات جلدی شود. دراین‌صورت استفاده از این روش را متوقف کنید و یکی از ماسک‌های دیگر را امتحان کنید. شما باید قبل از استفاده از هر نوع روغن ضروری با یک عطردرمانگر حرفه‌ای مشورت کنید.

ماسک عسل و آسپیرین

۸. ماسک عسل و آسپرین

ممکن است این ماسک به‌علت وجود آسپرین در آن کمی عجیب‌و‌غریب به‌نظر برسد، چون ما سعی کردیم در تمام ماسک‌ها تا حد ممکن از مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کنیم اما به‌کار بردن ماسک عسل و آسپرین برای درمان آکنه نیز راه‌حلی مؤثر و آسان است.

مواد لازم

  • ۱ یا ۲ عدد قرص آسپرین؛
  • ۱ قاشق غذاخوری عسل؛
  • آب کافی برای حل کردن قرص‌های آسپرین.

آماده‌سازی

اول قرص‌های آسپرین را در آب حل کنید، سپس عسل را اضافه و به‌خوبی مخلوط کنید. اجازه دهید این مخلوط ۲ تا ۳ دقیقه بماند.

روش استفاده

ماسک را روی صورت‌تان (به‌خصوص نواحی آکنه‌دار) بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست‌تان بماند. سپس صورت‌تان را با آب ولرم و پس از آن دوباره با آب سرد بشویید.

نکته

از قرص‌های آسپرین بدون روکش استفاده کنید.

حقایق

آسپرین یا اسید استیل سالیسیلیک، یک نرم‌کننده‌ی خوب برای پوست است که اغلب در محصولات مراقبت از پوست به‌کار می‌رود. به‌علاوه در درمان آکنه‌ی افرادی که پوست چرب دارند، بسیار موفق عمل می‌کند. دانه‌های درشت آسپرین، پوست را لایه‌برداری می‌کنند و بقیه‌ی کارها را خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی عسل انجام می‌دهد.

احتیاط

استفاده از آسپرین به‌مدت طولانی یا در دوزهای زیاد، مضر است و باید از آن اجتناب شود، چون ممکن است پوست را بیش‌ازحد خشک کند و باعث شود زرد به‌نظر برسد. آسپرین برای همه‌ی پوست‌ها مناسب نیست و هنگام انتخاب ماسک صورت موردنظرتان باید حتما این مورد را نیز درنظر بگیرید. این ماسک نباید روی پوست‌هایی که خودشان خشک هستند، استفاده شود و بهتر است قبل از استفاده از این ماسک با پزشک مشورت کنید.

ماسک عسل و ماست

چند مورد نه‌چندان جالب درباره‌ی ماسک‌های عسل

اینها چند مورد از چیزهایی هستند که ممکن است درباره‌ی این ماسک‌ها دوست نداشته باشید:

  • آنها چسبناک هستند؛
  • آنها حتی پس از مالیدن روی صورت‌تان همچنان چکه می‌کنند و می‌توانند کف زمین یا لباس‌هایتان را کثیف کنند؛
  • شما یک‌شبه به نتایج موردنظرتان نخواهید رسید؛
  • عسل و برخی از مواد به‌کاررفته در این ماسک‌ها می‌توانند در برخی افراد آلرژی ایجاد کنند.

راهنمایی‌های کلی

اینها برخی از نکاتی هستند که شامل همه‌ی انوع ماسک‌های عسل می‌شوند:

  • همیشه بهتر است ماسک‌ها را به‌صورت تازه، آماده و استفاده کنید.
  • سعی کنید تا حد ممکن از مواد تشکیل‌دهنده‌ی ارگانیک استفاده کنید.
  • عسل باید تصفیه‌شده باشد. عسل خام و تصفیه‌نشده ممکن است حاوی گردو‌غبار، دانه‌های گرده، موی بدن زنبور عسل و بقایای زنبورهای مرده باشد که می توانند بسیار آلرژی‌زا باشند.
  • با توجه به تحقیقات انجا‌م‌شده، عسل مانوکا بهترین انتخاب از نظر خواص ضدمیکروبی است و به‌همین‌دلیل، ماسک‌های عسل مانوکا، به‌عنوان مؤثرترین ماسک‌های عسل درنظر گرفته می‌شوند.
  • هنگام شست‌وشوی صورت یا سایر قسمت‌های بدن‌تان بعد از استفاده از این ماسک‌ها، از هیچ نوع صابونی استفاده نکنید. درواقع صابون برای درمان آکنه توصیه نمی‌شود، چون این مشکل چیزی فراتر از یک آلودگی یا چربی ساده است.
  • پس از آنکه صورت‌تان را با آب ولرم شُستید، چند دقیقه‌ی دیگر دوباره آن را با آب سرد بشویید. این کار، پوست صورت‌تان را محکم خواهد کرد و در سفت تر کردن عضلات صورت تأثیر زیادی دارد.
  • برای بررسی احتمال واکنش‌های آلرژیک، همیشه مواد تشکیل‌دهنده‌ی ماسک را روی جایی نزدیک به صورت‌تان امتحان کنید.
  • قبل از استفاده از ماسک موردنظر، صورت‌تان را ترجیحا با آب گرم یا یک پاک‌کننده‌ی طبیعی (به‌غیر از صابون) بشویید. بااین‌حال، این کار اجباری یا ضروری نیست و شما بدون انجام این مرحله نیز می‌توانید به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

میزان دسترسی

اگرچه اکثر مواد تشکیل‌دهنده‌ی به‌کاررفته در این ماسک‌ها به‌آسانی دردسترس هستند (به‌جز روغن ضروری درخت چای و کلپ) اما ممکن است میزان دسترسی به آنها در نقاط مختلف جهان، متفاوت باشد. بااین‌حال عسل معمولا در فروشگاه‌های موادغذایی و بقالی‌ها موجود است.

قیمت

این یکی از بهترین قسمت‌های این درمان است. اکثر مواد ذکرشده در بالا درحال حاضر در بیشتر خانه‌ها موجودند؛ به‌جز روغن درخت چای و کلپ که خیلی گران نیستند. ممکن است روغن درخت چای کمی گران باشد اما شما هربار فقط به مقدار بسیار کمی از آن نیاز خواهید داشت و مجبور نیستید دائما یک شیشه‌ی جدید بخرید. آسپرین نیز یکی از متداول‌ترین و ارزان‌ترین داروهای موجود است.

تاریخچه

بسیاری از این ماسک‌ها صدها سال است که به‌عنوان یک درمان خانگی سنتی برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه به‌کار می‌روند. حتما این ماسک‌ها را امتحان کنید. آنها کاملا مقرون‌به‌صرفه هستند و شما مجبور نیستید کل دنیا را برای پیدا کردن مواد تشکیل‌دهنده‌شان بگردید! خلاصه اینکه شما با استفاده از این ماسک‌ها به‌جز آکنه، چیز دیگری را ازدست نخواهید داد. پس چرا آنها را امتحان نمی‌کنید؟

جمع‌آوری و تنظیم: کاویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.