طرز تهیه کنسرو برگ مو

با کنسرو کردن برگ‌های مو می‌توانید در تمام فصل‌های سال دلمه برگ مو درست کنید.

در اواخر فصل بهار با برگ‌های تازه و جوان درخت انگور می‌توانید یک دلمه خوشمزه و درست کنید. دلمه برگ مو یکی از غذاها و پیش‌غذاهای بسیار خوشمزه است و با کنسرو کردن برگ‌های آن می‌توانید در تمام فصل‌های سال این غذا را درست کنید. کنسرو کردن برگ‌های مو بهترین روش برای نگهداری برگ مو است. در ادامه همراه ما باشید تا طرز تهیه کنسرو برگ مو را یاد بگیرید.

طرز تهیه کنسرو برگ مو با آب‌نمک

  1. ابتدا برگ‌ها را خوب بشویید و در ظرفی قرار دهید تا آب آن کاملاً برود و خشک شود. سپس از قسمت پشت برگ مو روی‌هم بچینید.
  2. بعد از اینکه چند تا برگ مثلاً ۲۰ برگ را روی‌هم قرار دادید، داخل یک ظرف درب‌دار بگذارید. این کار را تا جایی که ظرف پر شود انجام دهید. داخل یک کاسه مقداری آب شیر بریزید و مقداری نمک دریا یا نمک بدون ید را به آن اضافه کنید و هم بزنید. برای اندازه نمک آب می‌توانید یک عدد تخم‌مرغ را بشویید و داخل آب‌نمک بیندازید. اگر تخم‌مرغ روی آب آمد یعنی نمک آب به‌اندازه است.
  3. آب‌نمک را داخل ظرفی که برگ موها را قرار دادید، بریزید تا ظرف پر شود. حالا یک شی سنگین مثل سنگ که شسته شده و تمیز است را روی برگ‌ها قرار دهید و درب ظرف را ببندید. شی سنگین را برای این روی برگ‌ها بگذارید تا برگ‌ها بعد از چند ساعت بالا نیایند وگرنه برگ‌ها بالا می‌آیند و آب به آنها نمی‌رسد، در این صورت برگ موهایی که بالای ظرف هستند رنگشان کدر و غیرقابل‌استفاده می‌شود.
  4. ظرف‌های حاوی برگ‌های مو را تا فصل بهار می‌توانید در آشپزخانه یا انباری نگهداری کنید و هر زمان نیاز داشتید از آن‌ها استفاده کنید. در زمان استفاده از برگ‌های مو، مقداری را که احتیاج دارید چند ساعت داخل آب بگذارید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نمک آن از بین برود وگرنه غذای شما شور می‌شود.

دلمه برگ مو

طرز تهیه کنسرو برگ مو با سرکه

یکی از مزیت‌های این روش این است که می‌توانید در هرجایی و با هر دمایی به مدت طولانی از آن نگهداری کنید. در این روش شما به مواد زیر احتیاج دارید.

  • برگ مو ۱ کیلوگرم
  • آب سرد ۱.۵ لیتر
  • سرکه۱/۴پیمانه
  • نمک ۳ قاشق سوپ‌خوری
  • آب جوش به مقدار لازم
  1. ابتدا برگ‌ها را خوب بشویید و در ظرفی قرار دهید تا آب آن کاملاً برود و خشک شود.
  2. یک و نیم لیتر آب، نمک و سرکه را در یک بریزید و روی حرارت بگذارید و حدوداً ده دقیقه زمان دهید تا بجوشد. حالا حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شود.
  3. در یک قابلمۀ بزرگ آب جوش را بریزید و برگهای مو را به آن اضافه کنید. شعله گاز باید خاموش باشد. درب قابلمه را بگذارید تا ده دقیقه برگها  بماند سپس آنها را داخل آبکش بریزید و بگذاید خنک شود.
  4. برگ‌ها را چندتاچندتا، روی‌هم بگذارید و مدل لوله کنید و داخل ظرف‌های شیشه‌ای قرار دهید.
  5. حالا داخل ظرف، محلول آب و نمک و سرکه خنک شده را تا انتها بریزید و درب ظرف را محکم ببندید.
  6. در مرحلۀ آخر، یک قابلمۀ بزرگ آب سرد بریزید و ظرف‌های شیشه‌ای را داخل آن قرار دهید. آب باید روی ظرف‌های شیشه‌ای را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت کم بگذارید و اجازه دهید تا آب به‌آرامی به مدت پانزده دقیقه بجوشد. حالا می‌توانید کنسرو برگ‌های مو آماده هستند و شما می‌توانید آنها را هرجایی و با هر دمایی نگهداری کنید.

توجه کنید که از شیشه‌ای استفاده کنید که شکستگی نداشته باشد. درب شیشه بهتر است فلزی باشد و زنگ‌زدگی هم نداشته باشد.

شیشه کنسرو برگ مو

طرز کنسرو کردن برگ مو در بطری نوشابه

  1. ابتدا برگ‌ها را خوب بشویید و در ظرفی قرار دهید تا آب آن کاملاً برود و خشک شود.
  2. برگ‌ها را به‌صورت ۱۵تایی لوله کنید و درون شیشه نوشابه قرار دهید تا به طور کامل پر شود.
  3. بعد از پرشدن بطری، آن را مدام به زمین بکوبید تا هواگیری شود.
  4. حالا درون یک پیمانه آب یک قاشق مرباخوری نمک بریزید و هم بزنید تا کاملاً حل شود. آب‌نمک را داخل بطری نوشابه بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نگهداری برگ مو در فریزر

ابتدا برگ‌ها را خوب بشویید و در ظرفی قرار دهید تا آب آن کاملاً برود و خشک شود. برگ موها را در یک ظرف ریخته و روی آنها کمی نمک دریایی و آب جوش بریزید و اجازه دهید تا رنگ آنها تغییر کند. سپس برگ‌ها را آبکشی کنید. برگ‌ها را ۱۵تایی روهم قرار دهید و رول کنید. برگ‌های رول شده را درون کیسه فریزر گذاشته و درون فریزر از آن‌ها نگهداری کنید. هروقت به برگ موها احتیاج داشتید چند ساعت زودتر آن‌ها را از فریزر خارج کنید تا به‌آرامی یخشان باز و نرم شوند.

 نگهداری برگ مو در فریزر با روش بلانچ کردن

  1. ابتدا برگ‌ها را خوب بشویید و در ظرفی قرار دهید تا آب آن کاملاً برود و خشک شود. یک کاسه آب و یخ آماده کنید و کنار بگذارید.
  2. در یک قابلمه آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. برگ‌های مو را به تعداد بیست عدد به روی‌هم بچینید و دسته‌ی برگ‌ها را گره بزنید و به مدت یک دقیقه داخل آب جوش قرار دهید. این برگ‌ها را طوری گره بزنید تا آب جوش به داخلی‌ترین برگ‌ها برسد.
  3. بعد از یک دقیقه برگ‌ها را از آب جوش خارج کنید و دو دقیقه داخل کاسه‌ی حاوی آب و یخ قرار دهید سپس آن‌ها را از آب سرد خارج کنید و اجازه دهید تا آب اضافه از آن‌ها خارج شود.
  4. دسته‌های برگ مو را داخل کیسه‌های فریزر یا ظرف‌های مخصوص فریزر قرار دهید و در فریزر بگذارید. با این روش می‌توانید به مدت ۶ ماه برگ موها در فریزر نگهداری کنید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با چند روش طرز تهیه کنسرو برگ مو آشنا کنیم تا از آن استفاده کنید تا در هر فصلی داتان خواست دلمه برگ مو درست کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.