عدم توانایی در تمرکز به چه دلایلی است؟

اگر نمی توانید خوب تمرکز کنید ، این مطلب را بخوانید

کلید خانه را جا می گذارید، افکار پریشان دارید، میان مکالمه حواستان پرت می شود. برخی از اینها طبیعی هستند اما چطور بفهمیم که یک مشکل جدی داریم؟ برای کسانی که از اختلال تمرکز رنج می برند، این مشکل می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. اما نباید تصور شود که هر فراموشی و حواس پرتی به معنای اختلال تمرکز است. دلایل متفاوتی برای عدم تمرکز وجود دارد. ۵ عامل مختل کننده تمرکز را در این مطلب معرفی می کنیم و خواهیم گفت که چه زمانی بایستی به پزشک مراجعه شود.

  • تکنولوژی

کامپیوتر، تلفن همراه، تبلت و … همگی برهم زننده تمرکز هستند. بنابراین تعجبی نیست که شما را پریشان حال کنند. مغز کار سازماندهی و مدیریت زمان را انجام می دهد اما وقتی چندین کار را به طور همزمان انجام می دهید، تمرکز بر هر یک از کارها سخت می شود. یاد گرفتن مهارت های اصولی سازماندهی امور مانند نوشتن مسئولیت ها و داشتن یک برنامه روزانه، می تواند به کاهش مشکلات شما کمک کند. یک وقفه ای بین زمان های تماشای تلویزیون، استفاده از اینترنت و چک کردن ایمیل ها بگذارید یا قوانینی درباره منع استفاده از تکنولوژی در زمان های خاصی مانند بعد از شام و قبل از خواب در خانه وضع کنید.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

همیشه حس می کنید ذهنتان معطوف به کاری که باید انجام دهید نیست و نمی توانید به آن کار فکر کنید و اگر این احساس را در طول دوران بزرگسالی خود داشته اید ( چه به خاطر اینترنت و گوشی بوده یا نه). وقتی مغز خوب عمل نکند، نمی توان ذهن خود را از انجام یک کار به کار دیگری معطوف کرد بدون آنکه افکار پریشان شود.

  • کم خوابی

اگر بین هفت تا هشت ساعت خواب شبانه نداشته باشید، زودرنج و تحریک پذیر می شوید و نمی توانید تمرکز داشته باشید در نتیجه در انجام فعالیت های روزانه دچار مشکل می شوید. این طبیعی است و می توان با استراحت و خواب بیشتر این مشکل را برطرف کرد.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

شما یا همسرتان مشلی در خوابیدن دارید و یا وقتی از خواب بیدار می شوید حس تازگی ندارید، همیشه دمدمی مزاج هستید و مشکل تمرکز و هشیاری دارید. ممکن است دچار اختلال خواب باشید یا مشکلی در نوع خوابیدن داشته باشید. برای کسانی که اختلال تمرکز دارند، کم خوابی می تواند دیگر مشکلات آنها را نیز تشدید کند که حتی بهبود عادت خواب هم نمی تواند این مشکلات را برطرف کند.

  • رضایت شغلی اندک

طبیعتا همه افراد در شغل خود گاهی احساس نارضایتی و ناراحتی را تجربه می کنند. مشتری فشار می آورد و یا رئیستان از شما انتقاد می کند. اما طبیعی است که یک محیط کاری نامرتب و پروژه ای خسته کننده، تمرکز را دچار مشکل می کند. اما اگر احساس می کنید که هیچگاه نمی توانید پروژه ها را به اتمام برسانید تا حدی که موقعیت خود را از دست می دهید و یا به خاطر این مشکل به دردسر می افتید، احتمالا به مراقبت پزشکی و یک شغل جدید نیاز پیدا می کنید.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

با مشکلاتی چون دیر رسیدن و بی هدف راه رفتن در اداره دست به گریبان هستید و یا سابقه عملکرد ضعیف دارید و در طول یکسال چندین بار شغل عوض می کنید. افرادی که مبتلا به اختلال تمرکز هستند همیشه در انجام تمام و کمال وظایفشان دچار مشکلند و در محیط کاری به عنوان مهره ای ضعیف شناخته می شوند. آنها همیشه احساس ناکامی دارند و اعتماد به نفس پایینی دارند. به همین دلیل مدام شغل عوض می کنند، علاقه ای به شغلشان ندارند و از آن لذت نمی برند.

  • استرس زیاد

استرس به مراکز شناختی مغز یعنی نواحی در مغز که مسئولیت انتقال تند و سریع افکار را برعهده دارد، لطمه می زند بنابراین استرس و اضطراب تمرکز را به میزان زیادی پایین می آورد. از این رو متخصصان تکنیک های ریلکسیشن را پیشنهاد می کنند. در بزرگسالانی که اختلال تمرکز دارند ریلکسیشن تمرکز آنها را بیشتر می کند و علائم اضطراب و افسردگی را از بین می برد.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

حالات مرتبط با استرس، مانند اضطراب و افسردگی دارید. اگر احساس می کنید استرس عدم تمرکز شما را بدتر می کند و یا تاثیر منفی بر شغل، روابط و تحصیلاتتان دارد. این حالت ها را با پزشک خود در میان بگذارید تا به بهبود حالتان کمک کند.

  • ورزش نکردن

ورزش منظم می تواند ذهن را تقویت کرده و ظرفیت حافظه و یادگیری را بالا ببرد. بنابراین به کسانی که دچار اختلال تمرکز هستند پیشنهاد می شود ورزش کنند. همچنین ورزش زیاد موجب می شود انرژی اضافی که موجب احساس بیقراری می شده از بین برود و درنتیجه خواب شبانه بهتری داشته باشید.

به پزشک مراجعه کنید اگر:

نمی توانید برای مدتی جایی بنشینید ( مثلا در یک جلسه یا پشت میز درس) و مدام بلند می شوید و اطراف دفتر قدم می زنید. یا اگر خود درمانی شما مبنی بر دو تا سه ساعت ورزش روزانه، بیقراری ها را از بین نبرد، از پزشک کمک بگیرید.

منبع foxnews.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.