عفونت چشم نوزاد و راه های درمان آن

علت و درمان عفونت چشم نوزاد

اگر چشم‌های کودکتان همیشه پر از اشک است، گاهی بی‌قراری می‌کند و دستش را به طرف چشمش می‌برد، به اختلال در بینایی و عفونت چشم نوزاد شک کنید و او را به دکتر ببرید. چون بینایی یکی از مهم‌ترین نعمت‌ها است و در زندگی فرزندتان بسیار تاثیرگذار است بنابر‌این باید حسابی حواس‌تان به چشم نوزاد و تغییرات بینایی او باشد. گرفتگی مجاری اشکی و عفونت‌های باکتریایی چشم از جمله بیماری‌هایی هستند که نوزادان ممکن است در همان روز‌ها و هفته‌های ابتدایی پس از تولد به آن مبتلا شوند. انسداد یا گرفتگی مجاری اشکی از ۳ تا ۶ ماهگی در نوزادان ظاهر می‌شود اما عفونت‌های باکتریایی در هنگام زایمان چشمان کودک را درگیر می‌کند.

مجاری اشکی چگونه مسدود می‌شوند؟

گرفتگی مجاری اشکی نوزاد بیماری شایع و معمولا مادرزادی بوده و عامل اصلی آن تکامل پیدا نکردن مجاری اشکی است. به همین دلیل پدر و مادر‌ها با نگاه به چشمان نوزادشان و با دیدن علائمی مانند ریزش مداوم اشک چشم که ممکن است با ترشحات چرکی همراه باشد، سوزش چشم یا توهم دیدن یک چیز باید به پزشک مراجعه کنند. چون این علائم نشان دهنده مسدود شدن مجرا‌های اشکی هستند. در صورتی که علائم این گرفتگی شدت پیدا کند یا والدین هر گونه علائم هشدار دهنده‌ای مانند حساسیت به نور یا به هم چسبیدگی پلک‌ها مشاهده کردند باید فورا به متخصص مراجعه کنند تا عفونت چشم نوزاد پیش نیاید و یا در صورت بروز اقدامات درمانی لازم برای او انجام گیرد.

 

نوزاد چگونه به عفونت چشم مبتلا می‌شود؟

در عفونت‌های چشمی که عامل باکتریایی دارند، معمولا ترشحات زرد چرکی مشاهده می‌شود و در عفونت ویروسی، این ترشحات به صورت شفاف هستند. احتمال ابتلای نوزادان به این عفونت‌ها در زایمان طبیعی بیشتر است و چشمان نوزاد با ترشحاتی که در هنگام زایمان از رحم مادر خارج می‌شود تماس مستقیم دارند. از طرفی سیستم ایمنی نوزاد در ابتدای تولد بسیار ضعیف و بدن او حساس است، به همین دلیل در تماس با ترشحات زایمان، چشمانشان عفونت می‌کند. همچنین در صورتی که مجرای اشک چشم نوزاد تنبل باشد معمولا به عفونت چشم مبتلا می‌شود.

درمان عفونت چشم نوزاد چیست؟

  • ماساژ کیسه اشکی چشم نوزاد و همچنین گذاشتن کمپرس آب گرم بر روی آن، تاثیر خوبی در درمان آن دارد. در صورتی که این عارضه ادامه پیدا کند بر روی مجرای چشم نوزاد عمل سوندا‍ژ انجام می‌دهند تا آن را باز کنند.
  • در صورتی که مجرای اشکی تنگ شده قطره‌‌ای را که پزشک تجویز کرده به چشم نوزاد ریخته و از گوشه چشم به سمت بینی ماساژ دهند تا تنگی مجرا اشکی باز شود.
  • مراجعه منظم هر سه الی شش ماه یک بار در مواردی که کودکان بیمار هستند و همچنین مشارکت فعال والدین در رفع این بیماری کمک شایانی خواهد کرد.
منبع ninisite.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. یدالله می گوید

    سلام.دخترم۱۸روزه است واشک همراه ترشح زردرنگ درگوشه ی چشمش دارد مخصوصا اینکه وقتی گریه میکندخیلی زود اشک ازچشمانش جاری میشود.لطفاراهنمایی کنین.درضمن همسرم زمان تولدنوزادش شیرخیلی کمی داشت که بامرورزمان واستفاده ازکپسول شیرافزابهترشد.اماهنوزم دخترم یاسیرنمیشودیانمیتواندخوب شیربخوردکه سیرشود وازگرسنگی یکسره دهانش راب سمت چپ و راست میچرخاند که شیربخورداماخیلی زودخسته شده یامیخوابدوشیرخوردن راادامه نمیدهد.لطفاراهنمایی کنید.باتشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.