علائم برونشیت در کودکان

سرماخوردگی یا برونشیت حاد آیا با آنتی بیوتیک درمان خواهد شد؟

اگر آبریزش بینی یا سرفه، کودک یا نوجوان شما را به ستوه آورده است، احتمال زیادی وجود دارد که به عفونت های نای فوقانی مبتلا شده باشد مانند عفونت سرماخوردگی یا سینوس، به خصوص اگر مدام آبریزش بینی داشته باشد. اما اگر علامت بارز آن سرفه باشد معمولا برونشیت تشخیص داده می شود. برخلاف سرماخوردگی، گمان می شود که برونشیت مربوط به بیماری های نای پایینی می شود اما در واقع به سختی می توان تفاوت آنها را بیان کرد.

سوال مهم این است که این سرماخوردگی یا برونشیت حاد آیا با آنتی بیوتیک درمان خواهد شد؟

علائم برونشیت

برونشیت را باید پزشک یا متخصص بر اساس علائم بیمار تشخیص دهد و تشخیص آن بر اساس هیچ آزمایش خاصی صورت نمی گیرد.

همانند دیگر عفونت های تنفسی، کودکانی که برونشیت دارند آبریزش بینی و سرفه و حتی ممکن است تب یا گلو درد داشته باشند. در هر حال درجه و میزان این علائم شدیدتر از دیگر عفونت هاست. علائم برونشیت پیشرفته معمولا با آبریزش بینی، گلو درد (از انتهای گلو) و تب پایین آغاز می شود. سه یا چهار روز بعد کودکی که برونشیت دارد دچار سرفه های خشک و سوزنده می شود.

از دیگر علائم و نشانه های برونشیت می تواند سرفه هایی باشد که مکرر است و :

  • همراه با خلط روشن، سبز یا زرد باشد
  • همراه با استفراغ باشد
  • با درد سینه همراه باشد (به دلیل فشار ماهیچه ای ناشی از سرفه ها)
  • با خس خس و صداهای شدید تنفس همراه باشد

مهم است والدین بدانند کودکانی که برونشیت دارند ممکن است تا دو تا سه هفته سرفه هایشان طول بکشد.

جای تعجب نیست که اغلب برونشیت با دیگر بیماری هایی که با سرفه های طولانی همراه است اشتباه گرفته می شود. وممکن است والدین از این بابت متعجب شوند که بسیاری از این بیماری ها نیازمند درمان با آنتی بیوتیک نیستند.

برخی دلایل رایج سرفه که ممکن است گاهی به اشتباه برونشیت تشخیص داده شود عبارتند از:

  • سرماخوردگی های معمول
  • رینیت آلرژیک که می تواند فصلی باشد و با آبریزش بینی رنگ روشن، خارش چشم و احتقان همراه باشد.
  • سرفه های ویروسی، سرفه هایی که تا چند هفته پس از آنکه کودک دچار سرماخوردگی یا دیگر عفونت های ویروسی شد ادامه دارد، حتی پس از آنکه علائم سرماخوردگی از بین رفت.
  • سرفه ناشی از آسم، اینگونه آسم با آسمی که با خس خس همراه است و دیگر کودکان مبتلا به آسم آن را تجربه می کنند متفاوت است بنابراین تشخیص آن دشوار است.
  • آسم حاد، معمولا در کودکانی که سرفه های حاد و مکرر دارند تشخیص داده می شود.
  • سرفه از روی عادت، سرفه های خشک که به نشانه هشدار یا صدا زدن است. نشانه اینگونه سرفه ها این است که زمانی که کودک خواب است سرفه نمی کند.
  • رفلاکس معده نیز می تواند علت سرفه های مزمن کودک باشد.
  • ذات الریه، گرچه بسیاری از باکتری ها مانند مایکوپلاسما پنومونیه که ایجادکننده ذات الریه هستند می توانند موجب برونشیت نیز شوند، علائم ذات الریه معمولا اندکی متفاوت است.
  • سیاه سرفه، معمولا نوجوانان و بزرگسالانی که واکسینه نشده اند و دچار سیاه سرفه می شوند اشتباها در مورد آنها برونشیت مزمن تشخیص داده می شود. باکتری هایی که موجب سیاه سرفه می شوند کمتر احتمال دارد ایجاد برونشیت کنند به خصوص طی شیوع عمومی.
  • التهاب ریه، علاوه بر سرفه های همراه با خلط، کودکانی که التهاب ریه دارند اغلب تب، تنفس تند، مشکل تنفس دارند و معاینه سینه آنها به التهاب ریه اشاره دارد. اسکن سینه هم نمی تواند اطمینان ایجاد کند که التهاب ریه است یا برونشیت.

گرچه علائم برونشیت که با علائم سرماخوردگی های رایج مشابه است و یا سرفه های ویروسی می توانند بدون درمان خاصی برطرف شوند اما علائم برونشیت که به صورت آلرژی، آسم یا سیاه سرفه هستند باید درمان شوند.

برونشیت مزمن

تعریف سرفه و برونشیت مزمن در بزرگسالان، سرفه ای است که بیش از ۲ تا ۳ ماه طول بکشد. اما در خصوص کودکانی که برونشیت مزمن آنها تشخیص داده می شود، متخصصان زمان کوتاهتری حدود ۴ هفته را اعلام می دارند.

علاوه بر مدت زمان علائم، تفاوت دیگر میان برونشیت حاد و مزمن این است که برونشیت مزمن ارتباط قوی با کشیدن سیگار دارد. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که برونشیت مزمن دارند، سیگار می کشند. هر چه بیشتر سیگار بکشند برونشیت مزمن آنها پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

آنچه باید درباره برونشیت بدانید

برونشیت یکی از شناخته شده ترین و قابل درمان ترین علل سرفه است که متاسفانه به معنای تجویز غیرضروری آنتی بیوتیک می باشد که می تواند عوارض جانبی و مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ایجاد کند.

موارد دیگری که باید درباره برونشیت بدانید عبارتند از:

  • بسیاری از مردم برونشیت را با “سینه پهلو” اشتباه می گیرند.
  • مانند سرماخوردگی در بیماری برونشیت هم اغلب آنتی بیوتیک تجویز می شود.
  • علل رایج برونشیت شامل رینوویروس (ویروس سرماخوردگی)، آنفولانزا، پارافینوز (parainfluenza)، RSV، ذات الریه مایکوپلاسما، التهاب ریه کالمیدوفیلیا است.
  • گرچه به اقتضای سن استفاده از تسکین دهنده های سرفه علائم برونشیت را در برخی کودکان که برونشیت دارند کم می کند، با این حال خلط آورها معمولا مفید نخواهند بود. داروهای برونش انعقاد مانند آنهایی که برای کودکان مبتلا به آسم استفاده می شود، می تواند برای برخی بیماران مبتلا به برونشیت که خس خس می کنند مفید باشد اما نباید به طور مرتب استفاده شود.
  • متخصص ریه اطفال می تواند به تشخیص و درمان کودکانی که مرتب برونشیت می گیرند، کمک کند.

اگر علائم برونشیت را در کودک خود مشاهده کردید و متخصص برای کودکتان آنتی بیوتیک تجویز کرد، مهم است که از پزشک بخواهید اگر واقعا الزامی است آنتی بیوتیک بدهد.

منبع verywell.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.