علائم سرطان رحم (آندومتری) که هر زنی باید بداند

علائم هشدار سرطان رحم را بشناسید

پوشش رحم یا همان آندومتری به مثابه باغچه‌ای است که بذر بارداری در آن کاشته می‌شود اما چیزهای دیگری نیز در آن ممکن است رشد کند، مانند سلول‌های سرطانی. گرچه سرطان رحم بسیار شایع است اما هیچ آزمایش استانداردی برای تشخیص آن وجود ندارد.

تست پاپ‌اسمیر، سرطان آندومتری را نمی‌تواند تشخیص دهد و بیشتر زنانی که دچار چنین سرطانی هستند، پستان نرمال دارند. همین که تشخیص داده شود که چنینی بیماری دارید، پزشک دستور سونوگرافی ترانس واژینال یا سی تی اسکن (همراه با نمونه‌برداری) می‌دهد. این آزمایش‌ها تا زمانی که پزشک به سرطان شک نکرده باشد، تجویز نمی‌شود.

برای محافظت از خود در مقابل این بیماری ابتدا باید ریسک فاکتورها را بشناسید: هر زمان ممکن است دچار سرطان رحم شوید، اما بیشترین شیوع آن بین سنین ۴۵-۷۴ سال است. داشتن اضافه وزن، دیابت و بالا بودن هورمون استروژن ریسک را بالا می‌برد. همچنین دیرتر از سن نرمال یائسه شدن یا زودتر از سن عادی پریود شدن، ریسک ابتلا به سرطان رحم را بالا می‌برد.

اما مهمترین کاری که باید انجام دهید، شناسایی علائم هشدار است. برخی از این علائم هشدار عبارتند از:

خونریزی واژینال

این یکی از شایع‌ترین علائم است. در واقع در ۹۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان رحم، خونریزی غیرنرمال اتفاق می‌افتد. اگر یائسه شده‌اید و برخی اوقات نیاز به نوار بهداشتی پیدا می‌کنید، این نرمال نیست. زنان پس از یائسگی نباید دیگر خونریزی و حتی لکه‌بینی داشته باشند. اگر چنین مشکلی دارید حتما با پزشک در میان بگذارید.

در زنان جوانتر علائمی چون خونریزی‌های بیش از حد نرمال، خونریزی‌های طولانی‌تر از گذشته و خونریزی در حد فاصل دو پریود علائم خطر است.

ترشحات غیرعادی

مقداری ترشح از ناحیه واژینال طبیعی است، اما اگر میزان یا رنگ آن متفاوت یا غیرعادی باشد یا اگر بین دو پریود لکه‌بینی دارید که قبلا نداشته‌اید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر اخیرا یائسه شده‌اید، باید بدانید که پس از آنکه پریود متوقف می‌شود ترشح نباید اتفاق بیفتد بنابراین باید آن را با پزشک در میان بگذارید.

درد در ناحیه لگن

همه بیماران مبتلا به سرطان رحم دچار درد نمی‌شوند، اما در برخی با درد همراه است به خصوص اگر سرطان مدتی طول کشیده باشد. اگر رحم به واسطه سرطان بزرگ شود، احتمالا دچار درد یا گرفتگی می‌شوید. گاهی نیز خود را به صورت یک توده که می‌توانید آن را زیر شکم احساس کنید، نشان می‌دهد. گاهی نیز در رابطه جنسی یا رفتن به دستشویی دچار درد می‌شوید. اگر این درد و ناراحتی به صورت مداوم بود باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در عادات دستشویی رفتن

آیا هنگام دستشویی کردن در لگن خود احساس فشار می‌کنید؟ مثانه و شکم می‌توانند شاخصه‌های خوبی برای مشکلات رحمی از جمله سرطان باشند. سرطان می‌تواند موجب شود بیشتر نیاز به دستشویی رفتن پیدا کنید، در ادرار دچار مشکل شوید، و خروج ادرار با درد همراه باشد. حتی ممکن است در مدفوع و حرکات روده خون ببینید و مدفوع با درد همراه باشد.

کاهش وزن بی‌دلیل

اگر چنین علامتی را تجربه کردید، این نشان می‌دهد بدن شما مدت زیادی است که با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کند. کاهش وزن به ندرت اتفاق می‌افتد مگر آنکه سرطان پیشرفته شده باشد. اگر هر بار که خود را وزن می‌کنید عدد روی وزنه کم و کمتر می‌شود، به خصوص اگر علائم دیگر را نیز دارا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.