آیا علائم قند خون بالا را می شناسید؟

تکرر ادرار، گرسنگی و تشنگی، تاری دید را جدی بگیرید. اینها علائم قند خون بالا هستند

قند خون بالا زمانی اتفاق می افتد که  انسولین بدن پایین باشد و یا بدن نتواند از آن به درستی استفاده کند. علل آن می تواند شامل پرخوری، تحرک کم و استرس باشد. اگر همه یا تعدادی از علائمی که در ادامه ذکر می شود را داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.

تکرر ادرار

تکرر ادرار یکی از علائم رایج قند خون بالاست. به دفعات زیاد و به مقدار زیادتر از حد معمول ادرار کردن، با توجه به میزان مایعاتی که مصرف کرده اید، معمولا به عنوان اولین نشانه قند خون بالا محسوب می شود. وقتی قند خون بالا می رود ترکیباتی به نام کتون در بدن افزایش می یابد. با استفاده از نوار تست ادرار در خانه می توان سطح کتون را اندازه گیری کرد. طبق تحقیقات موسسه دیابت آمریکا، ورزش می تواند قند خون را کاهش دهد. با این حال اگر می دانید قند خون و کتون خون شما بالاست، ممکن است ورزش برعکس قند خون را بالا ببرد. کاهش مصرف غذا می تواند به تنظیم قند خون کمک کند. اگر قند خون خود را اندازه نگرفته اید و فقط تکرر ادرار را تجربه کرده اید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

گرسنگی و تشنگی زیاد

احساس گرسنگی و تشنگی بیش از حد می تواند نشانه قند خون بالا باشد. خشکی دهان و تشنگی زیاد نشانه های اولیه کتواسیدوز است که به عنوان کمای دیابتیک شناخته شده است. کتواسیدوز زمانی اتفاق می افتد که بدن فاقد انسولین است و قادر نیست از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند. بدن شروع می کند به سوزاندن چربی برای تولید انرژی و این موجب تولید کتون می شود. تولید زیاد کتون به کتواسیدوز می انجامد. افراد دیابتی اغلب پیش از آنکه کتواسیدوز اتفاق بیفتد علائم قند خون بالا مانند تشنگی را تشخیص می دهند. در موارد حاد، کتواسیدوز می تواند به سرعت گسترش یابد. برای مبتلایان به دیابت که هنوز بیماری آنها تشخیص داده نشده نشانه هایی مانند گرسنگی و تشنگی می توانند در تشخیص بیماری آنها بسیار مفید باشند. چه دیابت داشته باشید و چه نداشته باشید گرسنگی و تشنگی غیرعادی خود را به پزشک اطلاع دهید.

تاری دید یا سستی و بی حالی

تار شدن دید می تواند یکی از علائم قند خون بالا باشد. علاوه بر این افرادی که دیابت آنها تشخیص داده نشده ممکن است احساس خستگی و کوفتگی را تجربه کرده باشند. همچنین این افراد احتمالا دچار کاهش وزن شدید، تهوع و استفراغ می شوند. بیمارانی که دیابت آنها تشخیص داده شده و تحت درمان قرار گرفته اند و نمی توانند دارو و غذای کافی مصرف کنند، احتمالا قند خون بالایی را تجربه می کنند. همین که تغییراتی در بینایی و انرژی بدنی بیمار دیده شود، تحت برنامه های درمانی که پزشک تشخیص می دهد شامل تزریق انسولین قرار می گیرد. اگر شما و یا بستگانتان در تنظیم قند خون دچار مشکل هستید حتما آن را با پزشک مطرح کنید. اگر علائم بیماری شدید تر بود به سرعت تحت مراقبت های اورژانسی قرار بگیرید. برای آنکه بتوانید به موقع و به بهترین نحو تحت درمان قرار بگیرید ، می توانید از دستبندهای پزشکی استفاده کنید که در هر لحظه شرایط حیاتی شما را نشان می دهند.

منبع livestrong.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.