علل افزایش وزن زنان پس از ۴۰ سالگی

چرا 40 سالگی با چاقی همراه است؟

اکثر زنان پس از ۴۰ سالگی افزایش وزن را تجربه می‌کنند. شاید دلیل آن را ندانند و تعجب کنند این تغییر وزن چه علتی دارد. در این مطلب به دلایل این اضافه وزن می‌پردازیم:

عدم توازن هورمونی:

این از دلایل مهم اضافه وزن در زنان پس از ۴۰ سالگی است. زنان در این سن در شرایط پیش از یائسگی قرار دارند و تولید استروژن در تخمدان‌ها کاهش می‌یابد. کاهش استروژن سبب می‌شود بدن چربی را نگه دارد، بنابراین به افزایش وزن منجر می‌شود.

کاهش سطح پروژسترون:

توازن هورمون در زنان پس از 40 سالگی

بدن زنان در دوران یائسگی تولید پروژسترون را کاهش می‌دهد. کاهش سطح پروژسترون نیز به نفخ و حفظ مایعات در بدن می‌انجامد، درنتیجه شاهد افزایش وزن خود خواهید بود.

افزایش اشتها:

به دلیل تغییرات هورمونی در بدن، اشتها و احساس گرسنگی بیشتر می‌شود. درنتیجه بیشتر از حد نرمال غذا خواهید خورد و این پرخوری منجر به اضافه وزن می‌شود.

بالا رفتن سن:

یکی از نشانه‌های بالا رفتن سن، کند شدن متابولیسم است. متاسفانه همه زنان با این مشکل مواجه می‌شوند. با کند شدن متابولیسم، بدن کالری کمتری می‌سوزاند درنتیجه چربی بیشتری دور شکم تجمع پیدا می‌کند.

مقاومت انسولین:

پس از ۴۰ سالگی اگر رژیم غذایی شما حاوی شکر سفید و غذاهای فرآوری‌شده باشد، سلول‌های بدن نسبت به انسولین مقاومت پیدا می‌کنند. این سبب می‌شود بدن چربی ذخیره کند و منجر به اضافه وزن می‌شود. مسلما این نگرانی نیز وجود دارد که مقاومت به انسولین منجر به دیابت نوع دو شود.

استرس:

استرس در زنان پس از 40 سالگی

زنان پس از ۴۰ سالگی با استرس زیادی مواجه می‌شوند. آنها نگران فرزندان خود، بازنشستگی و بیماری‌ها هستند. وقتی دچار استرس می‌شوید، غدد فوق کلیه برای مقابله با استرس کورتیزول تولید می‌کند. متاسفانه، گرچه بدن با استرس مقابله می‌کند اما کورتیزول مانع از کاهش وزن می‌شود و همه تلاش‌ها برای کم کردن وزن شکست می‌خورد.

ساختار بدن:

زنان نزدیک یائسگی توده ماهیچه‌ای خود را از دست می‌دهند اما چربی را نگه می‌دارند. بنابراین ممکن است متوجه تغییر وزن خود نشوید اما هرچه بدن توده ماهیچه‌ای بیشتری از دست می‌دهد، متابولیسم کندتر می‌شود. با تجمع چربی در سرتاسر بدن نیز افزایش وزن رخ می‌دهد.

نداشتن فعالیت فیزیکی کافی:

اکثر زنان پس از ۴۰ سالگی، فعالیت بدنی کمتری انجام می‌دهند در حالی که فعالیت فیزیکی می‌تواند به سوزاندن کالری و کاهش چربی بدن کمک کند. به دلیل نداشتن فعالیت و ورزش، زنان شاهد افزایش وزنی می‌شوند که پیش از آن نداشته‌اند.

عادات غذایی ناسالم:

تغذیه زنان پس از 40 سالگی

همانطور که گفته شد، وقتی زنان به چهل سالگی می‌رسند، زندگی آنان پیچیده‌تر می‌شود. آنها نگرانی‌هایی در خصوص کار، والدین و فرزندان خود دارند. آنها مدام مشغول مدیریت جنبه‌های مختلف زندگی خود هستند و ممکن است یک وعده غذایی نخورند یا توجهی به آنچه می‌خورند نداشته باشند. بنابراین پرخوری می‌کنند و غذاهای ناسالم می‌خورند که به افزایش وزن منجر می‌شود.

داروها:

بسیاری از زنان پس از ۴۰ سالگی به بیماری‌هایی مبتلا می‌شوند و مجبور به استفاده از دارو هستند.  مصرف برخی از این داروها منجر به افزایش وزن در زنان می‌شود. این داروها شامل ضدافسردگی‌ها و کورتیکوستروئیدها می‌شود.

منبع stylecraze.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.