عادت‌‎های اشتباه که باعث زردی دندان‌ می‌شوند

برای داشتن لبخند زیبا در عکس‌ها انتخاب های مختلفی پیش رو دارید.

شاید برایتان پیش آمده که با دوستان خود عکس سلفی انداخته‌اید و بعد از دیدن عکس‌ها متوجه شده‌اید لبخند شما رنگ متفاوتی از بقیه دارد. یا متوجه این شده‌اید که قسمتی از دندان شما زردتر است و جلوه زیادی دارد. حال چه باید کرد؟ ابتدا باید بدانید چه چیزهایی باعث زردی دندان شما شده. مینای دندان لایه بیرونی دندان است که از رنگ سفید تا رنگ سفید-آبی-خاکستری و تا حدی نیمه شفاف می‌باشد. هر چه مینای دندان نازک‌تر شود، لایه زیرین آن که دنتین گفته می‌شود بیشتر قابل رویت خواهد شد و حدس می‌زنید دنتین چه رنگ است؟ بله. زرد رنگ است.

خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توانید مینای دندان را تقویت کنید و از نمایان شدن دنتین جلوگیری کنید. مثلا روش‌هایی برای کم کردن لکه مواد غذایی بر روی دندان که دندان را کدر می‌کنند. در این مطلب به شما خواهیم گفت برای پیشگیری از زردی دندان‌ باید کدامیک از عادات خود را کنار بگذارید:

استفاده بیش از حد از شوینده‌های دهان یا استفاده از شوینده‌های بسیار اسیدی

شوینده دهان و زردی دندان

خشکی دهان سخت‌ترین شرایط را برای دندان‌ها ایجاد می‌کند. به این خاطر که بزاق دهان ترکیبی از مواد معدنی، آنزیم‌ها و ترکیب اکسیژن را در خود دارد که تعادل PH را در دهان حفظ می‌کند و اسیدی که می‌تواند مینای دندان را بپوشاند کاهش می‌دهد (هرآنچه باید درباره خشکی دهان بدانید). همچنین بزاق دهان مرتبا دندان را از هر گونه باکتری شستشو می‌دهد و از چسبیدن لکه‌ها بر روی مینای دندان جلوگیری می‌کند.

مشکل آنجاست که بسیاری از شوینده‌های دهان بسیار اسیدی هستند و اگر زیاد از آنها استفاده شود می‌توانند مینای دندان را خراب کنند. پس شاید بهتر باشد به جای استفاده مرتب از شوینده‌های دهان، استراتژی‌های دیگری چون بیشتر مسواک زدن و تمیز کردن مرتب دندان‌ها را به کار گیرید.

مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات اسیدی

مرکبات و زردی دندان

همانطور که شوینده‌های دهان اسیدی می‌توانند مینای دندان را نازک کرده و از بین ببرند، مواد غذای اسیدی نیز می‌توانند همین اثر را داشته باشند. این شامل مرکبات، آبمیوه‌ها، گوجه فرنگی، آناناس، سرکه، نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و برخی سس‌های سالاد که سرکه دارند، می‌شود.

این بدان معنا نیست که همه این مواد غذایی را از زندگی خود حذف کنید بلکه بهتر است پس از خوردن یا نوشیدن آنها جرعه‌ای آب بنوشید. بهتر است برای پیشگیری از لکه‌دار شدن دندان‌ها پس از خوردن مواد غذایی چون بلوبری و چای سیاه آب زیاد بنوشید.

نوشیدن قهوه در طول روز

قهوه و زردی دندان

گرچه متخصصان اظهار داشته‌اند که قهوه مزایای بسیاری برای سلامتی دارد اما این نوشیدنی مضراتی برای دندان دارد. نوشیدن دو یا سه قهوه در روز مینای دندان را در مواجهه با عوامل لکه‌زا قرار می‌دهد (نکاتی درباره دم کردن قهوه را مطالعه کنید). از آنجا که مینای دندان پرمنفذ است، در صورتی که دندان‌ها مرتب شسته و مسواک زده نشوند، این لکه‌ها داخل مینای دندان جای می‌گیرند و موجب زردی می‌شوند.

میزان قهوه‌ای که نوشیده می‌شود مسئله نیست بلکه مسئله جرعه جرعه نوشیدن آن است. نوشیدن سریع قهوه یا نوشیدن آن با نی، مدت زمانی که لکه‌ها روی دندان می‌مانند را کاهش می‌دهد.

کشیدن سیگار

سیگار و زردی دندان

مواد شیمیایی موجود در سیگار و تنباکوی پیپ روی دندان ایجاد لکه می‌کنند زیرا روی مینای دندان می‌چسبند و هر چه بیشتر سیگار بکشید زردی بیشتری روی دندان‌ها پیدا می‌شود.

سیگار کشیدن علاوه بر این مشکلات دیگری نیز برای سلامت دهان ایجاد می‌کند از جمله بیماری لثه، پوسیدگی دندان و خشکی دهان. پس داشتن دندان‌های قوی‌تر و سفیدتر دلیل خوبی برای ترک سیگار می‌تواند باشد.

عادت‌های ضعیف بهداشت دهان و دندان

نخ دندان و زردی دندان

توجه کمتر به مسواک زن و نخ دندان کشیدن می‌تواند موجب انباشتگی پلاک‌ها بر روی مینای دندان شوند. مسواک نزدن لایه محافظ دندان را نازک می‌کند و زردی دندان ناشی از باکتری‌ها را بیشتر نمایان می‌کند. داشتن یک رژیم غذایی سالم به همراه شستشوی دندان در مطب پزشک (حداقل یک بار در سال) می‌تواند به تدریج زردی دندان را از بین ببرد.

با شدت و عجله مسواک زدن

مسواک زدن و زردی دندان

گرچه باید به طور مرتب دندان‌ها را مسواک زد اما سرعت و فشار زیاد هنگام مسواک زدن لزوما به معنای داشتن دهان سالم‌تر نیست کمااینکه می‌تواند اثر معکوس داشته باشد. به خصوص اگر خمیر دندان شما حاوی مواد ساینده باشد. اگر دندان‌ها را زیاد و محکم مسواک بزنید، لایه رویی دندان از بین رفته و لایه زیرین یعنی دنتین خود را نشان می‌دهد (روش‌هایی برای ضدعفونی کردن مسواک).

اگر با وجود اعمال تغییرات در عادت‌های گفته شده باز هم دندان‌های شما زرد است، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا به صورت حرفه‌ای کار سفید کردن دندان‌های شما را انجام دهند (همه چیز درباره سفید کردن دندان ها توسط دندانپزشک).

منبع prevention.com
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.